شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

اعلام آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی | ۲۳۲ شهید حاصل ۱۱ روز حمله اسرائیل به نوار غزه

یه گزارش پل نگار به نقل از خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در اسرائیل و گروه حماس خبر داده که «آتش بس متقابل و همزمان» از ساعت ۲ بامداد جمعه به وقت محلی (ساعت ۲۳ پنجشنبه به وقت گرینویچ) برقرار می شود.

این آتش بس از سوی مصر پیشنهاد شده و پس از چندین روز مذاکره، مورد موافقت طرفین قرار گرفت. پیش از اعلام آتش بس، دو طرف در روز پنجشنبه برای ساعاتی حمله به مواضع یکدیگر را متوقف کرده بودند.

اقدامات دیپلماتیک جهانی برای توقف درگیری ها در غزه روز پنجشنبه به اوج خود رسید. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست تا فورا جنگ را متوقف کنند. گوترش که در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران غزه صحبت می کرد، این منطقه را «جهنم» کودکان خواند و خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی شد.

رئیس جمهور آمریکا نیز که کشورش متحد نزدیک اسرائیل به شمار می رود، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از او خواست برای «کاهش تنش» اقدام کند. جو بایدن علی رغم فشارهای برخی نمایندگان دمکرات کنگره، طی روزهای اخیر ترجیح داد از اعمال فشار روی دولت اسرائیل برای توقف حملات به غزه و اعلام آتش بس خودداری کند. کاخ سفید اما روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دولت آمریکا معتقد است اسرائیل توانسته طی حملات خود به اهدافش دست پیدا کند و اکنون زمان آتش بس است.

میزان تلفات و خسارت ها

به گزارش تلویزیون الجزیره به نقل از مقام های دولتی در غزه، ۲۳۲ فلسطینی در طول ۱۱ روز حملات هوایی و توپخانه ای ارتش اسرائیل شهید شده اند. ۶۵ کودک نیز در میان قربانیان دیده می شوند. حدود ۲ هزار نفر هم مجروح شده اند. طی این مدت، حدود ۷۰۰ خانه و همچنین ۲۳۰ مجتمع مسکونی و تجاری از سوی جنگنده های اسرائیل هدف قرار گرفته و نابود شده اند. در سمت مقابل، ۱۲ اسرائیلی کشته شده اند که ۲ نفرشان کودک بوده اند.

طبق اعلام سازمان ملل، ۹۱ هزار نفر در غزه از ترس حملات اسرائیل از خانه های خود آواره شده اند. ۶۶ هزار نفر از این افراد در ۵۸ مدرسه سازمان ملل اسکان داده شده اند.

اعلام آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی | 232 شهید حاصل 11 روز حمله اسرائیل به نوار غزه

درگیری‌ها چرا آغاز شد؟

درگیری‌های اخیر بعد از آن آغاز شد که دادگاه حکم تخلیه خانه‌های فلسطینی‌های ساکن در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی را صادر کرد. سابقه این پرونده به سال ۱۹۷۲ باز می‌گردد؛ زمانی که گروه‌های افراطی یهودی با شکایت در دادگاهی در اسرائیل، خواستار اخراج خانواده‌های فلسطینی از شیخ جراح شدند. دادگاه سال گذشته میلادی رأی به اخراج این خانواده‌ها داد. طی ماه رمضان، حضور پرشمار فلسطینی‌های روزه‌دار در این محله برای شرکت در مراسم افطاری این خانواده‌ها، چندین بار به درگیری میان آن‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیلی منتهی شد.

ده‌ها هزار فلسطینی در روز قدس در مسجدالاقصی حاضر شدند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این مراسم به درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شد. نیروهای صهیونیستی از گلوله پلاستیکی، نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. عده زیادی در این درگیری‌ها زخمی شدند.

حمله نیروهای امنیتی اسرائیل و گروه‌های افراطی مورد حمایت آن‌ها به مسجدالاقصی ۳ روز بعد هم تکرار شد و شمار زیادی از نمازگزاران در این یورش زخمی شدند؛ اقدامی که با اولتیماتوم حماس برای تخلیه مسجدالاقصی و محله شیخ جراح همراه شد. با ادامه درگیری‌ها در این دو مکان، حماس ۲۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. اغلب موشک‌ها توسط سیستم دفاع موشکی اسرائیل منهدم شدند اما چند موشک به شهرهایی در سرزمین‌های اشغالی رسیدند که ۲ کشته به جا گذاشتند. اسرائیل بلافاصله ساختمان‌هایی را در غزه هدف قرار داد. این حمله‌ها در همان روز اول ۲۶ کشته به جا گذاشت.

حملات سنگین هوایی اسرائیل به غزه، باعث ادامه درگیری ها و حملات موشکی تلافی جویانه حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی از جمله جهاد اسلامی به سرزمین های اشغالی شد. حماس طی این مدت بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ موشک به سمت شهرهای مختلف اسرائیل شلیک کرد.

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *