پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

گزارشی از دروغ های انتخابات ۹۶ در قالب کاندیدای پوششی؛جهانگیری را «یادتان هست»!/ سلطان وعده های پوچ یا کاندیدای ریاست جمهوری؟

به گزارش  پل نگار،، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور همان فردی است که در انتخابات سال ۹۶ موثرین مهره برای حمایت از مدیریت چهار ساله دولت تدبیر و امید بود و در مناظره های انتخاباتی شاهد وعده ها و صحبت هایی از او بودیم که باعث شد برخی از مردم مجدد به دولت روحانی اعتماد کنند و به فعالیت چهار ساله دوم این دولت رای دهند. جهانگیری در مناظره های انتخاباتی در سال ۹۶ مدام از دولت روحانی حمایت کرد و با جملاتی همچون ” مردم ایران یادتان می آید” از ضعف اقتصادی و نبودن ثبات قیمت ها در دولت قبل انتقاد کرد و دولت روحانی را دولتی معرفی نمود که در ثبات قیمت ها و رونق اقتصادی، اثرات زیادی را ایفا نموده است اما در نهایت شاهد بودیم که وی از عرصه انتخابات سال ۹۶ به نفع حسن روحانی کنار رفت و نشان داد که کاندیدای پوششی برای دفاع از دولت حسن روحانی بوده است؛ دولتی که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ کشور را دچار مشکلات اقتصادی عدیده ای کرد؛ یعنی تورم شدید، عدم ثبات قیمت ها و رها شدن بازار و به دنبال آن کوچک شدن سفره مردم.

سال گذشته بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که مدام دم از رونق اقتصادی می زد، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قیمت کالاها کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟ جواب داد: دعا کنید!
او جمله دعا کنید را بر زبان آورد، در حالی که شنیدن چنین عباراتی از رهبران دینی عادی است اما اینکه عالی ترین مسئول اجرایی کشور به جای فعالیت و تلاش عملی برای کاهش قیمت ها، جمله دعا کنید را به کار می برد جای تعجب دارد.

«وعده های پوچ» یار وفادار روحانی

با نگاهی به وعده های عملی نشده از سوی دولت روحانی به ویژه جهانگیری معاون اول این دولت، می بینیم که معاون اول رئیس جمهور جز بکار بردن جمله دعا کنید در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی روند کاهش قیمت ها، حرفی برای گفتن ندارد و این یعنی اینکه تمام وعده های اقتصادی که داده است و تعدادش حدودا به عدد ۷۰ رسیده است، بازی با افکار عمومی مردم بوده و هیچ کارآیی نداشته است.

«اسحاق جهانگیری» در مراسم روز ملی صادرات مورخ (۲۹ مهر ۹۷) می گوید: «ما در کشور در این شرایط، مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم. من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم، این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته‌ام؛ بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم.»

اما با کمی جستجو در گذشته، با انبوهی از وعده‌های عمل نشده معاون روحانی روبه‌رو می‌شویم؛ وعده‌های هر ساله اسحاق جهانگیری قابل‌تأمل است که بخشی از آنها را در ذیل آورده‌ایم و مهمترین سرفصل ها از ۷۰ وعده یار وفادار روحانی است:

در سال ۹۲: آثار مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت بر وضعیت معیشت مردم از سال بعد مشاهده خواهد شد.
در سال ۹۳: در سال آینده بخش قابل‌توجهی از موانع تولید برطرف خواهد شد. رونق اقتصادی برنامه اصلی‌ است.
در سال ۹۴: سال ۹۵ یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی خواهد بود.
در سال ۹۵: در سال ۹۶ باید برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال تلاش کنیم.
در سال ۹۶: از اوایل سال ۹۷ با رویکرد جدیدی به موضوع مفاسد وارد خواهم شود.
‏شواهد میدانی و آمارهای اقتصادی موجود، حاکی از وقوع شرایط نامطلوب اقتصادی و معیشتی در جامعه است و می‌توان گزاره «بحران معیشت» را بهترین وصف حال شرایط کشور از نظر اقتصادی دانست.

دروغ های پینوکیویی
اوج دروغ های اسحاق جهانگیری را می توان در همان مناظره های انتخاباتی سال ۹۶ دانست. جهانگیری در این مناظره ها گفته بود:«امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند… چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. هفته‌ای ۲ جلسه اقتصادی. رونق شروع شده، رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهدافمان در برجام رسیدیم. ما ایران هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌‌های غربی و شرقی به ایران برای کار کردن آغاز شده. آمریکایی‌ها یکی از ژست‌هایشان این بود که یک هواپیما به ایران داده نشود اما الآن شرکت آمریکایی بوئینگ با ایران مذاکره می‌کند و برای دادن هواپیما به ما توافق می‌کند. آن‌ها پیگیر کار با ایران‌اند. آن‌ها می‌دانند جایگاه ایران چی هست…».
اکنون وقتی به جملات انتخاباتی جهانگیری می نگریم و آن را بررسی می کنیم، پی به پینوکیویی بودن دروغ هایش می بریم؛ دروغ هایی که فقط بار روانی برای جامعه به همراه داشت تا افکار عمومی را به طرف دولت دوم روحانی هدایت کند و در نهایت دیدیم که تمام این حرفها و سخن ها بر عکس اجرایی شد و شاهد بودیم که روز به روز سفره های مردم کوچک تر شد و مشکلات معیشتی و ا قتصادی مردم باعث سخت تر شدن زندگی برای همه مردم شد.
۴ سال از وعده‌های جهانگیری می‌گذرد و حال باید پرسید که کدام یک از این حرف‌ها و قول‌ها به مردم عملی شده است و اگر نشده، علت آن چیست؟ کارشناسان اعتقاد دارند که ولنگاری در سیاست‌گذاری اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، کمبود دارو‌های بیماران خاص، کوچک شدن سفره مردم، افزایش قیمت‌ اقلام اولیه و مسکن از جمله مصادیق ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم است.
به گفته کارشناسان، سیاست‌بازی و سیاست‌گذاری غلط و ناکارآمد مسئولان اجرایی، وضع معیشتی موجود را برای مردم سطح جامعه رقم‌زده است. مردم اعتقاد دارند اگر به‌جای وعده‌های رنگارنگ و پوشالی، به دنبال حل مشکلات در کشور باشیم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. باید قبول کنیم که بخشی کوچکی از مشکلات موجود بر گردن تحریم‌ها بوده و سهم عمده آن را مدیرانی که به مذاکره با کدخدا دل‌بسته‌اند برعهده دارند.

۷۰ وعده عملی نشده جهانگیری!

مهدی مهرپور خبرنگار قدیمی حوزه اقتصادی در توئیتی نوشت: داشتم حرفهای اسحاق جهانگیری در انتخابات ۹۶ رو مرور میکردم، در بررسی هام، به بیش از ۷۰ وعده اقتصادی جهانگیری رسیدم!
هیچکدوم تا الان اجرایی نشده. با یک سرچ ساده در گوگل میتونید تمام وعده های معاون اول روحانی را مشاهده کنید.
انصافا هم خوب وعده میده و هم خوب ناله می‌کنه…

فرار از پاسخگویی جهانگیری درباره وعده‌های انتخاباتی از طریق کلاب هاوس

این روزها دولتمردان در بستر شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» فعال شده‌اند و با راه‌اندازی اتاق‌های گفت‌وگو سعی دارند به نوعی عملکرد ۸ ساله خود را به معرض نمایش قرار دهند. اما در این بین برخی معتقدند این رفتار دولتمردان حسن روحانی بخشی از پازل سیاسی آن‌‌ها است زیرا با توجه به نتیجه هشت‌ساله حضور آن‌ها در پاستور عموما وزرا و نزدیکان رئیس جمهور به دنبال تطهیر عملکرد خود در دولت و فاصله گرفتن از حسن روحانی به عنوان رئیس کابینه هستند.

در تازه ترین فعالیت‌های اعضای دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در دو ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی و وعده‌های انتخاباتی‌اش در سال ۹۶، مورد انتقاد گروه‌های مختلف مردم و نمایندگان مجلس قرار گرفته بود، اقدام به توجیه‌ کردن وعده‌ها و رفتار خود در ۸ ساله گذشته کرده و عوامل متعددی را برای این وضع اسفبار کشورداری به عنوان توجیه مدیریتی خود مطرح کرده است.

برای نمونه جهانگیری در بخشی از سخنان خود در کلاب هاوس می‌گوید: «در سال ۹۶ برای رئیس جمهور شدن کاندیدای انتخابات نشدم. فعل هایی که در آن زمان به کار می بردم مربوط به گذشته است و فرض بر این بود که دولت دوازدهم استمرار کار دولت یازدهم باشد و برجام ماندنی است و با همین تورم یک رقمی به کار خود در دولت دوازدهم ادامه می دهیم».

در همان گفت‌وگو بسیاری نسبت به این رفتار معاون اول رئیس جمهور اعتراض کردند و اعتقاد داشتند که فعل‌های استفاده شده در زمان انتخابات گویای عدم صحت ادعای جهانگیری است. بطور مثال ادعاهایی چون «ثبات به اقتصاد ایران دادیم»، «مگر یادتان می‌رفت لحظه‌ای نرخ ارز بالا می‌رفت»، «لحظه‌ای قیمت‌ کالاها عوض می‌شد»، «اصلا مگر سرمایه‌گذار می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکر کند»، «فضایی درست کردیم که می‌توان با بین الملل کار کرد»،‌ همگی افعالی است که مورد استفاده جهانگیری در مناظرات انتخاباتی قرار گرفته و دقیقا در سال ۱۴۰۰ تمامی این موارد ۱۸۰ درجه با واقعیت جامعه متفاوت است.

انتخابات و فرآیند انتخاب فرد اصلح و صادق
با توجه به وعده های عملی نشده اسحاق جهانگیری در طول ۷ سال دولت روحانی به ویژه در سال ۹۶، سوال اینجاست که این فرد چگونه مجددا پا در محل ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری در ساختمان وزارت کشور گذشت و مجدد برای انتخابات ۱۴۰۰ نامنویسی کرد؟ ایا اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی پا در عرصه انتخابات قرار می دهد تا انتقادهای دولت را به سمت خود بکشاند تا در نهایت، فردی همچون علی لاریجانی از قرار گرفتن این انتقادها مصون بماند و در نهایت شاهد کنارگیری جهانگیری به نفع او باشیم؟ چرا این افراد که جز وعده ای دروغ به مردم، سخنی نگفته اند مجددا کاندید ریاست جمهوری می شوند و در نهایت مورد تایید قرار می گیرند؟

آیا مردم بار دیگر به دروغ پراکنی های اصلاح طلبان گوش فرا خواهند داد و یا اینکه دانسته اند که انتخابات، آینده کشور را تعیین می کند و در نهایت تلاش کنند فردی را انتخاب نمایند که آینده ای روشنی را پیش روی کشورمان قرار دهد؟ به نظر می رسد بهترین انتخاب برای مردم انتخاب فردی با روحیه انقلابی و جهادی است تا باعث رونق اقتصادی و رسیدگی به معیشت مردم شود و با همان نگاهی که در دوران دفاع مقدس شاهد اداره کشور بودیم، در شرایط جنگ اقتصادی هم کشور را به بهترین نحو اداره کند و با مردم صادق بوده و کشور را از بحران فعلی که ۸ سال درگیر آن هستیم، نجات دهد.

منبع:تهران پرس

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *