جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

بی ثباتی بازار در تدابیر کاغذی دولت/عوامل گرانی های افسار گسیخته شناسایی شد

به گزارش پل نگار،ماه مبارک رمضان دو روز دیگر آغاز می‌شود و همچنان قیمت‌‌ها و بازار در آستانه این ماه مبارک در نابسامانی به سر می‌برند؛ این در حالی است که باید تامین کالا‌های مورد نیاز مردم در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، زیرا مصرف کالاهای اساسی و برخی کالاهای مخصوص این ماه تا اقلام پروتئینی افزایش می‌یابد؛ تغییر در الگوی تقاضایی کالاهایی مانند شکر، خرما، نان و برنج نسبت به سایر زمان‌های دیگر نیز در ماه رمضان افزایش می‌یابد. اثر دیگر اقتصادی ماه رمضان، کاهش حجم مسافرت‌ها است.

امسال برنامه ریزی اقتصادی از سوی مجلس و دولت به علت رکود ناشی از کرونا و تعطیلی برخی از کسب و کارها در پی شیوع این بیماری از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های پیش برخوردار است. بیماری کرونا با کاهش تقاضا و تغییر الگوی مصرف و عادات خرید، مشکلات معیشتی زیادی برای بخشی از جامعه ایجاد کرده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای اخیر جلسه‌ای با وزاری جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد و برنامه‌های دولت برای تامین کالا‌های اساسی ماه مبارک رمضان را از با تاکید بر اصلاح سیاست های اقتصادی از دولت پیگیر شد؛ در این جلسه راهکار‌های مجلس برای تسهیل کار دولت در راستای تامین کالا‌های مورد بحث و بررسی در ماه مبارک رمضان قرار گرفت.

جلسه ستاد تنظیم بازار برای تامین کالاها در ماه رمضان

ستاد تنظیم بازار نیز در یکصد و سی و دومین جلسه خود با تاکید بر حمایت از تصمیمات قرارگاه ساماندهی مرغ، میزان و قیمت کالاها در سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.

عباس تابش رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این جلسه  گزارش‌هایی درباره وضعیت بازار اقلام پرمصرف در سبد خانوار ارائه کرد که بر اساس آن ۶۷ قلم از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده با کاهش یا ثبات قیمت همراه بوده است.

در بخش دیگر از این جلسه موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح و با استناد به آمار و گزارش ارائه شده در این زمینه، میزان ۳۰ هزار تن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین مقدار ۳۰ هزار تن شکر با قیمت هشت‌هزار و ۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، سه هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تن روغن با قیمت مصوب به عنوان سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است.

در این جلسه همچنین با اشاره به موجودی ۱۳۶ هزار تنی خرما در کشور، گزارشی درباره چگونگی توزیع خرما در سراسر کشور نیز ارائه شد.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از برنامه‌ریزی برای توزیع ۲۴۳ هزار تن کالای اساسی به قیمت مصوب برای تنظیم بازار ماه رمضان خبر داد  و گفت: از ماه‌های قبل برای تنظیم بازار ماه رمضان برنامه‌ریزی انجام شده است.

مشکلات توزیع کالاها همچنان پابرجاست/ گرانی و کمبود روغن و مرغ، مردم را می‌آزارد

بررسی ها نشان می‌دهد با وجود اعلام برنامه ریزی و حل مشکل توزیع، قیمت مرغ در مراکز شهر و فروشگاه‌های بزرگ کاهش داشت اما همچنان در برخی مناطق و خرده فروشی‌ها به ویژه حاشیه‌های شهر که نظارت بر آنها نیست، گران فروشی و قطعه فروشی رخ می‌دهد و همچنان مرغ بالای ۳۰ هزار تومان است از سوی دیگر، صف‌های خرید هم وجود دارد. بسیاری از خرده فروشی‌ها هنوز به نرخ مصوب دولتی که ۲۴۹۰۰ تومان اعلام شده برای هر کیلو مرغ، پایبند نیستند و گران‌تر می‌فروشند و یا به فروش قطعات مرغ که ممنوع شده، ادامه می دهند.
براساس این گزارش، با اینکه بارها اعلام شده مشکل تولید و توزیع روغن خوراکی مرتفع شده ولی هنوز روغن مایع و جامع در بسیاری از فروشگاه‌های تهران و شهرستان‌های به سختی یافت می‌شود و حتی در برخی نقاط روغن نایاب است و یا در صورت وجود به قیمت‌هایی بالاتر به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.

چند عامل در گرانی‌های اخیر مرغ و روغن و تخم مرغ و سایر محصولات اساسی و ناپایداری قیمت موثر بود؛ مشکل تامین نهاده به دلیل کندی اختصاص ارز، گران بودن قیمت جهانی و محدود بودن کشورهای صادر کننده به دلیل شرایط کرونا، اشکالات سامانه توزیع نهاده بین تولید کنندگان و از همه مهم‌تر نفوذ رانت و فساد به شبکه توزیع نهاده که بیشترین سهم واردات داشت؛ همچنین باید اشکال در سامانه توزیع محصول توسط وزارت صمت و در کل اشکال در ساختار مدیریت دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی و مدیریت جزیره ای در دولت را به آن اضافه کرد؛ تا این اشکالات برطرف نشود تثبیت قیمت در بازارها بسیار سخت است و هر لحظه امکان بازگشت گرانی وجود خواهد داشت.

 

برنامه ریزی‌ها برای ماه رمضان انجام شد

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف استان تهران در رابطه با تنظیم بازار ماه مبارک رمضان می‌گوید: برای این ماه برنامه ریزی‌ها انجام شد و هیچ کمبودی در زمینه ارزاق و کالا‌ها نداریم. کالا‌هایی که مشمول قیمت گذاری است مثل برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، زولبیا و بامیه، آش و حلیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار توزیع و عرضه می‌شود.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای ماه مبارک رمضان از ماه‌ها قبل انجام شده است، گفت: ۱۳۶ هزار تن محصول خرما در انبار‌ها و سردخانه‌ها موجود و طرح توزیع آن‌ها داده شده است و هر استان بر اساس نیاز سهمیه برنج و شکر و روغن نباتی دارد.

محمدعلی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات هم با اشاره به اجرای طرح ویژه نوروز تا پایان ماه رمضان گفت: ظرفیت گشت‌ها را تا برابر افزایش داده‌ایم و تخلفات را رصد می‌کنیم و در مناطقی که کالا‌ها به صورت عمده توزیع و عرضه می‌شود به جای گشت سیار، واحدِ مستقر خواهیم داشت.

راهکار برون رفت از این مشکلات گرانی چیست؟

وی در پایان گفت: راهکار برون رفت از این مشکلات تعیین قیمت محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد و سپردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی به این وزارتخانه است و بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را به صورت کامل تأمین کند و واردات نهاده‌های دامی از انحصار برخی خارج شود.

در حالی دو روز دیگر ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، اما همچنان ثبات در بازارهم برقرار نشده است و مردم همچنان با مشکل مواجه هستند و گرانی و مشکلات توزیع با دستور و بخشنامه حل نخواهد شد؛ امیدواریم دولت از چند ماه گذشته درس گرفته باشد و شاهد گرانی مجدد و ایجاد صف‌های خرید مرغ، روغن و… نباشیم که مردم روزه دارد برای تهیه آن در صف بایستند.

پنج مقصر اصلی گرانی و ویرانی اقتصاد

سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تولید برخی اقلام اساسی در کشور تا چندی پیش دچار مشکل بود، اما امروز با تلاش‌های زیاد تولیدکنندگان در تولید بسیاری از کالاها به شرایط مطلوب رسیده‌ایم تا جایی که دو و نیم میلیون تن مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: چه اتفاق جدیدی رخ داد که امروز شاهد صف‌های طولانی برای توزیع و خرید مرغ و یا واردات ۵۰ هزار تن مرغ برای تأمین کمبود آن هستیم؟، ناکارآمدی در مدیریت و بی‌تدبیری‌ها از کجاست؟، چه کسانی مقصر وضعیت امروز و گرانی‌ها است؟.

ساداتی‌نژاد توضیح داد: بررسی‌های کمیسیون کشاورزی پنج مقصر اصلی را شناسایی کرد که تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهوری، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیرکارشناسی و نقص نظارت وزارت صمت، تصمیمات غیرصحیح وزارت جهاد و عدم تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی عامل این آشفته بازار و گرانی‌ها است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: دلیل اصلی گرانی‌ها وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد دولت در ناتوانی برای نظارت بر آن است؛ مثلا قیمت سویا را ۱۴ هزار تومان اعلام کردند، اما این کالا با قیمت ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد؛ در حالی که قیمت تمام شده آن حدود۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است. دولت باید پاسخگو باشد، این مابه التفاوت قیمت به جیب چه کسی می‌رود؟

چرا سه میلیون تن نهاده دامی از گمرک ترخیص نمی‌شود؟/ رانتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کرد

وی اضافه کرد: یک تریلر نهاده ۵ میلیارد تومان سود دارد و این ‌ام الفساد دولت تدبیر و امید است. علیرغم نظر کمیسیون کشاورزی و متخصصان و کارشناسان در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده‌های دامی در سال جدید نهایتاً دوباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌ها را در سال ۱۴۰۰ اختصاص دادند.

این نماینده با بیان اینکه ایجاد قرارگاه مرغ و بازگرداندن اختیارات به وزیر جهاد کشاورزی آرامش را تا حدی بازگردانده است، گفت: متأسفانه در این زمینه تأخیر و مقاومت شد و هنوز مشکلات در بعضی نقاط کشور دیده می‌شود.

رئیس کمیسوین کشاورزی مجلس ادامه داد: بانک مرکزی در سال ۹۹ مدیریت مناسبی برای تخصیص ارز به نهاده‌های دامی نداشته و با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شدیم در حالی که باید بپرسیم چرا هم‌اکنون سه میلیون تن نهاده دامی وارد شده ولی از گمرک ترخیص نشده است؟

ساداتی‌نژاد بیان کرد: تعیین قیمت غیرواقعی و دستوری نقش اصلی در آشفتگی قیمت کالاهای اساسی و عرضه این کالاها در بازارهای مختلف بوده و در بسیاری از موارد به تعطیلی تولید و افزایش قیمت ‌انجامیده است و ستاد تنظیم بازار با نداشتن برنامه و نبود شبکه توزیع مناسب بر این مشکلات افزوده است.

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *