پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

وضعیت باغات کلک بیشه، زیودار، آمیران کوشکی،چولهول و واشیان بحرانی است/۷۰درصد خشکسالی در پلدختر داریم

رضا عسگری در گفت‌وگو با بیان روز  با اشاره به اینکه چهار منطقه کلک بیشه، زیودار، آمیران کوشکی و واشیان بحرانی است تصریح کرد: در صورت خشک شدن رودخانه کشکان باغات پلدختر از بین می‌روند ولی با توجه به اطلاع رسانی‌های خوبی که صورت گرفته خوشبختانه مردم نسبت به سال‌های گذشته کشت محصول آبدوست برنج کمتری داشتند و افرادی هم برنج کاشتند به امور آب معرفی شده تا مراجع قضایی با آنها برخورد کنند.

رئیس جهاد کشاورزی پلدختر با اشاره به خشکسالی اخیر به تبعات آن برای کشاورزی و باغات این شهرستان پرداخت و عنوان کرد: با توجه به احتمال خشک شدن رودخانه‌های کشکان و چولهول در روزهای آینده برای آبیاری باغات به طور قطع و یقین با مشکل روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه زیودار و بن لار قطب انجیر سیاه است متاسفانه رودخانه مادیان رود که آب این باغات را تامین می‌کند خشک شده و دبی خروجی آن به صفر رسیده است و خروجی آبی از این رودخانه انجام نمی‌گیرد که سه جلسه ستاد بحران برای خشکسالی برگزار شده است.

عسگری با اشاره به اینکه با حضور مسئول باغبانی جهادکشاورزی استان به صورت میدانی تمام مناطق زیر کشت باغات شهرستان را بازدید کردیم و مستندات لازم تهیه شده است گفت: ما درخواست تانکر دو هزار لیتری، لوله و جابه‌جایی آب زال به رودخانه کشکان را دادیم اما تا به امروز نتیجه خاصی برای خروج از خشکسالی به ما ندادند.

 

رئیس جهاد کشاورزی پلدختر خاطر نشان کرد: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی احتمال دارد که در سه ماهه اول پاییز هم بارندگی نداشته باشیم و مشکل ایجاد می‌شود که در جلسات بارها این موضوع را گفته و خواستار چاره اندیشی برای از بین نرفتن باغات را داشتیم که قرار شد در صورت خشک شدن کشکان  پیش بینی تانکر آبرسانی و لوله برای باغات انجام گیرد.

رضا عسگری اظهار داشت: خشکسالی سبب کاهش برداشت محصولات کشاورزی شده و میزان برداشت انجیر هم با توجه به سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برخی مناطق ۴۰ درصد خشکسالی دارند و برخی ۸۰ درصد خشکسالی برای آنها تایید شده است ولی میانگین بین ۶۵ تا۷۰ درصد خشکسالی داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه در منطقه چولهول هم بحران داریم عنوان کرد: دبی رودخانه چولهول پلدختر نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و باغات منطقه در خطر خشکسالی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات در منطقه کلک بیشه حدود ۱۰هکتار است که یک هکتار آن با مشکل روبرو شدندبیان کرد: آبرسانی به باغات منطقه کلک بیشه از طریق یک چشمه بوده که متاسفانه خشک شده است و باغات هم خشک شدند.

عسگری گفت:کلاسهای آموزشی، اطلاع رسانی گسترده برای عدم کشت محصولات آبدوست انجام شده به طوری که کشت محصولات آبدوست از جمله هندوانه و برنج کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی به کشاورزان توصیه می‌کنیم که کشت بهاره انجام ندهند و زمین‌هایی که دارند به کشاورزان غیر بومی اجاره ندهند همچنین هرس بهاره و دادن کود پتاسه برای تنش خشکسالی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات در این شهرستان چهار هزار هکتار است که از این میزان  حدود دو هزار رو ۳۰۰ هکتار آن انجیر سیاه است اظهار داشت: شهرستان پلدختر قطب انجیر سیاه ایران و محصول آن در دنیا شناخته شده است.

وی افزود: از دو هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن بارو است مابقی غیر بارو است و هنوز از آنها برداشت صورت نمی‌گیرد که پیش بینی می‌کنیم ۳۰ هزار تن از باغات پلدختر برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر یادآور شد: به ازای هر هکتار برای چهار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است و به صورت فصلی بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی داریم.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *