شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

خطرات تب در بارداری برای جنین

به گزارش پل نگار ،وقتی دمای بدن بالاتر از حد طبیعی باشد، دچار تب می شوید. تب در اغلب موارد به عنوان یک عارضه خطرناک در نظر گرفته نمی شود، اما بروز آن در دوران بارداری، ممکن است برای جنین در حال رشد، خطرناک باشد.
۱ علائم تب در دوران بارداری
۲ عوارض تب در دوران بارداری
۳ علل بروز تب در زنان باردار
۴ درمان تب در زنان باردار
۵ آیا تب در دوران بارداری خطرناک است؟
۶ آیا تب باعث سقط جنین می شود؟
۷ راههای پیشگیری از تب در دوران حاملگی

علائم تب در دوران بارداری
میانگین دمای بدن، معمولاً در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است، اما ممکن است دمای بدن در طول روز تغییر کند با این حال بالا رفتن جزئی دمای بدن لزوماً به معنای تب نیست. دماهای گفته شده در نواحی زیر به عنوان تب در نظر گرفته می شوند:

زیر بغل یا پیشانی: دمای ۳۷٫۴ درجه سانتیگراد و بالاتر
دهان: دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و بالاتر
مقعد یا گوش: ۳۸٫۳ درجه سانتیگراد و بالاتر

علائم تب از جمله موارد زیر است:

خستگی
سرگیجه
تهوع
احساس سرمای شدید
احساس سرما و گرما به طور متناوب
تعریق
عوارض تب در دوران بارداری
تب ها معمولاً نشانه وجود یک بیماری جدی نیستند، اما ممکن است بروز تب در دوران بارداری با عوارضی همراه باشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید:

عدم کاهش تب
تشنگی شدید
ادرار کم
ادرار تیره
گیجی
کرامپ های (گرفتگی های) شدید
مشکلات تنفسی
کاهش حرکت جنین
عدم کاهش تب در بارداری
علل بروز تب در زنان باردار
تب، واکنش بدن برای مقابله با عفونت است. برخی از دلایل احتمالی تب عبارتند از:

سرماخوردگی
آنفلوانزا در بارداری
عفونت گوش
عفونت تنفسی
عفونت کلیه
عفونت ادراری در بارداری
عفونت واژن در بارداری
عفونت گوش
اگر شما به این بیماری مبتلا شده اید باید توسط پزشک متخصص کامل معاینه شوید تا علل بروز آن مشخص شود.
تشخیص علت اصلی برای درمان تب بسیار مهم است. پزشک با توجه به علت ایجاد تب، داروهای مختلفی را تجویز می کند.

آنتی بیوتیک ها:
اگر تب در اثر یک عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد، معمولا آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می شود. به طور کلی، مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، پزشک تنها با ارزیابی میزان ریسک و تعیین مقدار مصرف، می تواند این داورها را تجویز کند.

آنتی بیوتیک در بارداری
داروهای ضد ویروسی:
در صورت مشاهده علائم آنفولانزا در دوران بارداری، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. داروهای ضد ویروسی تجویز شده، باید ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از مشاهده اولین علائم مصرف شوند.

داروهای غیرنسخه‌ای:
زنان باردار نباید ایبوپروفن مصرف کنند. بر اساس یک مطالعات انجام شد، مصرف ایبوپروفن در سه ماهه دوم بارداری می تواند باعث کم شدن وزن نوزاد هنگام تولد شود. استفاده از ایبوپروفن در سه ماهه دوم و سوم نیز، ممکن است منجر به ابتلا کودک به آسم شود. با این حال، مادران باردار در صورت لزوم می توانند از استامینوفن استفاده کنند. به نظر می رسد استامینوفن ایمن‌ ترین مسکن در دوران بارداری است.

درمانهای خانگی:
درمان های خانگی مانند استراحت و نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، در کاهش علائم تب و کوتاه شدن دوره بسیاری از بیماری ها موثر است. اسید فولیک یکی از مکمل های مهم در دوران بارداری است که خطر ابتلای نوزدان به نقص لوله عصبی را کاهش می دهد.
مطالعه ای بر روی زنانی که درست قبل از بارداری یا در اوایل بارداری دچار تب شده بودند، انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد احتمال تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی در مادرانی که روزانه کمتر از ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف می کنند، بسیار بالاست. با این حال، به دلیل تاثیر منفی بیماری های دوران بارداری بر جنین در حال رشد، قبل از اقدام به هر گونه درمان خانگی، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا تب در دوران بارداری خطرناک است؟
براساس مطالعات انجام شده، تب در دوران بارداری ممکن است با افزایش احتمال بروز اختلالات مادرزادی و اوتیسم مرتبط باشد. با این حال، تحقیقات در این زمینه تا کنون بی نتیجه بوده است. در ادامه، اثرات احتمالی تب بر روی جنین در حال رشد مورد بررسی قرار می گیرد.

اختلالات مادرزادی:
مطالعات صورت گرفته نشان می دهد، با بروز تب در سه ماهه اول بارداری، ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به شکاف دهانی (لب شکری)، نقایص مادرزادی قلب و نقص لوله عصبی در حدود ۵/۱ تا ۳ برابر را بالا ببرد هر چند، این مطالعات فاقد شواهد کافی، برای اثبات هر گونه ارتباط بین تب و اختلالات مادرزادی بوده است.
براساس گزارشها احتمال تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی در مادرانی که در دوران بارداری دچار تب شده اند، حداقل دو برابر دیگر مادران است. اما شواهد نشان می دهد مصرف میزان مشخصی از اسید فولیک در دوران بارداری این خطر را کاهش می دهد.

اوتیسم:
در یکی از مطالعات ارائه شده، رابطه بین تب در دوران بارداری و اوتیسم، مخصوصا در سه ماهه دوم بارداری، نشان داده شده است.
این مطالعه نشان داد در صورت بروز تب های مکرر، جنین با احتمال بیشتری به اوتیسم مبتلا می شود. با این حال، با مصرف داروهای ضد تب در دوران بارداری، این احتمال کم می شود.

اوتیسم
آیا تب باعث سقط جنین می شود؟
حدود ۲۰ درصد از بارداری ها با سقط جنین ناخواسته پایان می یابند. تب لزوماً باعث سقط جنین نمی شود، اما ممکن است نشانه ی عفونت باشد. عفونتهای بارداری به احتمال زیاد، باعث سقط جنین می شوند.

راههای پیشگیری از تب در دوران حاملگی
پیشگیری از تب اجتناب ناپذیر است، اما می توان احتمال ابتلا به بیماری را به روشهای زیر کم کرد:

ترزیق آمپول آنفولانزا
شستشوی مکرر دست ها
خودداری از تماس نزدیک با افراد بیمار
سخن پایانی:
تب ها معمولاً به معنی وجود یک مشکل جدی نیستند، اما اگر خانم بارداری دچار تب شد باید حتما به پزشک مراجعه کند تا علت اصلی آن مشخص شود. براساس برخی از تحقیقات، تب در دوران بارداری عوارض و خطراتی را برای مادر و جنین به

همراه دارد اما اگر پزشک تجربه کافی در درمان تب داشته باشد خطری متوجه مادر و جنین نمی شود.
با این حال، تب در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است و اگر خانم باردار به تمام توصیه های پزشک معالج خود گوش دهد عارضه منفی ای برای جنین و مادر وجود نخواهد داشت.

نویسنده:طاهره شاکرمی

 

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

کاظمی به عنوان رئیس کمیته پیگیری ماجرای بدحالی دانش آموزان انتخاب شد

سیدحمیدرضا کاظمی در گفت و گو با خبرنگار پل نگار با اشاره به برگزاری اولین نشست کارگروه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *