پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

رغبت بیشتر ایرانیان به واکسن ایرانی کرونا تا خارجی نماد حمایت داخلی

به گزارش  پل نگار  با همه گیری ویروس مُسری کرونا که تاکنون جان بسیاری از مردم را گرفته و افراد زیادی را نیز راهی بیمارستان‌ کرده است، مردم به این امید داشتند که بالاخره دستشان به واکسن کرونا می‌رسد و پس از تحمل ماه‌ها سختی و مشقت خود را در برابر این ویروس مرگبار ایمن می‌کنند.

و اما سالمندان و بیماران خاص که بیشتر در معرض خطر این ویروس قرار دارند، باید دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی را بیشتر رعایت می‌کردند تا جانشان به خطر نیفتد، در این بین بسیاری از خانواده‌هایی که والدین آنها و یا افراد سالمندی با آنها زندگی می‌کنند با وسواس خاص‌تری نسبت به این موضوع برخورد کرده به طوری که بسیاری از افرادی که سن و سال بالایی دارند ماه‌هاست که در خانه محبوس شده‌اند تا از این بلای همگانی و دردسرساز در امان بمانند.

انتظار برای تزریق واکسن کرونا

اکنون بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و بسیاری از مردم همچنان در انتظار دریافت واکسن کرونا هستند و عده‌ای نیز مطابق اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان تعیین کرده است واکسینه شده و یا در حال واکسیناسیون هستند.

پس از واکسیناسیون کادر درمان و پرسنل این حوزه که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، نوبت به واکسیناسیون بیماران خاص و سالمندان رسید تا با تزریق این واکسن جان خود را در برابر این ویروس ایمن کنند اما قصه خوش واکسن به اینجا ختم نمی‌شود و همین واکسنی که مردم ماه‌ها چشم انتظار دریافت و تزریق آن بودند این روزها برای بسیاری از سالمندان دردسر ساز شده و آنها را به کرونا مبتلا و برخی را راهی بیمارستان کرده است.

ورود واکسن‌های پُر خطر به چه قیمت!

پیش از این نیز برخی خبرها حاکی از این بود که یک نوع از واکسن وارداتی کرونا (آسترازنکا) به دلیل عوارض جبران ناپذیری که در پی داشته برخی از کشورها از ورود آن به کشورشان ممانعت کرده‌اند اما در ایران همچنان از ورود آن استقبال شده و برای سنین بالای ۸۰ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«سکوت در قبال عوارض خطرناک واکسن آسترازنکا» عنوان یکی از خبرهایی بود که ۳۱ فروردین ماه امسال سر خط خبری یکی از رسانه های کشور رفت و هشداری بود برای کسانی که می‌خواهند برای تزریق واکسن اقدام کنند.

در خبر مذکور آمده بود که «به دنبال بروز عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونای آسترازنکا در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، تزریق این واکسن متوقف و یا به گروه سنی مشخصی محدود شد اما این واکسن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دنبال بروز برخی عوارض مانند لخته شدن خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا، برخی کشورها تزریق آن را برای افراد زیر۵۰ تا ۶۰ سال متوقف کردند. اگرچه کشوری مانند دانمارک به طور کلی تزریق این واکسن را به دلیل بروز عوارض جانبی متوقف کرد اما برخی کشورها از جمله ایران به تزریق این واکسن ادامه می‌دهند.»

ورود واکسن آسترازنکا به لرستان!

در استان لرستان نیز تاکنون محموله های متعددی از واکسن کرونا وارد شده و برای گروه های هدف مورد تزریق قرار گرفته که برای برخی با عوارض جزئی و برای برخی دیگر عوارض جدی در پی داشته است.

به گفته رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۳۱ فروردین ماه ۱۰ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن کرونا آسترازنکا وارد لرستان شد تا برای همین تعداد نفر تزریق ‌شود.

و اما باید گفت هم اکنون حال تعداد زیادی از سالمندانی که در استان لرستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند مساعد نیست و پس از گذشت چندین روز از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده و نه تنها خود بلکه تمامی افراد خانواده را که خیال می‌کردند والدین یا سالمند آنها در برابر ویروس مقاوم و ایمن شده است، به کرونا مبتلا شده و این خود ممکن است شروعی برای موج دیگری از ابتلا به کرونا باشد.

تزریق واکسن و ابتلا به کرونا!

دکتر شهرام شکری متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به سطح ایمنی واکسن کرونا اظهار داشت: در حال حاضر نمی توان سطح ایمنی واکسن های تولید شده کرونا را مشخص کرد و اینکه چقدر می تواند موثر باشند ولی در آینده این موضوع مشخص خواهد شد.

وی افزود: اینکه می گویند انگلیس واکسیناسیون را به پایان رسانده باید به این مسئله دقت شود که انگلیس موج شدید با کشندگی خیلی بالا را پشت سر گذاشت و معلوم است الان باید تعداد بیماران کرونایی کمتری داشته باشد چرا که در یک برهه همه گیری وسیعی در این کشور رخ داد و با وجود اینکه تزریق واکسن را انجام دادند اما بازهم موج هایی از این بیماری را خواهند داشت.

متخصص بیماری های عفونی عنوان کرد: کرونا فعلا دست از سر بشر بر نمی دارد و عملا ویروس کرونا جایگزین سرماخوردگی معمولی شده و هروقت سرماخوردگی معمولی در یک جامعه ای با علائم زیاد بروز پیدا کند مطمئنا کرونا وارد شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا تزریق واکسن کرونا سبب ابتلا به این بیماری می شود و توصیه شما برای زدن یا نزدن این واکسن چیست؟» بیان کرد: از نگاه اجتماعی وجامعه نگر باید واکسن زد تا جامعه حفظ شود نه فرد، اما از نظر بنده نباید از واکسن کرونا استفاده کرد.

دکتر شکری تصریح کرد: مراجعاتی داشته ایم که به دنبال تزریق واکسن کرونا تیپ بیماری کرونا را به شکل متوسط بروز داده اند و حتی درگیری‌هایی بین همکاران پرستارهم داشته ایم.

وی گفت: بازهم احتمالاتی وجود دارد مبنی بر اینکه فرد از قبل کرونا داشته و یا همزمانی ابتلا به کرونا با تزریق واکسن داشته است.

واکسن ایرانی بهتر از نمونه های خارجی

متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: واکسن ایرانی هنوز برای جامعه و عموم مورد استفاده قرار نگرفته است و برخی از همکاران روی واکسن ایرانی نظر مثبت تری برای تزریق دارند حتی اساتید بنده معتقدند واکسن ایرانی تاثیر پذیری خوبی دارد و بهداشت جهانی هم تایید می کند وبه تبع به نفع مملکت است، حتی در بحث اقتصادی نیز به نفع کشور خواهد بود.

وی افزود: وقتی ویروس در هر کشوری است واکسن از همان کشور تولید شود مطمئنا موثرتر است و در مورد آنفلوانزا هم به همین شکل است و خیلی بهتر از این است واکسنی تزریق کنیم که پوشش کشور دیگری باشد.

محصولی که وارد کشور می‌شود به خصوص تولیدات دارویی وغذایی، عوارضی در کوتاه مدت و بلندمدت دارند و گاها ممکن است عواقب بسیار خطرناکی به دنبال داشته باشد.

آنچه متخصصان این حوزه مطرح می کنند بدون شک ساختار واکسن کرونای ایرانی مطمئن ترین ساختار برای استفاده داخلی بوده و سازگاری این نوع واکسن در بدن ایرانی ها بیشتر از سایر واکسن های تولید شده خارجی است.

همانطور که جمهوری اسلامی ایران در بخش‌هایی چون دفاعی، هسته‌ای و نانو توانمندی خود را به جهانیان ثابت کرده است، از نظر پزشکی و داروسازی نیز در دنیا سرآمد است بنابراین می توان به این حقیقت پی برد که اثر بخشی واکسن ایرانی کرونا بیشتر و عوارض کمتری دارد.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *