جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

کرونا خطرناک‌تر از هر زمان/ «مرگ» همین نزدیکی کمین کرده است

به گزارش پل نگار ،این روزها شاهد آمارهایی از بحران کرونا در کشور هستیم، رکوردهایی تلخ از روزهایی سیاه که روزانه خانواده هایی در سراسر کشور داغدار می شوند.

کرونا در این شرایط بحرانی، رخت قرمز بر تن بسیاری از شهرهای کشور کرده تا جایی که کمتر شهری در رنگ بندی کرونا در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد، چهره برافروخته شهرهایی که در تب بالای کرونا می سوزند.

وضعیت استانها روز به روز وخیم تر می شود و بیمارستانها و مراکز درمانی مملو از بیمارانی است که گرفتار این ویروس شده اند، ویروسی که با کوچکترین بی احتیاطی، جان انسانها را نشانه می گیرد و بی امان می تازد.

تاکنون اسامی مختلف از کرونا ویروس شنیده شده و در پیک اخیر کرونا شاهد جولان ویروس دلتا هستیم که شدت سرایت و انتشار این ویروس بسیار زیاد و در اندک زمانی شمار زیادی را درگیر می کند، ویروس جهش یافته جدید سن و سال نمی شناسد و با اندک غفلتی، دشمن ریه های بدن می شود.

رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم

در حالی که آمارها هر روز حجم عظیمی از مبتلایان و قربانیان را اعلام می کنند اما در آن سوی شهر برخی اعتقادی به کرونا ندارند، شاید همان مثال «مرگ برای همسایه است» را در ذهن دارند و همین سبب می شود تا بدون رعایت کوچکترین پروتکل بهداشتی در مراکز شلوغ و پرازدحام بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی حضور داشته باشند.

ترددها و سفرها نیز از این حکایت دارد که پروتکل ها در قرنطینه قرار دارند و شهروندان مشغول دید و بازدید و سفرها می باشند که نتیجه اش جز بحرانی تر شدن وضعیت کرونا نیست.

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم به کمتر از ۴۰ درصد و عادی انگاری کرونا در همه جا دیده می شود، برگزاری مراسم عزا با ازدحام جمعیت یکی از عوامل شیوع کرونا در این ایام است.

ظرفیت بسیاری از بیمارستان ها تکمیل شده، در این میان کادر درمان برای تپیدن قلب و نبض بیماران کرونایی همه تلاش خود را به کار گرفته اند، حدود یک سال و نیم است که بدون وقفه در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند.

تاکنون چهار میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر با این بیماری فوت کرده اند، همچنین تاکنون در کشور ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دوز رسیده است.

۹۰ تخت دیگر در استان راه اندازی می شود

محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: در حال حاضر هزار و ۲۶۷ تخت عادی و ۱۳۲ تخت ویژه در استان در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد و تلاش می شود تا بالغ بر ۹۰ تخت دیگر در استان راه اندازی شود.

وی افزود: در برخی شهرهای استان از نظر تعداد تخت مشکلی نیست ولی در برخی شهرها مانند بروجرد مشکلاتی وجود دارد که از روز گذشته یک بیمارستان دیگر در این شهرستان برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به داروهای مورد نیاز کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۵۷۱ آمپول رمدسیویر در استان است  که در این پیک جدید روزانه دو هزار و ۸۲۷ آمپول مصرف می شود.

نیکبخت عنوان کرد: در استان ۲۹ دستگاه اکسیژن ساز نصب شده و ۳۰۰ کپسول دیگر خریداری شده تا در اختیار مراکز قرار گیرد.

نمونه گیری کرونا در لرستان ۲ برابر شد

وی با بیان اینکه نمونه گیری کرونا در استان دو برابر افزایش یافته است، افزود: در تیرماه روزانه حدود ۷۷۰ تست گرفته می شد ولی هم اکنون حدود ۱۷۰۰ نمونه گرفته می شود، همچنین میزان ابتلا به کرونا در استان در مقایسه با تیرماه سه برابر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: روزانه میزان بستری بیماران کرونایی بین ۲۶۰ تا ۲۹۰ نفر است در حالی در ابتدای مرداد این آمار حدود ۱۳۰ نفر بوده است.

نیکبخت با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر کرونا در استان یک درصد است، گفت: روزانه حدود ۵۳۰ تا ۵۸۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت می کنند و درصد مرگ و میر در استان یک درصد است.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسید

صالح آزادبخت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در پیک چهارم هزار و ۶۰۰ تخت برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که از این تعداد هزار و ۵۰۰ تخت مورد استفاده قرار گرفت ولی در پیک اخیر تاکنون هزار و ۲۵۰ نفر بالاترین بستری بیماران کرونایی در تخت های عادی و ویژه بوده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در استان اجرا شده، درمان سرپایی بیماران است که وضعیت بهتری دارند به طوری که بیمارانی که نیاز به بستری ندارند بعد از دریافت دارو در منزل بستری می شوند و این افراد در کلینیک ها تحت درمان می باشند.

روند تزریق واکسیناسیون تسریع یافته است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به واکسیناسیون کرونا گفت: برخی تصور می کنند بعد از دریافت دوز اول واکسن در برابر ویروس ایمن هستند در حالی که یک ماه بعد از تزریق دو دوز ایمنی ایجاد می شود البته باز هم باید این افراد پروتکل ها را در نظر داشته باشند.

آزادبخت تصریح کرد: روند تزریق واکسیناسیون تسریع یافته ولی لازم است تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه می شوند، پروتکل های بهداشتی به دقت رعایت شود.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و همین سبب می شود تا ویروس به راحتی در بین افراد بچرخد و افراد زیادی را درگیر نماید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بیمارستانها در استان بحرانی نیست.

۱۴۴ هزار نفر در استان به کرونا مبتلا شدند

مریم کوشکی دبیر ستاد مقابله با کرونا در لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: تاکنون ۳۹۰ هزار و ۷۸۴ دوز واکسن کرونا وارد استان شده و از این تعداد ۳۲۴ هزار و ۲۱۵ نفر واکسن دریافت کرده اند.

وی افزود: ۳۲ مرکز در استان کار واکسیناسیون را انجام می دهند که از این تعداد ۱۸ مرکز تجمیعی بوده و روزانه هزار نفر واکسن دریافت می کنند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در لرستان خاطر نشان کرد: تاکنون در استان ۴۴۱ هزار و ۲۰۶ تست کرنا انجام شده که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۸۹۶ نمونه مثبت، ۲۸۹ هزار و ۷۰۶ نمونه منفی و جواب مابقی تست ها هنوز ارائه نشده است.

کوشکی گفت: متاسفانه کرونا جان دو هزار و ۵۲ نفر را گرفته و روزانه حدود پنج تا شش نفر با کرونا جان خود را از دست می دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۱۱۸ نفر در ببمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

ادامه طرح شهید سلیمانی در لرستان

سرهنگ مصطفی امیری مسئول شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران این مسئله را به عنوان اولویت برشمردند که در این راستا برنامه ریزی برای اجرای برنامه هایی با هدف قطع زنجیره کرونا صورت گرفت.

وی افزود: در همین راستا همه ظرفیت های درمانی نیروهای مسلح استان برای مقابله با این بیماری به کار گرفته می شود و هر آنچه از نظر مراکز درمانی، نیروی انسانی و یا تجهیزات نیاز باشد در اختیار داشنگاه علوم پزشکی قرار داده می شود.

مسئول شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح لرستان با تاکید بر روند ادامه طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: این طرح با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت که در گام پنجم علاوه بر واکسیناسیون، با همکاری پایگاه ها، برنامه بیماریابی، قرنطینه و غربالگری نیز انجام خواهد شد.

سرهنگ امیری با اشاره به افزایش مراکز واکسیناسیون خاطرنشان کرد: ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون آماده شده که تعدادی از این مراکز در استان فعال است و در صورت نیاز دانشگاه علوم پزشکی مابقی مراکز فعال می شوند، همچنین لازم است شیفت های واکسیناسیون افزایش یابد تا در روند تزریق واکسن کرونا، تسریع ایجاد شود.

وی همکاری مردم بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی را ضروری برشمرد و گفت: علاوه بر اقدامات مذکور، لازم است که مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند و استفاده از ماسک را فراموش نکنند تا شاهد فروکش شدن این موج از کرونا باشیم.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

محور مقاومت برگرفته از مکتب شهید سلیمانی است

به گزارش پل نگار،،سردار نعمت‌الله باقری شامگاه شنبه در نشست برخط بررسی ابعاد هویتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *