پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

مواضع کرونایی دولت روحانی در سال ۹۹/ عادی‌انگاری و دیگر هیچ!

به گزارش پل نگار، سال ۱۳۹۹ درحالی آغاز شد که کمتر از یک ماه از همه گیری ویروس کرونا در کشور سپری می شد و دستگاه اجرایی در بهت کامل از مواجهه با این بحران هر روز مواضعی را اتخاذ می کرد.

یک روز اعلام می شد که باید همه چیز به حالت طبیعی برگردد و روز دیگر با بحرانی تر شدن شرایط رئیس جمهور دستور تشکیل ستاد مقابله با کرونا و بسیج همگانی دولت برای مقابله با شوع این ویروس را می داد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیلاتی بود که اوایل اسفند ۱۳۹۸ در پی شیوع کروناویروس در ایران با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد.یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ رئیس‌جمهور طی حکمی به سعید نمکی، وی را مأمور به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا کرد و عبدالرضا رحمانی فضلی وزریر کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و

فناوری، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید عباس صالحی فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، محمدباقر

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران، حسین اشتری فرمانده نیروی

انتظامی جمهوری اسلامی ایران و علیرضا اعرافی عضو فق‌های شورای نگهبان به عنوان اعضای این ستاد منصوب شدند.

نامه لاریجانی به رهبری درباره واگذاری مسئولیت ستاد ملی کرونا به دولت

با تشکیل ستاد ملی کرونا به ریاست وزیر بهداشت اما هماهنگی لازم بین دستگاهی آنگونه که باید شکل نگرفت. برخی عنوان کردند که اختیارات وزیر بهداشت در موازات سایر وزارتخانه هاست و نمی تواند دستورات لازم را برای

مقابله با شیوع کرونا صادر کند در برخی موارد نیز به دلیل عضویت برخی اعضای سازمان ها و نهادهایی دیگر همچون نیروی انتظامی و شورای نگهبان هماهنگی ها در سطح قوه ای نیاز بود. از این رو علی لاریجانی، رئیس وقت

مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به رهبری خواستار آن شد که مسئولیت این ستاد از دوش وزارت بهداشت برداشته شده و به دوش دولت گذاشته شود.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس دهم در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره این مسئله گفت: “رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، محتوای نامه تا جایی که خبر دارم برای این بود که مسئولیت ریاست مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و به عهده دولت بگذارند، در جلسه مذکور هم پیشنهاد این بود که ریاست ستاد به معاون اول رییس‌جمهور یا فردی دیگر واگذار شود.

پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفته بود: «آنطور که شنیدم رهبری (در پاسخ به این نامه) نوشته‌اند که رییس‌جمهوری باید خودشان مسئولیت را بر عهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را راهبری کنند”.

از شنبه همه چیز به روال عادی برمی گردد

نخستین جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست حسن روحانی در ۶ اسفند برگزار شد، رئیس جمهور در این جلسه با بیان اینکه طبق گزارش وزیر بهداشت بیماری کرونا در کشور کنترل شده و جلوی رشد آن گرفته شده است گفت: «از روز شنبه همه روال‌ها به‌صورت عادی خواهد بود؛ هر جایی که ستاد از شنبه لازم دید اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاهی و محل اجتماعی یا مورد خاصی را تشخیص داد خودش اعلام می‌کند».

اظهارات رئیس جمهور به منزله بازگشایی مدارس، ادارات و مشاغل مختلف بود در حالی که مجلس دهم که اکثریت آن را لیست امید شامل می شد برای دوری از ابتلا به کرونا تعطیل بود و رئیس جمهور هم در هیچ برنامه و تجمعی حاضر نمی شد اما به طور رسمی اعلام کرد که از اول هفته همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

بستن دیرهنگام جاده های شمال کشور

این اظهارات رئیس جمهور اما واکنش های بسیاری را به همراه داشت و بیشتر از همه وزیر بهداشت نسبت به آن واکنش نشان داد. تلاش رئیس جمهور برای عادی انگاری به خصوص در ایام منتهی به پایان سال ۹۸ موجب شد تا مردم به طور گسترده عازم سفرهای نوروزی شوند و بعد از تعطیلات موج تازه کرونا در کشور به وجود آید.

دولت حتی در اعمال محدودیت های ترددی نیز دیرهنگام عمل کرد به گونه ای که از دو روز قبل از تعطیلات عید فطر اعلام عمومی کرد که مسیر های ورودی به شهرهای شمالی بسته خواهد شد و بدین ترتیب فرصت به اندازه کافی فراهم شد تا هرآنکس که قصد خروج از تهران را داشت تصمیمش را عملی کند بدین ترتیب اعمال سیاست محدودیت های تردیدی هم بدون تدبیر انجام شد و نتیجه آن باز هم حرکت به سمت اوج گیری کرونا بود.

بازگشایی زودهنگام مدارس

برگزاری کلاس های آموزشی مدارس از طریق سامانه شاد و شبکه آموزش رسانه ملی خود یکی از مهمترین دغدغه های دوران کرونا بود اما دولت در نحوه مواجهه با آن نیز سیاست نه چندان کارساز را در پیش گرفت. اقدام به بازگشایی مدارس از جمله مقوله هایی بود که نسبت به آن اختلاف نظرهای فراوانی وجود داشت؛ نمایندگان مجلس نیز بر این باور بودند که باید دولت زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی و از راه دور را فراهم کند چرا که سلامت و جان دانش آموزان امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

دولت اگرچه برای مقابله با کرونا و مدیریت بخش های مختلف کشور با مشکلات بسیاری مواجه بود اما با رفتارهای دوگانه و گاهی غیر سازنده خود عاملی بر سر راه حرکت بخش های حاضر در میدان کرونا بود.

وزارت بهداشت خواستار اعمال محدودیت های کرونایی بود اما دولت سیاست کج دار و مریز را در پیش داشت؛ این اقدام دولت البته در حالی بود که خود قرنطینگی رئیس جمهور واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

رئیس جمهور برای در امان ماندن از کرونا در جلسه رای اعتماد به وزیر صنعت حاضر نشد و برای تقدیم لایحه بودجه نیز به مجلس نرفت؛ روحانی در تمام ایام کرونا افتتاح های مجازی و سخنرانی های ویدئوکنفرانسی انجام داد با این حال کشور با جان فشانی کادر درمان و مشارکت مردم و البته توصیه های کرونایی دولت توانست تا حد قابل توجهی بر مشکل کرونا فائق آید.

منبع:راه دانا

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *