پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

خودنمایی نوبرانه سیاه پلدختر در دنیا/تولید بیش از ۳۰هزارتن انجیر در جنوب لرستان

به گزارش  پل نگار، شهرستان پلدختر به دلیل آب‌ و هوای معتدل و خاک حاصلخیز ظرفیت خوبی برای تولید انجیر سیاه در کشور دارد، مناطقی همچون «زیودار و بن لار» در این شهرستان بیشترین سهم را در تولید انجیر به خود اختصاص دادند.

درآمدزایی و اشتغال‌زایی خوب انجیرستان‌های جنوب لرستان باعث شده که باغداران در نقاط دیگر شهرستان پلدختر همچون افرینه، چولهول، بابازید، مورانی، جلگه خلج، واشیان و نقاط دیگر اقدام به باغداری انجیر کنند.

پلدختر امروز با همه این ظرفیت‌های تولیدی و زودرس بودن انجیر سیاه به قطب انجیر سیاه ایران و حتی جهان تبدیل‌شده است.

سالانه حدود ۱۰ هزار تن انجیر سیاه در این مناطق تولید می‌شود و بیش از دو هزار نفر نیز در این مناطق مشغول به کار هستند.

هرسال انجیر سیاه جنوب لرستان حدود یک ماه زودتر از سایر انجیرهای کشور به بازار عرضه می‌شود و به‌عنوان یک نماد و نام معتبر، نه‌تنها در کشور بلکه در خاورمیانه معروف است.

اشتغال‌زایی و درآمد مناسب باغداران پلدختری

زیودار، یکی از باغداران انجیر کار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار  پل نگار،، اظهار داشت: ما از شغل خود راضی بوده و از زمین، آب‌وخاک موجود روستای زیودار برای تأمین معیشت استفاده می‌کنیم، اشتغال‌زایی و درآمد خوبی نیز داریم.

وی افزود: روستای زیودار از مناطق خاص کشور به شمار می‌رود که فرد بیکاری در آن دیده نمی‌شود و این به برکت عنایت پروردگار متعال و همت باغداران است که شبانه‌روزی مشغول تلاش هستند.

این باغدار پلدختری عنوان کرد: یکی از مشکلات ما کمبود آب است که مسئولان در این زمینه بایستی نسبت به ساخت سد بن لار و مهار آب رودخانه مادیان رود می‌توانند این دغدغه اصلی را مرتفع کنند.

 

وی با اشاره به اینکه شغل اکثر مردم منطقه بن لار و زیودار باغداری است، تصریح ک   رد: غرقابی کردن باغات انجیر آغازشده که درختان انجیر نیاز خیلی زیادی هم به آب‌دارند، مسئولان برای رفع این مشکل بایستی چاره‌اندیشی کنند.

ضرورت احداث سد بن لار و مهار رودخانه‌های فصلی

صادقی، یکی دیگر از باغداران پلدختری در گفت‌وگو با  پل نگار، با اشاره به اینکه ساخت سد بن لار نیاز ضروری باغداران منطقه است، اظهار داشت: احداث این سد در راستای مهار آب مادیان رود و رودخانه‌های فصلی مهم و ضروری است و این مطالبه دیرینه مردم مناطق زیودار وبن لار اگر تحقق پیدا کند شاهد رونق پیش از پیش‌تولید انجیر سیاه در منطقه خواهیم بود.

قاسمی، یکی دیگر از باغداران انجیر کار پلدختری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به اینکه یک هکتار ونیم باغ انجیر را دارا هستم، اظهار داشت: از این میزان بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن سالانه برداشت انجیر داشته، ۱۰ نفر هم نیز اشتغال‌زایی کردم و از درآمد آن نیز راضی هستم.

میانگین عملکرد تولید انجیر در پلدختر ۲۰ تن در هکتار است

رضاعسکری، رئیس اداره جهاد کشاورزی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار  پل نگار،، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات انجیر این شهرستان یک هزار و ۸۰۰ هکتار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی، سن درخت، میزان برداشت انجیر از باغات پلدختر به‌طور متوسط، ۱۷ تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه در سیل فروردین امسال، بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان به‌طور کامل تخریب شد، افزود: پیش ‎بینی می ‎شود امسال حدود ۳۳ هزار تن انجیر از باغات شهرستان پلدختر برداشت شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی پلدختر عنوان کرد: ۸۵ درصد باغات انجیر لرستان در پلدختر به‌صورت مجتمع کشت‌شده و میانگین عملکرد تولید انجیر در این شهرستان ۲۰ تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: زودرس بودن از مزیت‌های انجیر سیاه پلدختر، است که این عامل باعث شده استان لرستان ازنظر سطح زیر کشت و تولید انجیر سیاه مقام اول کشور را دارا باشد.

عسکری گفت: مهم‌ترین چالش برداشت انجیر در شهرستان پلدختر نبود زیرساخت‌های فرآوری است، هنوز نتوانستیم ظرفیت‌های فرآوری انجیر را در شهرستان فعال کنیم زیرا کل محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *