پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

آخرین وضعیت سریال های فاخر تلویزیون/ از موسی(ع) و سلمان تا طلاق و جشن سربرون

به گزارش  پل نگار ،سریال های دنباله دار و تلویزیونی همیشه مخاطب خاص خود را دارد و دنبال کردن سریال ها توسط بیننده جذاب است. نمایش سریال‌های شبانه و سرگرم کننده یک بخش از کار رسانه ملی است اما بخش دیگر توجه به تفکر و تعمق مخاطب درباره مسائل تاریخی و روز جامعه است.

**تمرکز بر تولید آثار بلند مدت

در این دوره از مدیریت تلویزیون مدیران علاوه بر توجه به کارهای زودبازده و مخاطب‌پسند که بتواند سرگرم‌کننده باشد و بیننده را پای گیرنده تلویزیون بنشاند توجه لازم را داشته اند اما نگاه مدیران کلان تلویزیون تنها به این امر معطوف نشده و به کارهای تاثیرگذار و موثر هم توجه داشتند؛ از جمله تولید آثار الف ویژه و فاخر که مدتی است کارهای تولید آن در مرکز سیما فیلم آغاز شده است. این بار تنها به سرگرم کردن و پرکردن آنتن تلویزیون توجه نشده است بلکه تلاش شده بدون توجه به میزان زمان مدیریت خود به آثاری توجه کنند که مخاطب را به فکر وادار کند. درست خلاف کاری که در شبکه نمایش خانگی شاهد هستیم. مدیران پلتفرم ها تنها به آثار زودبازده و بی کیفیت توجه دارند و تلاشی برای تولید آثار درخور و فرهنگی خلاف ادعای خود نمی کنند.

**نزول سطح کیفی سریال ها در شبکه نمایش خانگی

سریال های «مردم معمولی» (رامبد جوان) و «دراکولا» (مهران مدیری) شاهد این مدعا است. سریال «مردم معمولی» به قدری به لحاظ کیفیت نازل و سطحی بود که پلتفرم سفارش دهنده اثر، قسمت های اولیه سریال را از پلتفرم خارج کرد. این پلتفرم ها در اقدامی سطحی تنها به فکر جمع کردن مخاطب و کلیک خوردن کارهایشان هستند که خوشبختانه مخاطب کارهای نازل را نه تنها انتخاب نکرده بلکه با عدم استفاده از کارهای دیگر پلتفرم اعتراض خود را نیز ابراز کرد.

رسانه ملی در دستور کار خود علاوه بر آثار سرگرم کننده آثار فاخر (تاریخی و اجتماعی) را مورد توجه قرار داده است که تولید آن ها بسیار زمان بر و شاید به زمان مدیریت روسای سازمان نیز نرسد اما با درایت و توجه به مقوله تولید آثار درخور توجه و موثر بار دیگر نشان دادند که باید برای تولید محتوای موثر برنامه داشت.

از جمله کارهایی که سالها در مدیریت های مختلف رسانه ملی و مرکز سیمافیلم مورد بحث بود اما انجام نمی شد، سریال «سلمان فارسی» است. امروز که «مختارنامه» از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود نشان از درایت و توجه مدیران و سازندگان اثر به این شخصیت برجسته و آن مقطع تاریخی است. حال که داوود میرباقری و تیم سازنده در شرایط سخت کرونا در حال تلاش برای مقطعی از تاریخ سردار ایرانی هستند و شخصیت «سلمان فارسی» را مورد توجه قرار داده اند نباید انتظاری کاری سطحی داشته باشیم که بارها میرباقری تاکید داشته است که سلمان به مراتب با کیفیت تر از مختار خواهد بود. داستان  سریال سفر سلمان در مسیر دمشق و فراز و فرودهای سفر و درگیر شدن با قبایل تحت سلطه روم و ایران باستان است که پیش بینی گروه سازنده پنج ساله است.

**عبور کاروان سلمان از شهرهای مختلف ایران

با پایان فیلم‌برداری بخش خرابه‌های هلنی و دریایی‌ها در شاهرود، فیلم‌برداری بخش عَموریه در جلفا آغاز خواهد شد.در زمانی که فیلم‌برداری سریال در شاهرود جریان داشت، آماده‌سازی دکورهای جلفا در زمان مقرر انجام گرفت تا گروه بدون وقفه از شاهرود به جلفا منتقل و فیلم‌برداری ادامه پیدا کند.بدین ترتیب کاروان سریال «سلمان فارسی» با عبور از کویر شهداد کرمان، جزیره قشم، سواحل مازندران، شهرک سینمایی نور و منطقه شاهرود به شهر مرزی جلفا در استان آذربایجان شرقی می‌رسد.

هم‌زمان، به‌موازات فیلم‌برداری در جلفا و ساخت تجهیزات در شهرک سینمایی غزالی، ساخت برخی دکور‌ها در منطقه آبسرد دماوند نیز آغاز شده است.تمامی مراحل کار با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تحت نظارت مرکز بهداشت و درمان صداوسیما انجام می‌گیرد.سریال «سلمان فارسی» که به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد، سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام را روایت می‌کند.فیلم‌برداری این سریال، اواخر آذر ۱۳۹۸ در کویر شهداد کرمان آغاز شده است.

سریال «سلمان فارسی» به سفارش مرکز سیما فیلم و توسط موسسه زلال فیلم ساخته می‌شود.تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه و چند بازیگر خارجی جلوی دوربین رفته‌اند.

**ساخت دکورهای سریال موسی(ع) در شهرک دفاع مقدس

سریال «موسی» اثر بعدی است که بعد از مشکلات جسمی که برای جمال شورجه رخ داد ابراهیم حاتمی کیا سازنده آثار موفق در حوزه سینما و تلویزیون موافقت خود را برای ساخت این سریال تاریخی و مهم اعلام کرد.

هم اینک گروه سازنده در حال آماده سازی شرایط برای ساخت دکور عظیم این مجموعه هستند و به زودی این سریال نیز وارد مرحله تولید می‌شود.

دکورهای عظیمی در شهرک دفاع مقدس برای ساخت سریال موسی(ع) در حال طراحی است و به زودی مراحل ساخت آنها آغاز خواهد شد. همچنین گروه سازنده طی فراخوان های متعدد برای ساخت سریال در جستجوی بازیگران جدید و جوان از سراسر ایران هستند. این انتخاب بازیگر از طریق اعلام فراخوان در استان های مختلف صورت می گیرد.

**روایت قصه یک ایل در «جشن سربرون»

سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی قصه در دوره قاجار روایت می‌شود. این داستان درباره ایلات و عشایر و کوچ آن‌ها است که شاید بتوان گفت در هیچ سریالی به آن پرداخته نشده است.

نوع رفتار ایلات، نوع زندگی آن‌ها در چادر و نوع رفتار حکومت با این مردمان به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. این اثر نیز با تعدد لوکیشن و تعداد بازیگران یکی از آثار شاخص تلویزیون به شمار می آید که ماه‌ها از تولید آن می‌گذرد و مجتبی راعی با وسواس سکانس‌های مورد نظر خود را ثبت و ضبط می‌کند تا اثری ماندگار را در قاب تلویزیون به نمایش بگذارد.

حسن نجاریان تهیه کننده این سریال درباره آن گفت: از مهر ۹۸ تصویربرداری این اثر در منطقه شهریار شروع شد و از اوسط اردیبهشت امسال در جاده امامزاده داوود مستقر شدیم و در حال تصویربرداری هستیم و سکانس های فضای باز را می گیریم، نزدیک به ۷۰ درصد این سریال را تصویربرداری کرده ایم.

تهیه کننده جشن سربرون با اشاره به سختی های تولید این مجموعه اظهار کرد: بعد از شروع این مجموعه متاسفانه با بیماری کرونا مواجه شدیم و علی رغم رعایت پروتکل ها اما چند نفر از بازیگران و عوامل به این بیماری مبتلا شدند و متاسفانه ضایعه درگذشت زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه موجب تاثر همه عوامل شد.

وی کار در شرایط سخت آب و هوایی را از دیگر مشکلات ساخت این سریال برشمرد و گفت: همه عوامل و بازیگران با تمام توان خود برای ارائه یک اثر فاخر در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این سریال آماده پخش از آنتن باشد چون هم زمان کار تدوین و کارهای فنی آن را انجام می دهیم.

نجاریان درباره موضوع این مجموعه نمایشی افزود: این سریال پنج بخش دارد که شرایط و فضای ایران را در زمان مشروطه و به قدرت رسیدن رضا خان می بینیم و ان شا الله به مرور وارد سال ۱۳۲۰ و رخدادهای تاریخی آن دوره می شویم.

**یک درام سیاسی پیچیده در «طلاق»

سریال «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی نیز یکی از آثار قابل توجه و تفکر رسانه ملی به شمار می آید. این سریال به مسائل روز جامعه توجه دارد. در این سریال قصه‌ای در هم تنیده شده از مسائل روز جامعه دارد که باعث مشکلات عدیده‌ای در زندگی مردم شده است. این سریال نگاهی به مفاسد اقتصادی و پرونده‌های مطرح شده در این زمینه دارد.

قاعدتا سریال های «الف ویژه» با داشتن لوکیشن‌ها و دکورهای ویژه به دلیل هزینه بالا در درجه اهمیت بیشتری قرار دارند و می‌توانند مخاطب بیشتری را جذب کنند؛ کمااینکه سریال «مختارنامه» هنوز هم پس از چندین و چند بار بازپخش، مخاطب ویژه و درخوری دارد که نشان می‌دهد این نگاه در تولید آثار هنری حائز اهمیت است.

تاکنون بیشتر صحنه های مربوط به مجموعه تلویزیونی «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی جلوی دوربین رفته است. سکانس‌هایی از سریال در خارج از کشور تصویربرداری می‌شود که گروه در حال بررسی برای نهایی کردن کشور مقصد هستند.

گروه سازنده سریال سکانس‌های خارجی را در مناطق مختلف تهران از خیابان فرشته تا خاوران تصویربرداری کردند و پیش‌تر گروه در حال ضبط سکانس‌های مربوط به دادگاه بودند که به اتمام رسید.

خلاف آنچه از عنوان «طلاق» در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز و یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی می‌پردازد، بر اساس داستان طرح شده در سریال به‌زودی نام اصلی مجموعه اعلام خواهد شد.

این روزها شاهین فرهنگ، مهرداد ضیایی، حمیدرضا هدایتی، فرید قبادی و علیرام نورایی به گروه بازیگران این مجموعه اضافه شدند و تدوین این سریال نیز به صورت همزمان در حال انجام است.

از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهار محمدپور، فاطمه الطافی، مجید رحمتی، مهران مرادی، هدیه رضایی، بهناز پورفلاح، بهزاد اقطایی، حسن ولیخانی، حمیدرضا عرب‌سرخی، رامین یحیی‌زاده، سیدحمید فتوحی، شیلر کی، مینو شیخان، عسل غروی، علیرضا جلیلی و مهدی شاکریان اشاره کرد.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *