پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

ماجرای کهمان و دور زدن قانون توسط سودجویان رودخانه خواری؟/سایه سنگین زمین خواری بر کهمان لرستان

به گزارش پل نگار،لرستان را به عنوان پایتخت طبیعت ایران می شناسند، وجود آب و هوایی منحصر به فرد سبب شده تا در هر گوشه این استان، جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی چشم نوازی کند، جاذبه هایی که هر ساله میزبان مسافران و گردشگران است.

متاسفانه طی سال های اخیر زمین خواری و نابودی طبیعت بسیار اوج گرفته است، سودجویانی که دندان طمعشان به دل طبیعت بکر فرو رفته و برای سود بیشتر، تیشه به ریشه طبیعت می زنند.

بکرترین مناطق گردشگری قربانی سودجویان

با گذری از مناطق طبیعی به خوبی روند ساخت و سازهای غیر مجاز ویلاها، رستورانها، تالارها، آلاچیق ها دیده می شود، بناهایی که برای ساخته شدن چاره ای جز قطع درختان و نابودی طبیعت نیست.

اما یکی از مناطق طبیعی استان لرستان، کهمان در شهرستان سلسله است، منطقه ای نمونه در گردشگری که به دلیل رودهای پر آب، درختان بلند قامت و چشمه های فروان سبب شده تا گردشگران زیادی به سمت این جاذبه طبیعی جذب شوند و از مناظر سرسبز و دیدنی این منطقه لذت ببرند.

متاسفانه مدتهاست سودجویان بخشی از این منطقه را به صورت غیر قانونی تصرف می کنند تا با نابودی طبیعت به سود بیشتر و جذب گردشگر دست پیدا کنند، گسترش این طمع سبب شده تا بخش وسیعی از منطقه به تصرف درآید.

درگیری بر سر منابع ملی

حالا مدتهاست دست سودجویان بر سر طبیعت زیبای منطقه کهمان دراز شده، این سودجویان برنامه ها و طرح هایی در سر داشتند تا روز به روز بیشتر بتوانند این منطقه را تصرف کنند اما وقتی برای آزادسازی حریم هایی که تصرف شده، اقداماتی صورت می گیرد، درگیری هایی رخ می دهد.

روز گذشته در حالی که برای رفع تصرف در این منطقه با حکم قانونی اقدام می شود، متاسفانه با برخورد عده ای روبرو می شوند که اجازه نمی دهند این حکم اجرایی شود.

بعد از درگیری های لفظی، عده ای که تحریک شده بودند در این میان دست به سلاح می شوند، خوشبختانه این درگیری خسارت جانی نداشت اما خسارت های زیادی به خودروهای افرادی که برای اجرای قانون آماده بودند وارد شده است.

یونس آزادپور دادستان سلسله  اظهار داشت: کار در چارچوب قانونی و احکام قانونی صورت گرفته و این حکم مربوط به آزادسازی حرائم است که در این راستا برای آزادسازی کارگروهی تشکیل شده و فاز به فاز آزادسازی صورت می گیرد.

اجرای حکم آزادسازی

وی افزود: تاکنون چند فاز از این آزادسازی و رفع تصرفات در منطقه انجام شده و در این مرحله که روز گذشته قرار بود اجرا شود، عده ای مردم را تحریک کردند که اجازه ندهند این حکم اجرا شود.

دادستان سلسله تصریح کرد: این افراد با سنگ، سلاح گرم و سرد سعی کردند تا مانع اجرای حکم شوند و با همین سلاح ها، به اموال عمومی و خودروهای مسئولین که برای اجرای حکم آمده بودند، خسارت هایی وارد کردند.

آزادپور عنوان کرد: با توجه به درگیری های صورت گرفته، اقدامات لازم برای مدیریت این ماجرا در دستور کار قرار گرفت اما پس از بررسی های لازم و شرایط، این حکم اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: بعد از این مشکلات، برخی از مردم این منطقه قول دادند که عمده حریم ها را خودشان آزاد کنند.

قلع و قمع درختان

دادستان سلسله خاطرنشان کرد: در این راستا چند نفر دیگر بازداشت شدند. سودجویان این منطقه با قطع درختان چند ساله بلوط و گونه های بومی، اقدام به تصرفاتی می کردند و منطقه آرام آرام خالی از این درختان شده بود، این افراد در این منطقه گردشگری اقدام به ساخت ویلا، ایجاد آلاچیق، رستوران و سکوسازی کرده بودند.

وی اظهار داشت: عده ای در این میان سعی در تشویق اذهان عمومی دارند و در واقع اجرای حکم قانونی و رفع تصرفات را به صورت کاملا قانونی، وارونه جلوه دهند.

آزادی تصریح کرد: تاکنون در چند فاز بخش هایی از مناطق تصرف شده، آزادسازی شده است.

مسعود غلامی مدیر جهاد کشاورزی سلسله  گفت: طی سال های گذشته زمین های ملی در این منطقه مورد تصرف قرار گرفته و عده ای عرصه های طبیعی را تصرف کرده اند که این تصرفات در حوزه راه، رودخانه، درخت و بخش های دیگر بوده است.

دست درازی به طبیعت

وی افزود: با توجه به اینکه هر رودخانه دارای حریمی است، تصرفاتی صورت گرفته، همچنین درختان خود رو این منطقه در اطراف رودخانه که به طول چند کیلومتر بودند قلع و قمع شده و متجاوزین این درختان را پس از قطع در بازار می فروختند.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: در حوزه کشاورزی ساخت و سازهای غیر مجازی صورت گرفته که این ساختمان ها باید تخریب شوند، سودجویان در بخشی از راه اقدام به حصار و فنس کشی کرده بودند که در این راستا با تشکیل کارگره با هدف رفع تصرفات اقداماتی صورت گرفت.

غلامی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو حریم آزاد شد و هیچ مشکلی وجود نداشت، در هفته قبل نیز شش هکتار دیگر رفع تصرف شد اما روز گذشته ابتدا مسیر ورودی را مسدود کرده و سپس اقدام به سنگ پرانی و تیراندازی کردند.

وی بیان کرد: افرادی که به منابع ملی تجاوز کرده اند، با حکم قانونی این اراضی رفع تصرف می شود؛ تاکنون بیش از ۳۰ هکتار تصرف شده است.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *