شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

پمپاژ وعده های آبرسانی پلدختر در ایستگاه ۱۴۰۰/زمین های دیم پلدختر چشم انتظار آب پمپاژهای کشاورزی

به گزارش  پل نگارشهرستان پلدختر با دارا بودن آب وهوای گرمسیری ومعتدل ،خاک حاصلخیز و نیروی انسانی کافی ودشت های حاصلخیز واشیان، جایدر، بن بازه، رنگین بان، میدان بزرگ، آمیران کوشکی معمولان، ظرفیت خوبی را برای کشاورزی و باغداری در جنوب لرستان فراهم کرده به طوری که این شهرستان دارای ۵۴هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۱۳هزار هکتار آن آبی و ۳۸ هزار هکتار آن دیم می باشد که در آن، کشت گیاهان دارویی،گندم،جو،نخود،گوجه خارج از فصل،لیمو، سبزیجات و بسیاری دیگر از محصولات انجام می گیرد.این در حالی که نسبت اراضی کشاورزی پلدختر به اراضی لرستان ۶ درصد است و از این میزان ۱۳ درصد محصولات کشاورزی استان در این منطقه تولید می ‎شود.

سهم تولید ۱۵درصدی انجیر کل کشور در شهرستان پلدختر پتانسیل ارزشمند مهم اقتصادی و اشتغالزایی است که تاکنون مسئولان ما در بحث فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی نتوانستند کار خاصی را انجام دهند.
اما جنوب استان لرستان با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی که دارد همچنان در محرومیت ،بیماری و مهاجرت به سر می برد به طوری که مسئولان نتوانستند دغدغه اصلی مردم این منطقه که آبی کردن کشت های دیم منطقه هست را مرتفع کنند وهمچنان اندر خم یک کوچه چشم امید به تحقق وعده های مسئولان با گذشت ۲۰سال از کلنگ زنی پروژه های پمپاژ دارند.

کشاورزی دیم کار تنها منبع درآمدی پلدختری ها است
رضا جودکی منش از کشاورزان پلدختری در گفتگو با بیان روز با بیان اینکه کشاورزی تنها راه معیشتی ما است اظهار داشت:زمین های دیم پلدختر دیگر قابلیت کشت ندارند چون زمانی شاهد کاهش بارندگی خواهیم بود دیگر استرس کشت محصول داریم.
وی عنوان کرد:سال گذشته در شهرستان پلدختر خشکسالی رخ داد و ما حتی هزینه کرد کشت را نتوانستیم در بیاوریم .
وی با بیان اینکه امسال هم شاهد کاهش بارندگی هستیم افزود:مجبور هستم برای جلوگیری از ضرر بیشتر ،بخشی از زمین های دیم کشاورزی خود را نتوانستم به زیر کشت ببرم.

دولت به دغدغه کشاورزان پلدختری و معمولان برای آبی کردن اراضی توجه کند

یاشار پیریان از دیگر کشاورزان اهل معمولان با بیان اینکه امروز ایستگاه های پمپاژ نیاز اصلی کشاورزی دیم منطقه است افزود:در شهرستان پلدختر که شاهد فقدان صنعت هستیم کشاورزی،دامپروری وباغداری تنها امورات معیشتی مردم منطقه می باشند که از آنها ارتزاق می کنند.
وی افزود:امروز متاسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود آب ،شاهد مهاجرت جوانان روستا به شهر برای پیدا کردن شغل هستیم که متاسفانه در این راه برخی ها جان خود را در شهر غریب از دست می دهند و برخی ها هم اسیر ناهنجاری های اجتماعی و در نهایت سر از زندان در میاورند.

سیلاب ۹۸ نگذاشت پمپاژهای پلدختر افتتاح شوند
سید حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس با بیان اینکه ۸ایستگاه پمپاژ کشاورزی در این شهرستان احداث می شوند اظهار داشت:از این تعداد،۵ایستگاه متعلق جهاد کشاورزی لرستان و ۳ایستگاه هم سهم شرکت آب منطقه ای استان است.
وی بیان کرد:قبل از سیلاب ۹۸ کار ساخت پمپاژ ها در آستانه افتتاح بودند چون تمرکز کاری خود را در بخش کشاورزی به دلیل زود بازده بودن اشتغالزایی مهم بود ۷هزار هکتار اراضی دیم آبی کند ولی با وقوع سیلاب بسیاری پمپاژ ها آسیب جدی دیده اند و برخی ها هم تخریب شدند.
وی ادامه داد:پیگیری های زیادی انجام دادیم از طریق ستاد بحران وسیلاب اعتباراتی تخصیص یافته شد بازسازی پروژه ها تسریع پیدا کرد.
کاظمی تصریح کرد:ایستگاه جلگه آماده افتتاح و در ایستگاه رنگین بان موانع شرکت سازنده رفع شود برای چند ماه آینده قابل افتتاح است.
وی ادامه داد:ایستگاه های جایدر ،زیودار و چم مهر در حال اجرا است و در خصوص ایستگاه واشیان براساس اعتباراتی که در اختیار مجلس بود ۱۵میلیارد تومان تخصیص دادیم و برای تسریع این پروژه جلسه ای با بسیج سازندگی سپاه استان لرستان گرفتیم ۲۰میلیارد تومان گذاشتیم و تجهیزات باقی مانده سیلاب حدود ۱۵میلیارد تومان که امید واریم این طرح ها هم تعیین تکلیف شود و به سرانجام برسد.
وی ادامه داد:راه اندازی این ایستگاه های پمپاژ نقش مهمی در تحول اقتصادی و کشاورزی منطقه دارد،هر چند این تحریم های استکبار باعث شده که سرعت اجرای این پروژه ها با منابع مالی محدودی که وجود دارد به کندی صورت گیرد.

بیشتر پمپاژهای سازمان جهادکشاورزی تا پایان سال در پلدختر افتتاح می شوند
رضا عسکری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر با بیان اینکه ۶ایستگاه پمپاژ کشاورزی در پلدختر متعلق به جهاد کشاورزی است اظهار داشت:ایستگاه های آمیران کوشکی،رنگین بان،زیودار،جلگه خلج،چولهول وملیون به پیمانکاری سازمان جهادکشاورزی لرستان ساخته می شوند که اعتباری بالغ بر ۳۵۰میلیارد ریال در جهت تسریع انجام طرح ها تخصیص پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیارد ریال برای اجرای این پروژه ها تخصیص پیدا کرده است بیان کرد:پروژه های آمیران کوشکی ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و وسائل الکترو مکانیکال ایستگاه زیودار با پیشرفت سازه ای ۷۰درصدی خریداری شده که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد:ایستگاه جلگه خلج ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا یک ماه آینده قابل افتتاح است.
رئیس جهادکشاورزی پلدختر با بیان اینکه تجهیزات فنی ایستگاه رنگین بان خریداری شده است افزود:امیدواریم با رفع موانع شرکت سازنده پمپاژها شاهد افتتاح این طرح تاپایان سال باشیم.
وی ادامه دغاد:ایستگاه رنگین بان با تخصیص اعتبار ۱۲۰میلیارد ریالی در صورت بهره برداری ،۷۰۰هکتار مزارع کشاورزی را آبی می کند.
عسکری گفت:پروژه میلیون با تخصیص اعتبار ۲۵میلیارد ریالی ۳۰۰هکتار،جلگه خلج با اعتبار ۲۵میلیارد ریالی ۵۰۰هکتار،زیودار با اعتبار ۴۰میلیارد ریالی ۲۷۰هکتار و چولهول با اعتبار تخصیصی ۳۰میلیارد ریالی ۲۰۰هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان پلدختر آبی می کند.

با آغاز دولت سیزدهم و حضور مسئولان انقلابی وجهادی در کنار هم و وجود مجلس و قوه قضاییه انقلابی انتظار مردم بیش تر از گذشته برای تحقق آرزوهای توسعه حداقل در حد افتتاح یکی یا دو ایستگاه آبرسانی کشاورزی در شهرستان پلدختر می باشد.

 

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *