جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

زیستگاه های سمندر لرستانی در شهرستان پلدختر است/۱۵۰ گونه اندمیک در لرستان شناسایی شد

به گزارش  پل نگارمهرداد فتحی بیرانوند ضمن اشاره به فعالیت ۱۷ پاسگاه محیط بانی ثابت و سیار در مناطق تحت مدیریت استان اظهار داشت: همچنین ۱۴۵ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی لرستان در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت، ارتقا یافته است.

وی افزود: احداث پاسگاه محیط بانی در استان از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و به لحاظ مساحت ۲۰۰ درصد رشد داشته که نقش موثری در احیای گونه های جانوری ایفا کرده است.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: لرستان در قلب زاگرس واقع شده است و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارد به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان است.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۷ درصد از ۲۹ هزار کیلومترمربع مساحت استان، زیر پوشش مناطق حفاظت شده اداره می شود اظهار داشت: هفت منطقه حفاظت شده با وسعتی بیش از ۳۲۰ هزار هکتار ، ۶ منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل ۱۳۱ هزار و ۷۴۴ هکتار و ۲ زیستگاه حساس نیز با وسعت پنج هزار و ۲۴۹ هکتار تحت حفاظت محیط زیست لرستان قرار دارند.

وی عنوان کرد: زیستگاه های سمندر لرستانی در شهرستان پلدختر تحت عنوان مناطق شادابکوه، منطقه صید و شکار ممنوع قالیکوه در شهرستان الیگودرز و زیستگاه سمندر لرستانی در بخش پاپی شهرستان خرم آباد تحت عنوان پناهگاه حیات وحش سمندر یک (وژن آب) در دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت شده استان افزوده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۳۵۸ گونه جانوری و یکهزار و ۷۵۰ گونه گیاهی اهمیت تنوع زیستی استان را نشان می دهد افزود: ۱۵۰ گونه اندمیک ( منحصر بومی) در استان شناسایی شده که از این تعداد وزغ لرستانی، سمندر لرستانی و سه گونه ماهی کور غار به عنوان گونه های جانوری اندمیک ثبت جهانی شده اند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست از ۶.۲۷ درصد مساحت استان به ۱۱.۳۷درصد افزایش یافته که این امر اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی استان است.

وی با بیان اینکه لرستان در حوزه تنوع زیستی کشور سرآمد است اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در این استان واقع شده که این موضوع بسیار کم نظیر است.

مدیرکل محیط زیست لرستان یادآور شد: به منظور حفاظت بیشتر از محیط زیست و رفع دغدغه‌مندی های این حوزه، اکنون ۲ پاسگاه محیط بانی در حال احداث و چهار پاسگاه نیز در مرحله اخذ مجوز و تهیه نقشه هستند.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

چادر بیشترین محبوبیت بین بانوان دارد/تیر دشمن با چاشنی حجاب به سنگ خورد

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل ع لرستان در گفتگو با پل نگار با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *