پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

غفلت از بُعد رسانه ای و تبلیغی پیاده روی میلیونی اربعین برای مردم دنیا/ عدم بهره گیری از هنر و رسانه در معرفی پیاده‌روی اربعین

به گزارش  پل نگارپیاده‌روی و تجمع میلیونی در روز اربعین سالار شهیدان در کنار قبر شش گوشه این امام همام در طی سال‌های اخیر رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است.
بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان در حالی همه‌ساله در روز اربعین در کربلای معلی رخ می‌دهد که در فاصله ۲۰ روز مانده پیاده‌روی‌ها از شهرهای دور و نزدیک عراق به سمت کربلا شروع می‌شود.

در این میان در بین شرکت‌کنندگان همه‌وهمه حضور دارند، از شیعه و اهل تسنن گرفته تا مسیحی و پیروان ادیان دیگر همه زیر سایه پرچم امام شهیدان گرد هم می‌آیند و در فضای سرشار از مهر، محبت، انسانیت، برابری و برادری با هم،  هم مسیر می شوند تا زیارت معشوق ، تا رسیدن به آرامشی که در کنار حرم امام حسین (ع) و در بین الحرمین شکل می گیرد.
نکته قابل‌توجه در این پیاده‌روی خاص برپایی موکب‌هایی است که به عشق امام حسین (ع) و به یاد مظلومیت و آزادگی یارانش برپا می‌شود و نقطه عطفی در تاریخ بشریت است، چرا که در این مسیر هیچ تفاوتی بین عرب، عجم و سایر زبان‌ها نیست.
در این مسیر کسی از شما نمی‌پرسد از کجا آمده‌اید به کجا می‌روید همه زیر پرچم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند و نقطه وصل آن‌ها ارباب بی کفن است و بس.

اگر این برابری و برادری را در کنار توطئه‌ها و اسلام هراسی‌هایی که با محوریت و توطئه انگلستان، اسرائیل و آمریکا در جهان نهادینه شده، قرار دهیم به‌خوبی به واقعیت اسلام و رحمانیت این دین آسمانی پی می‌بریم.
در این میان نکته مهم و تأثیرگذار شناساندن اربعین به مردم جهان با زبان خود آن‌ها است تا به واقعیت‌های اسلام واقعی پی ببرند.

به‌خاطر ضعف رسانه‌ای نتوانستیم این حرکت عظیم را به دنیا نشان دهیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بیش از ۲۰ میلیون زائر قریب به ۲۰ روز ده ها کیلومتر مسیر کربلا را پیاده‌روی می‌کنند و حول شخصیت اباعبدالله (ع) و قیام ایشان تجمع می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تاکید کرد: به‌خاطر ضعف رسانه‌ای نتوانستیم این حرکت عظیم را به دنیا نشان دهیم و آن‌طوری که باید به دنیا نشان بدهیم خصوصاً در دنیایی که آمیخته از انواع ظلم‌ها، جنایت‌ها، حق‌کشی‌ها و ناامنی‌ها است در چنین جهانی یک برنامه‌ای در این مقیاس وسیع برگزار کرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این بیش از ۷۰۰ میلیون وعده‌ای غذایی در اوج انسانیت و اخلاق رایگان توزیع شود و امسال به‌ویژه افرادی که با زبان‌های خارجی آشنایی دارند و با مخاطبان خارجی ارتباط دارند باید از این فرصت رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و اربعین را هر چه بیشتر معرفی کنند به‌ویژه خیلی از عزیزان که می‌خواستند به زیارت اربعین بروند و توفیق پیدا نکردند شاید معرفی اربعین به دنیای امروز اجر و ثوابش زیارتش از پیاده‌روی اربعین کمتر نباشد.
مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: اهمیت این موضوع ازاین‌جهت دوچندان می‌شود که در سال‌های اخیر تلاش رسانه‌ای صورت‌گرفته است که اسلام را طرف‌دار جنگ و خشونت نشان بدهند و یک اسلام هراسی در فضای رسانه‌ای دنیا شکل‌گرفته است و در پشت این هجمه‌های رسانه‌ای کانون‌های رسانه‌ای دنیا و استکبار مشغول به هدایت هستند و سعی می‌کنند خودشان را مدافع ارزش‌های اسلامی نشان بدهند.
وی افزود: حال این که دروغین بودن شعارهای تمدن غربی امروز کاملاً ثابت شده است و امروزه همه مردم می‌دانند این تمدن غربی به دنبال حقوق بشر، انسانیت و ارزش‌های اخلاقی نیست اما در طرف مقابل، ما حقانیت دین اسلام را نتوانستیم به دنیا نشان بدهیم، دنیا باطل و دروغین بودن تمدن غربی را شناخته اما در مقابل کاری صورت نگرفته که نیازمند فعالیت جدی مبلغان و روحانیون است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: زیارت اربعین می‌تواند هویت فکری، جهانی و انسانی اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) را در دنیا ثابت کند و می‌تواند پل ارتباطی باشد میان ما و تمدن نوین اسلامی که ما تعقیب می‌کنیم.
وی ادامه داد: اربعین ثابت می‌کند که رسیدن به یک تمدن اسلامی یک شعار و تصور نیست بلکه یک واقعیتی است که امکان تحقق دارد، اگرچه اربعین در فاصله ۲۰ روزه رخ می‌دهد و در فاصله ده ها کیلومتری از بغداد و نجف رخ می‌دهد اما در یک مقیاس ده ها میلیونی می نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند و فارغ از دین، رنگ، کشور و مذهب در کنار همدیگر حرکت کنند و به یکدیگر احترام بگذارند.

انعکاس اتفاقات پیاده‌روی اربعین جریان‌ساز و مکتب ساز می‌شود

سید محمدحسین چاوشیان مُبلغ بین‌الملل و استاد حوزه و دانشگاه نیز  در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این که بگوییم رسانه‌ها در حوزه اربعین کاری انجام نداده‌اند درست نیست. اما آن چیزی که دوستان و اهل رسانه انتظار دارند این است که اربعین آن‌گونه که شاید و باید پرداخته شود نشده است. اربعین یک فرصت است یک دانشگاه است و یک مکتب جاری است که می‌توان از آن بهترین استفاده‌ها را داشت چرا که یک بافت چند منظور است.
نسبت به اربعین نگاه رسانه‌ای و آکادمیک داشته باشیم
وی خاطرنشان کرد: باید نسبت به اربعین هم نگاه رسانه‌ای و هم نگاه آکادمیک و علمی داشته باشیم و این نگاه را بالاتر ببریم.
این استاد دانشگاه و حوزه خاطرنشان کرد: حضور میلیونی مردم در این حرکت عظیم بسیار عالی است اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آن بهره‌برداری کافی و مناسب را داشته باشیم که علت آن هم این است که شاید گرفتار یکسری مسائل سطحی و صوری شده‌ایم یعنی حتی بعضاً وقتی در مسیر کارهای فرهنگی هم صورت می‌گیرد کار عمیق نیست.
وی ادامه داد: باید در این زمینه از افراد صاحب‌نظر و رسانه و دغدغه‌مند دعوت شود تا در این زمینه یک کار مناسب و قوی در قالب فیلم بلند، سریال و … انجام شود.
چاوشیان با اشاره به نقش اربعین در گسترش تشیع، گفت: وقتی طیف‌های مختلفی را که در اربعین حضور دارند رصد می‌کنید می‌بینیم که در پدیده اربعین همه یکی شده‌اند و همه در یک مسیر قرار می‌گیرند. باید به این مسئله عمیق‌تر نگاه کنیم.
در پیاده‌روی اربعین علاوه بر فضای احساسی باید فضای منطقی هم منتقل شود
وی اضافه کرد: در فضای پیاده‌روی اربعین در عین حالی که احتیاج داریم آن فضای احساسی، عاطفی، گریه، حزن و اندوه را داشته باشیم باید نگاه منطقی و عقلانی هم داشته باشیم یعنی آن فردی که برای اولین‌بار در این فضا حاضر می‌شود قطعاً به‌واسطه آن نگاه عاطفی می‌باشد. باید عمیق‌تر کار کنیم یعنی آن فرد علاوه بر اینکه ازروی احساس حاضر می‌شود از نظر عقلی و منطقی هم مجاب شود.
مدیر مؤسسه خانواده و تربیت اسلامی خاتم با اشاره به برخی اقدامات مناسب در این مسیر، گفت: می‌توانیم از افرادی که در این مسیر متحول شده‌اند فیلم بگیریم و منتشر کنیم، افرادی که تاکنون یک رکعت نماز هم نخوانده ولی بعد از حضور در این مسیر دیگر نماز خود را ترک نکرده است. همه این مسائل برای جاذبه امام حسین (ع) و عشق به اربعین است.
وی خاطرنشان کرد: خوب است که دوربین ما این فضاها را هم‌نشان دهد چرا که این مسائل جریان‌ساز و مکتب ساز می‌شود و باعث می‌شود خیل عظیمی از جوانان که در فضاهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و… حضور دارند خودشان این مسیر را انتخاب کنند.
چاوشیان با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین انقلاب را بیمه و همبستگی‌ها را بیشتر کرد، گفت: قدرت جاذبه فضای اربعین به‌قدری زیاد است که به هرکسی گوشه‌ای از آن را نشان دهیم قطعاً در آن حضور پیدا خواهد کرد. امام حسین (ع) و پیاده‌روی فقط برای ما نیست.
رسانه‌ها فرهنگ شیعه را با ابزار مناسب از طریق اربعین گسترش دهند
وی اضافه کرد: باید برای شناساندن امام حسین (ع) و اربعین از رسانه‌های مناسب و به‌روز استفاده کنیم که در این مسئله اگر بتوانیم در حوزه رسانه قوی‌تر عمل کنیم و ابزار رسانه‌ای خودمان را به‌صورت هدفمند تقویت کنیم قطعاً خواهیم توانست فرهنگ شیعه را در سراسر گیتی گسترش دهیم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: اربعین باید در طول سال در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی جاری باشد نه اینکه در یکی دو ماه مانده به اربعین به این موضوع بپردازیم.
وی اضافه کرد: جهان پرتلاطم و پر از مشکل امروز به دنبال فضایی آرامش‌بخش است که این آرامش در مسیر پیاده‌روی اربعین به سمت کربلا وجود دارد که باید آن را به دنیا معرفی کنیم.

رسانه‌ها در عرصه بین‌الملل برای اربعین نقش‌آفرینی نکرده‌اند

سید سجاد موسوی کارشناس رسانه و فعال فرهنگی با اشاره به نقش رسانه در انعکاس حرکت عظیم اربعین بیان داشت: حرکت و تجمعی تحت قالب پیاده‌روی اربعین شکل‌گرفته است. حال اتفاقی که اینجا رخ می‌دهد این است که روند و این بحث حکمت نظری این ماجرا و ایدئولوژی که قرار است اتفاق بیفتد چگونه قرار است منعکس شود و یا این که قرار است ما به چه جایگاه دیگری برسیم، ازاین‌حیث رسانه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: بنده حس می‌کنم آن‌گونه که بایدوشاید سیستم رسانه‌ای و سیستم جامعه‌شناسی ارتباطاتی ما؛ منظور از ما جامعه جهانی است؛ به‌درستی عمل‌نکرده است. به نظر بنده از علی الخصوص در عرصه بین‌الملل به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده نشده است.
وی تاکید کرد: از زمانی که شور و اشتیاق مردم دنیا برای حضور در پیاده‌روی اربعین بیشتر شده است شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی و ماجراهای ضد تشیع و اسلام هراسی ایجاد و بیشتر شده است.
موسوی با اشاره به اینکه اسلام هراسی به دلیل قدرت گرفتن اسلام و اتحاد مسلمانان بیشتر شده است، گفت: رسانه یک قدرت در تمام عرصه‌ها می‌باشد که امیدواریم بتواند حرکت عظیم و پرشور اربعین را به بهترین و بیشترین شکل پوشش دهند چرا که از کشورهای بسیاری در این پیاده‌روی حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص اربعین ما صرفاً برای ایران و ایرانی کار انجام نمی‌دهیم چرا که ایرانیان بحث اربعین و چرایی آن را می‌دانند. باید استراتژی ما از این حرکت برای کل دنیا باشد.
تاکنون در خصوص اربعین هیچ فیلم سینمایی و یا سریالی ساخته نشده است
وی بیان داشت: برای سریال‌های خانگی هزینه‌های بسیاری می‌شود اما هنوز در زمینه اربعین و پیاده‌روی اربعین تاکنون یک فیلم سینمایی و یا سریال ساخته نشده است البته دراین‌خصوص مستندهایی آماده شده ولی کافی نیست.
موسوی با اشاره به نقش اربعین در گسترش تشیع، گفت: ابتدا باید دامنه هدف خودمان را مشخص کنیم، ابتدا باید ساختار علمی و عقیدتی را مشخص کنیم. هنوز خود ما این موضوع را نمی‌دانیم و وقتی این موضوع را ندانیم نمی‌توانیم در گسترش آن اقدام خاصی انجام دهیم. اربعین در ابعاد مختلفی همچون سیاسی، عقیدتی و… بسیار می‌تواند مؤثر باشد.
وی عنوان کرد: وقتی دامنه هدف و چرایی ماجرا مشخص شود می‌توانیم در آن راستا تولیدات هدفمند داشته باشیم که تأثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

در واقع باید گفت کارشناسان و دلسوزان اهل‌بیت (ع) بهترین روش و راه را مسیر فرهنگ و هنر و رسانه می‌دانند و بر این موضوع تاکید دارند که می‌توان با تولید و انتشار محتوای فرهنگی و رسانه‌ای آن‌طور که شایسته است این حرکت بی‌نظیر را به جهانیان عرضه کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر : قم فردا

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *