جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

سایه سنگین خشکسالی بر عشایر لرستان/کم آبی چالش بزرگ زندگی عشایری در تابستان داغ

به گزارش پل نگارزندگی عشایر مدام در حال تغییر و جابه جایی است، عشایری زحمت کش که در هر شرایط سختی مانند گرما و سرما برای تولید تلاش می کنند و در تولید گوشت قرمز و لبنیات در کشور نقش بسیار مهمی دارند.

در کل کشور بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایری زندگی می کنند که این تعداد در قالب ۲۱۸ هزار خانوار در جای جای کشور و نقاط مختلف کشور مشغول به کار و تلاش هستند.

سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن انواع فرآورده های لبنی توسط عشایر تولید می شود اما امسال که سایه خشکسالی همه جا را فرا گرفته، عشایر نیز از این بحران خسارت زیادی دیده اند و عطش، بیش از هر چیزی عشایر را رنج می دهد.

کاهش بارندگی ها، خشک شدن مراتع و کاهش پوشش گیاهی را به دنبال داشت، این سبب شده تا عشایر در این روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان، در پی یافتن آب باشند از سوی دیگر دام های عشایر که مهمترین سرمایه این جمعیت کوچ رو است، در بحران خشکسالی تهدید می شوند به طوری که برای تامین آب و علوفه دام با مشکل مواجه شده اند.

این روزها سرمایه عشایر که همان دام هاست در بیابان های بی آب و علف روزگار را سپری می کنند، در برخی از موارد هم برای جلوگیری از تلف شدن دام چاره ای جز فروختن دام زیر قیمت نیست.

تامین علوفه دام، مهمترین دغدغه عشایر

یکی از عشایر لرستانی  اظهار داشت: اگرچه هر ساله کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات عشایر بود اما امسال مشکلاتمان چند برابر شده و همه نگرانی ما دام هایی است که در شرایط بی آبی و کمبود علوفه تهدید می شوند.

وی افزود: ما ۲۰۰ راس دام سبک داریم و چند روز گذشته شرایط به قدری سخت بود که مجبور شدیم ۵۰ تا از دام ها را به قیمت بسیار پایین بفروشیم قبل از اینکه از بین بروند و همین سبب می شود تا در کاهش تولید گوشت اثرگذار باشد.

این عشایر لرستانی تصریح کرد: از دیگر دغدغه های اصلی عشایر در این روزها علوفه برای دام است، کاهش پوشش گیاهی به دلیل کمبود بارشها سبب شده تا امسال مانند هر سال علوفه به اندازه کافی نباشد که انتظار داریم برای این مشکل فکری شود.

وی بیان کرد: تنها منابع درآمد ما همین دام هاست که با پرورش آنها علاوه بر تولید محصولات لبنی، گوشت قرمز آنها می تواند درآمدی برای ما داشته باشد ولی در حال حاضر خشکی مراتع و کمبود آب دام ها را تهدید می کند.

خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر لرستان

سیدضیاء موسوی‌ نیا مدیرکل امور عشایر لرستان  اظهار داشت: در استان لرستان ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری وجود دارد که در سال جاری به دلیل کمبود نزولات جوی و خشکسالی ۴۰۰ میلیارد تومان به عشایر استان لرستان خسارت وارد شده است.

وی افزود: در این شرایط هر دام عشایر ۱۰ کیلو کاهش وزن داشته و در این میان دلالان برای خرید دام ها با قیمت ارزان وارد شدند که با اقدام خرید تضمینی دام سبب شد تا دلال‌ها منصرف شوند.

موسوی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید گوشت قرمز گفت: خشکسالی تولید گوشت را در استان ۲۵ درصد کاهش می دهد به طوری که پیش بینی امسال برای تولید گوشت قرمز ۱۲ هزار تن بود اما با توجه به شرایط موجود تولید گوشت سه هزار تن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه خشکسالی در بخش های مختالفی به عشایر خسارت وارد کرده است گفت: خشکسالی در بخش زراعی ۵۴ درصد خسارت وارد کرده، همچنین در بخش محصولات باغی ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خسارت وارد شده است.

توزیع آب با هشت دستگاه تانکرد

مدیرکل امور عشایر لرستان با اشاره به پنل های خورشیدی گفت: سهم عشایر لرستان از پنل‌های خورشیدی هزار و ۳۰۰ پنل بوده که تاکنون ۲۴۰ دستگاه از پنل‌ها در بین عشایر استان توزیع شده است.

موسوی با اشاره به آبرسانی در بین عشایر خاطرنشان کرد: آبرسانی در بین عشایر توسط هشت دستگاه تانکر ۱۲ هزار لیتری در بین عشایر کوهدشت، الیگودرز و پلدختر در حال انجام است و آبرسانی برای عشایر خرم آباد هم به زودی انجام می شود.

وی بیان کرد: البته برخی از عشایر هم تانکر های چرخ دار آب ۴۰۰ لیتری و دو هزار لیتری دارند که در سنوات قبل ۴۵۰ تانکر در بین عشایر توزیع شد.

مدیرکل امور عشایر لرستان با اشاره به تامین نهاده های دامی تصریح کرد: برای تامین نهاده های دامی اعلام شد که عشایر اقدامات لازم را انجام دهند که تهیه کاه برای دام ها توسط عشایر انجام شده و به امور عشایر درخواست داده شده ۸۰ هزار تن نهاده دامی تامین شود تا بتوانیم آن را در بین عشایر توزیع کنیم.

اختصاص ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب عشایر

شاهپور علایی رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با اصلاح دستورالعمل خرید تضمینی دام، هر نوع دامی از عشایر خریداری می‌شود به جز دام مولد که ذخیره ژنتیکی است.

وی افزود: یکی از شاهکارهای قانون گذاری مجلس، شریک کردن عشایر در اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده است و در حال حاضر ۱۵۹ میلیارد تومان از این محل توسط فرمانداری‌ها در مناطق عشایری هزینه می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: طی دوسال گذشته ۲۰ درصد شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی افزایش داشته و از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد رسیده و امسال نیز ۳۷۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب عشایر اختصاص داده شده است؛ با پیگیری‌های صورت گرفته، بودجه سازمان امور عشایر به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

۶۰ میلیارد تومان برای تامین علوفه اختصاص یافت

وی بیان کرد: امسال با کاهش ۱.۸ میلیون تنی علوفه مراتع حدود شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه وجود دارد که برای مقابله با خشکسالی ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین نهاده دامی و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای تامین آب عشایر از محل اعتبارات مدیریت بحران و ۶۰ میلیارد تومان نیز از سوی بانک مرکزی برای اتحادیه عشایری و تامین علوفه دامی عشایر اختصاص داده شده‌ است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: لرستان مستعد در زمینه دامداری و دامپروری است اما از سوء مدیریت ها رنج می‌ برد به طوری که کارخانه آرد عشایر لرستان ظرفیت بسیار بالایی دارد که اگر نظارت شود بهترین ارزش افزوده را برای عشایر استان دارد.

در این روزهای خشکسالی، می طلبد متولیان برای عشایر که در اقتصاد و تولید محصولات لبنی و دامی نقش ویژه ای دارند به گونه ای برنامه ریزی کنند که از دغدغه ها و نگرانی آنها در بحث کمبود آب و تهیه علوفه برای دام کاسته شود.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *