جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

قیمت حبابی میوه نوبرانه و کیش مات خریدار/قیمت میوه بالاتر از دلار کشید

به گزارش  پل نگاربازار میوه از نوسانات قیمتها در امان نبوده و قیمت میوه مانند دیگر کالاها و اقلام دستخوش تغییراتی بوده است تا جایی که نوبرانه ها در این فصل با قیمت های نجومی چشم انتظار رسیدن مشتری هستند.

زردآلو، گیلاس، توت فرنگی، گوجه سبز، هلو و شلیل هر کدام شکیل و زیبا چیده شده اند، از دور این میوه های رنگارنگ چشم نوازی می کنند اما با نگاهی به قیمت ها، از این همه میوه شیرین و خوشمزه تنها تلخ کامی برای برخی از مردم باقی می ماند.

قیمت یک کیلو از نوبرانه های لاکچری این روزها قیمتی بالاتر از دلار دارند، این قیمت ها سبب شده تا دست بسیاری از مردم به این میوه ها نرسد و تنها دیدن آنها سهمشان از نوبرانه های بهاری شود.

قیمت هر کیلو زرد آلود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، گیلاس ۶۰ هزار تومان، گوجه سبز ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، توت فرنگی ۳۰ هزار تومان است اما قیمت در سایر میوه ها هم چندان تعریفی ندارد به طوری که قیمت سیب ۲۰ هزار تومان، خیار ۱۰ هزار تومان و ارزان ترین میوه که همان هندوانه است بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت های سرسام آور نوبرانه ها

شفیعی یکی از شهروندان لرستانی اظهار داشت: این روزها همه چیز گران شده و میوه هم پا به پای دیگر اقلام پرمصرف در حال رقابت در ماراتن بازار گرانی است.

وی افزود: آنچه در بازار دیده می شود عدم نظارت کافیست چرا که قیمتها در هر مغازه و هر قسمت از بازار با مابقی مغازه ها متفاوت است و دقیقا همان میوه با همان کیفیت در چند قدم بالاتر با قمیتی متفاوت عرضه می شود.

این شهروند لرستانی تصریح کرد: مثلا زردآلو در بازار میوه با کیفیت خوب ۳۵ هزار تومان است اما همین میوه در مغازه با قیمت ۴۵ هزار تومان هم فروخته می شود.

وی بیان کرد: برای خرید یک کیلو میوه باید یک چک پول ۵۰ هزار تومانی داد و برخی از مردم واقعا توان خرید این نوبرانه ها را ندارند و تنها در این روزها نظاره گر این میوه ها هستند.

شفیعی عنوان کرد: در این روزهای کرونایی، پزشکان مدام توصیه می کنند که مصرف روزانه چند واحد میوه در طول روز فراموش نشود اما با این قیمتها بسیاری از مردم توان خرید میوه را ندارند و از سبد خانوارها حذف شده است.

این شهروند لرستانی خاطرنشان کرد: وقتی با کشاروز صحبت می شود مشخص است که میوه ها با قیمتی بسیار کمتر از کشاورز خریداری می شود و با چندین برابر در بازار عرضه می شود که به نظر می رسد اگر در روند تولید تا عرضه نظارت بیشتری صورت گیرد قطعا از قیمت سرسام آور میوه ها کاسته می شود.

بازار گرمی دلالان در بازار میوه

ابراهیمی یکی از باغداران لرستانی  عنوان کرد: متاسفانه زحمت تولید میوه با کشاورز است اما سود اصلی را دلال می برد به طوری که کشاورز مدتها نگهداری، آبیاری، مراقبت را انجام می دهد و بعد از تولید میوه، دلالان میوه ها را با قیمتی اندک می خرند و با قیمتی بسیار گزاف در بازار عرضه می کنند.

وی افزود: بسیاری از میوه ها بعد از چیده شدن باید سریعا عرضه شود تا تازگی خود را داشته باشد و همین سبب می شود تا واسطه گران از این فرصت برای خرید میوه با قیمت کم استفاده کنند.

این کشاورز لرستانی تصریح کرد: به طور کلی نه کشاورز از تولید میوه سود می برد و نه مشتری می تواند میوه را با قیمت متعادل خریداری کند که لازم است نظارت بیشتری در این میان صورت گیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در استان لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی انواعی از میوه های با کیفیت تولید می شود اما قیمتی که از کشاورز می خرند تا قیمتی که در بازار به مشتری داده می شود، از زمین تا آسمان متفاوت است.

کاهش ۲۵ درصدی تولید محصولات باغی

محمد حسن کیانی فر مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: در استان لرستان به دلیل شرایط مساعد برای تولید محصولات، سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی تولید می شود که برای سال جاری پیش بینی می شد ۳۲۳ هزار تن محصول برداشت شود.

وی افزود: به دلایلی از جمله سرما زدگی و پس از آن خشکسالی که در بخش های مختلف اثرگذار بوده، در بخش باغات نیز اثر گذار بوده و تولید محصولات باغی ۲۵ درصد کاهش خواهد داشت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: پیش بینی می شد امسال میزان تولید زردآلو در استان ۲۵ هزار تن باشد که به دلایل مذکور ۲۵ درصد کمتر از این میزان تولید می شود، همچنین میزان تولید توت فرنگی در استان یک تن و گوجه سبز ۶۰۰ تن می باشد که بیشتر این نوبرانه ها از استان های گرمسیری وارد می شود و میوه های تولیدی استان دیرتر وارد بازار می شوند.

کیانی فر با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰ نوع میوه مختلف در استان تولید می شود، افزود: انواع میوه های مختلف با کیفیت مرغوب در استان تولید می شود و اولین خسارت وارده به بخش باغات، سرمای دیررس بهاره بود.

وی بیان کرد: همه این عوامل سبب شده تا در بخش باغات، ۲۵ درصد تولیدات کاهش داشته باشد.

اگرچه هر ساله نوبرانه های بهاری با قیمت گزافی در بازار وجود داشته اما امسال سرما زدگی، خشکسالی و عوامل دیگری هم دخیل بوده تا با کاهش میزان تولید، قیمت ها چند برابر افزایش داشته باشند.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *