پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

مهارتهای زندگی

به گزارش پل نگار،بسیاری از افراد همدلی و همدردی را یکی دانسته و تفاوتی میان آن ها قائل نیستند. در حالی که گوش دادن موثر باید همدلانه باشد نه همدردانه.

هر چند همدردی نیز تاثیر مثبت و موثری بر روابط بین فردی دارد اما همدلی از آن فراتر رفته و موثرتر است.

گوش_دادن_همدلانه و گوش دادن توام با همدردی:

هنگامی که فردی با همدلی گوش می دهد رفتارش حاکی از توجه و احترام است و سعی اش بر این است که پیام گوینده را از دیدگاه او درک کند. در این حالت شنونده هیچ قضاوتی نکرده و تمام تمرکزش بر پیام گوینده است.

در مقابل، فردی که با همدردی گوش می دهد بیشتر تمرکزش بر احساسات و عواطف گوینده است و رفتاری حاکی از شفقت و ترحم دارد. این نوع گوش دادن این پیام را به فرد مقابل منتقل می کند که شنونده صادقانه به او توجه دارد و سعی اش بر این است که احساسی مشابه او داشته باشد.

تفاوت_همدلی_و همدردی:

برای بیان تفاوت همدلی و همدردی و رسیدن به این نتیجه که همدلی موثرتر است باید فرمول زیر را در نظر داشته باشیم:

محتوا + احساس = معنای پیام گوینده

دریافت_کل_پیام گوینده نه بخشی از آن

گوش دادن همدلانه شامل درک توامان محتوا و احساس موجود در پیام گوینده است در حالی که در همدردی توجه بیشتر معطوف به احساسات و عواطف گوینده است و شنونده سعی دارد به فرد مقابل خود نشان دهد که از احساسات ابراز شده توسط او متاثر شده است.

درک_کردن_در مقابل احساس کردن

◽️در گوش دادن همدلانه ما پیام و دیدگاه فرد مقابل را درک می کنیم. معمولا محتوا و احساسات به طور همزمان در درک پیام و دیدگاه او سهیمند.
اما در گوش دادن همراه با همدردی تمرکز بیشتر بر روی احساسات فرد است تا حدی که مثلا اگر او احساس بدی داشته باشد احساس ما نیز بد می شود. در حالی که در گوش دادن همدلانه این حس به فرد مقابل منتقل می شود که ما هم تجربه ای مشابه داشته ایم و شرایطش را درک می کنیم. بدون اینکه لزوما احساسمان بد شود.

به_رسمیت_شناختن پیام گوینده به جای ترحم و دلسوزی:

گاهی اوقات افراد مایلند دیگران با آن ها همدردی کنند. اما در اکثر مواقع پیام افراد از نظر خودشان جدی است و تمایل به درک کامل آن از سوی شنونده دارند. در چنین حالتی آن ها اصلا دوست ندارند طرف مقابلشان با آن ها همدردی کرده و برایشان اظهار تاسف کند.

در این مواقع واکنش توام با همدردی از سوی شنونده حاکی از این است که او معنای پیام گوینده را به رسمیت نمی شناسد.

همدردی در چنین مواقعی یکی از این دو پیام زیر را به گوینده منتقل می کند:

۱- گوینده احساس تحقیر شدن می کند چراکه رفتار فرد مقابل به شکلی است که نشان می دهد گوینده لایق دلسوزی است.

۲- شنونده فردی ضعیف است که به جای دریافت کل پیام گوینده تحت تاثیر احساسات موجود در آن قرار گرفته و ناتوان از دریافت کل آن است.
هر دوی این پیام ها برای یک ارتباط موثر و سازنده مخرب است، چراکه هر دو حاکی از این است که شنونده معنا و مفهوم پیام گوینده را به رسمیت نمی شناسد.

#گوش_دادن_همدلانه:

در گوش دادن همدلانه موقعیت فرد مقابل را به خوبی درک می کنیم اما الزاما احساسات و عواطفمان نسبت به صحبت های او را بیان نمی کنیم. در این نوع گوش دادن تنها کافی است نشان دهیم که صحبت های او را درک می کنیم.

در گوش دادن همدلانه این پیام را به گوینده منتقل می کنیم:

من نسبت به شما احساس ترحم نمی کنم بلکه به شما احترام گذاشته و درکتان می کنم.

انتقال چنین پیامی یک رفتار کاملا بالغانه است که در آن احترام فرد مقابل به طور کامل حفظ شده و احساس خوبی را منتقل می کند.

✍دکترحسین_شاهمرادی
مشاور خانواده و مدرس دانشگاه

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *