پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

آمریکا ۴ شخص ایرانی را تحریم کرد

به گزارش  پل نگاروزارت خزانه‌داری آمریکا بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده چهار فرد ایرانی را به بهانه «تلاش برای ربودن یک فعال ایرانی-آمریکایی» در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده این چهار شخص مأموران وزارت اطلاعات ایران هستند و تلاش کرده‌اند یک شهروند آمریکا را در خاک ایالات متحده هدف قرار دهند.

«علیرضا شاهواروقی فراهانی»، «محمود خاضعین»، «امید نوری»، «کیا صادقی» چهار فردی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به بهانه ارتباط با وزارت اطلاعات و امنیت ایران و بر اساس ادعاهای مطرح‌شده در بالا در فهرست SDN قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «ایالات متحده آمریکا به پاسخگو کردن دولت‌های مستبد که به روش‌های سرکوب برون‌مرزی اعم از هدف قرار دادن مخالفان، روزنامه‌نگاران یا رهبران مخالفان روی می‌آورند ادامه خواهد داد. این اقدامات، نظم بین‌المللی قانون‌محور را تهدید کرده و امنیت و صلح جمعی را به خطر می‌اندازند.»

دولت آمریکا گفته در نتیجه این تحریم‌ها تمامی دارایی‌های این اشخاص در خاک آمریکا بایستی مسدود شده و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری معرفی شوند.

علاوه بر این، تمامی اشخاص آمریکایی از انجام هر گونه معامله‌ای که به دارایی‌ها یا منافع تحت تملک این اشخاص مربوط شود منع می‌شوند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین تصریح کرده آن دسته از افراد غیرآمریکایی هم که وارد برخی مبادلات معین با این افراد شوند خودشان را در معرض خطر تحریم از سوی آمریکا قرار می‌دهند. هر نهاد خارجی که آگاهانه اقدام به تسهیل تراکنش‌های این فراد کند نیز مشمول تحریم‌های احتمالی واشنگتن خواهد شد.

ادعای دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا تیرماه سال جاری در بیانیه‌ای مدعی شد «اف‌بی‌آی» تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن «یک فعال» را در خاک آمریکا خنثی کرده است.  تهران، این ادعای واشنگتن را «مضحک» خواند و آن را در راستای تلاش واشنگتن برای «احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش شده خود» توصیف کرد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه وقت ایران با اشاره به دست داشتن عوامل آمریکایی در ترور رئیس‌جمهور هائیتی و تلاشی مشابه علیه رئیس‌جمهور ونزوئلا نوشت: «افراد مسلح وابسته به آمریکا برای ترور رهبران در ونزوئلا و هائیتی در خاک آمریکا طرح‌ریزی می‌کنند، در حالی که دولت آمریکا فعالانه روابط مجرمانه خود را با متهم کردن دیگران به عملیاتِ آدم‌ربایی که به وضوح مضحکانه و کودکانه ساخته شده، مخفی می‌کند. پیش از متهم کردن دیگران به وضعیت خودتان بپردازید.»

چماق و هویج واشنگتن

تحلیلگران، تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای را بخشی از تاکتیک قدیمی این کشور موسوم به «سیاست چماق و هویج» برای وادار کردن تهران به عقب‌نشینی از مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا می‌دانند.

تحلیلگران و اندیشمندان متخصص در امور ایران در آمریکا از سال‌ها پیش تأکید کرده‌اند هر گونه راهبرد در قبال ایران بایستی متشکل از فشار از یک سو (چماق) و ترغیب به اعطای امتیاز در صورت تغییر رفتار (هویج) از سوی دیگر استوار باشد. به باور این گروه، اعمال فشار می‌تواند تهران را تغییر رفتار و روی آوردن به همکاری با واشنگتن ترغیب کند.

 خطی که مقام‌های آمریکایی، بعد از انتشار بیانیه وزارت دادگستری دنبال کردند بر تأکید روی اعمال فشار علیه ایران به دلیل مسائل غیرهسته‌ای، از یک سو و تمایل واشنگتن برای بازگشت به مذاکرات وین جهت ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین از سوی دیگر استوار بود.

مذاکرات وین و دولت بایدن

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

جنگ اقتصادی علیه ایران

دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مأموریت ادعایی خود را «اجرای راهبردهای دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم» اعلام می‌کند.

این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است: ۱-دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

«اتاق ساکت جنگ»

یکی از مهم‌ترین اهداف و محورهای فعالیت «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را هدایت جنگ اقتصادی علیه ایران، ضربه زدن به گروه‌های محور مقاومت و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به یک اهرم فشار علیه اقتصاد کشورهای ناهمسو با این کشور تشکیل می‌دهند.

«سی‌ان‌ان» در گزارشی در سال ۲۰۱۰ «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: «آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند.» «سی‌ان‌ان» نوشته فعالیت‌های این دفتر معمولا بدون جار و جنجال انجام می‌شوند اما اثرگذار هستند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *