چهارشنبه , فروردین ۲۹ ۱۴۰۳

خشکسالی در لرستان و باغ های تشنه آب حاشیه رودخانه ها

به گزارش پل نگار ،کاهش بارندگی‌های لرستان و در پی آن خشکسالی سبب شده تا منابع آب زیر زمینی و آب‌های سطحی این استان به شدت کاهش یابد به طوری که هم اکنون بخش‌هایی از رودخانه‌های اصلی لرستان از جمله کشکان، سیلاخور، مادیان رود، کاکا شرف خشک شده‌اند.

به گفته مسئولان دبی رودخانه‌های اصلی لرستان در خرداد ماه امسال به طور متوسط ۶۹ درصد کاهش یافته است همچنین متوسط سطح آب زیر زمینی لرستان حدود ۱.۴ متر افت داشته که نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما امسال در پی این خشکسالی نزدیک به ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان لرستان خسارت وارد شد و مسئولان اعلام کردند که در پی کاهش ۴۰۰ هزار تنی محصولات دیم حتی برای تامین علوفه نیز در استان با مشکل جدی مواجه هستیم.

اکنون خبر‌ها حاکی از این است که باغات نیز در معرض بی آبی قرار دارند و با خشک شدن رودخانه کشکان خروشان باغات حاشیه این رودخانه نیز در معرض بی آبی قرار دارند.

کاهش ۵۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی لرستان

صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان در این رابطه به کاهش ۴۲ درصدی بارش‌های استان لرستان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: مهمترین تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی کاهش تولیدات محصولات بخش کشاورزی بود چرا که در بخش کشاورزی ۵۰۰ هزار تن کاهش داریم.

او کاهش یک متری سطح آب‌های زیر زمینی، کاهش ذخایر آبی به ۵۰ درصد ظرفیت و کاهش دبی رودخانه‌ها به نصف را اثرات خشکسالی دانست و افزود: موارد مذکور خسارت‌های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان به لزوم مشارکت کشاورزان در اجرای الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات آبدوست به ویژه برنج، سیب زمینی، صیفی و سبزیحات تاکید کرد و گفت: علی‌رغم پیگیری‌های انجام گرفته، اما جز در دو شهرستان الگوی کشت مد نظر ما حاصل نشد در حالی که در بحث رعایت الگوی کشت تاکید شده است که کشت محصولات آبدوست نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یابد.

انتقال آب به اراضی دیم و ورود کشاورزان مهاجر ممنوع

او به ممنوعیت انتقال آب به اراضی دیم، ورود مهاجر، انتقال آب به سایر اراضی اشاره و عنوان کرد: هر گونه تسهیلات و نهاده در راستای کشت محصولات آب دوست ممنوع است. سال گذشته سطح کشت سیب زمینی در شهرستان‌های سلسله و دلفان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بود، اما امسال این میزان به کمتر از یک هزار هکتار رسیده است، اما عمده مشکل ما در استان کشت برنج است.

صالحیان با بیان اینکه سال گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار در لرستان برنج کشت شد بیان کرد: امسال حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار هکتار کاهش سطح برنج داشتیم، اما کافی نیست بنابراین با توجه به توصیه‌های ترویجی و شرایط کاهش آب تاکید بر این است که ۳۰ درصد سال گذشته کشت برنج انجام شود، اما متاسفانه محقق نشده است.

نگرانی برای وضعیت باغات حاشیه رودخانه‌ها

او ضمن ابراز نگرانی برای وضعیت باغات حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه کشکان تصریح کرد: درصورتی که این روند ادامه پیدا کند به طور یقین برای آبیاری باغات با کمبود آب مواجه هستیم بنابراین توصیه می‌کنیم آبیاری کاهش و دور آبیاری افزایش یابد، ممکن است تولید کمتر بشود، اما به هر حال می‌تواند موثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان رعایت الگوی کشت را نیازمند مدیریت همگانی دستگاه‌ها و همکاری کشاورزان دانست و اظهارداشت: اجرای الگوی کشت استناد قانونی ندارد. لیست کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند به آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم، اما مهمترین کار در راستای اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان آموزش، ترویج و فرهنگ سازی است.

او با بیان اینکه الگوی کشت موضوعی فنی و تخصصی است افزود: قانونی تحت عنوان قانون الگوی کشت وجود ندارد که به استناد به آن با کسانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند برخورد شود در واقع الگوی کشت در جهت حفظ حاصلخیزی خاک، کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

احوال ما را نپرسید، باید از حال مردم غزه بپرسید / ما تا پیروزی با غزه هستیم، با هر چه بتوانیم با آنها هستیم / یا با هم پیروز می‌شویم یا با هم شهید

به گزارش پل نگار،عبدالسلام الجحاف از اعضای ارشد انصارالله در واکنش به حملات و بمباران‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *