جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

کشکان صاحب سند رسمی شد

به گزارش  پل نگار،علی اکبر باقری مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان گفت: رودخانه کشکان که در شهرستان پلدختر واقع شده تحت پلاک ۹۲ اصلی سنددار شد.

وی تصریح کرد: سند ششدانگ عرصه رودخانه کشکان تحت پلاک ۹۲ اصلی به مساحت قریب شش میلیون و هشتصدوشصت ودوهزار متر مربع به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت نیرو صادر شد.

این مسئول با بیان اینکه رودخانه کرخه که سومین رود بلند ایران بوده دارای سرشاخه های متعددی است، بیان کرد: یکی از این سرشاخه ها رودخانه کشکان بوده که در استان لرستان واقع شده است.

باقری افزود: سرچشمه اصلی تامین کننده این رودخانه کوه مرتفع و مملو از برف گرین و میش پرور است، از این کوه ها دو رود به نام های “هرو” و “دو آب “جاری می شود؛ در طول مسیر شاخه‌های فرعی اعم از چم زکریا، خرم رود، چولهول و مادیان رود به آنها می پیوندد و رودخانه کشکان را به وجود می آورند. این رود پس از طی ۳۰۰ کیلومتر در محل گاومیشان به رودخانه سیمره می‌پیوندد و رودخانه کرخه را تشکیل می دهند.

این مسئول گفت: رودخانه کشکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این رودخانه در سالیان دراز منبع اصلی تامین کننده‌ی آب زمین های کشاورزی بوده است. آنچه حائز اهمیت است پرآب بودن این رودخانه در طول سالها است که هرگز خشکسالی را به خود ندیده به همین دلیل زیستگاه اصلی برای آبزیان است؛ رودخانه کشکان که شاهرگ حیاتی پل دختر است که مورد توجه فراوان دوستداران محیط زیست و اهالی مناطق اطراف بوده و هم اکنون بستر این رودخانه مملو از آب است.

باقری ادامه داد: رودخانه کشکان با طول ۳۰۰کیلومتر یکی از سیل خیزترین رودخانه‌ها و یکی از ۳ رودخانه بزرگ لرستان به شمار می‌رود. قسمتی از این رودخانه که در شهرستان پل دختر قرار دارد در سال ۱۳۸۴ طی سیل بزرگی منجر به خسارت‌های میلیاردی به این شهرستان شد؛ همچنین عظیم‌ترین سیل در سراسر کشور در سال۱۳۹۸ دراین شهرستان توسط رودخانه کشکان رخ داد که طی این اتفاق دبی این رودخانه از۴۶۰۰مترمکعب در ثانیه عبور کرد.

وی یادآور شد: رودخانه کشکان یک سوم استان لرستان را در بر دارد و در مسیر شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پل دختر است.

 

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *