جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

۱۶ هکتار فضای سبز سوغات بی تدبیری ،مدیریت شهری پلدختر گرمسیر در ۵۹سال گذشته؟/دست رد کشکان به فضای سبز نیمه جان جنوب لرستان

امروزه کمبود فضای سبز به مشکلی قابل تامل در شهرها تبدیل شده که توزیع و پراکنش آن در سطح شهر از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که از معیارهای سنجش و تعیین شهرهای پایدار، برخورداری از حداقل سرانه فضای سبز است.

با توجه به روند رو به رشد زندگی ماشینی در شهرها ، فضاهایی مانند پارک و فضای سبز با درختان انبوه مکان‌های مناسبی برای تخلیه هیجان‌های مثبت و منفی افراد و لحظاتی برای سپری کردن اوقات فراغت برای خانواده ها به ویژه کودکان ونسل جوان می باشد.

بررسی ها نشان می دهد کمبود فضای سبز در مناطق شهری باعث شده که افراد نتوانند لحظاتی که نیازمند خلوت و آرامش روحی فکری هستند را داشته باشند و در نهایت با مسائلی مانند پرخاشگری، استرس و افسردگی دچار می شوند.

شهرستان پلدختر جنوبی ترین نقطه لرستان و نزدیک ترین شهر به استان خوزستان است که دارای آب و هوای گرم می باشد و در ایام تابستان با گرم شدن هوا نیاز شهروندان به فضای سبز و درخت کاری در این شهر بیشتر به چشم می خورد.

اما وضعیت فضای سبز این شهرستان به تناسب نوع آب وهوای گرم تابستانی طاقت فرسا که دارد اصلا خوب نیست و اگر چند نقطه پارک شهری پلدختر که دارای چمن ضعیف و درختان کمی هم هستند را حذف کنیم پلدختر بیشتر به منطقه کویری بدون فضای سبز می ماند.

علی رحیمی وفا یکی از شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگار با ابراز تاسف از وضعیت فضای سبز در این شهر اظهار داشت:واقعا شهر پلدختر را بایستی متفاوت تر از سایر شهرهای ایران دید چون در بحث فضای سبز اصلا توجهی به این منطقه نشده است و انگار کسی هم نیست پیگیری این مشکل را داشته باشد.

وی بیان کرد:اگر سری به خوزستان بزنید با گرمای هوای بیشتر ولی حداقل فضای سبز و درختان زیادی در فضای شهری چه در ورودی و چه خروجی آن برای استراحت فراهم شده است.

ولی محمد قنبری یکی دیگر از شهروندان پلدختری در گفتگو با پل نگار با بیان اینکه کاشت درخت متناسب با آب وهوای گرمسیری پلدختر نیازمند همت جدی است افزود:در گوگل جستجو بزنید در اخبار مشاهده می کنید یک زمانی گروهی از دانشگاه جندی شاپور برای بررسی علمی فضای سبز شهر پلدختر آمدند نظراتی دادند و درختانی هم کاشته شد که امروز با نظر متولیان جدید از سطح خیابان امام ره حذف شدند.

وی بیان کرد:واقعا حل مشکل فضای سبز و کاشت درخت در شهر پلدختر اینقدر لاینحل است که هیچ کس نمی خواهد برای رفع آن کاری انجام دهد.

طرح جامع فضای سبز پلدختر تهیه و سال اول ۲هزار نهال و درخت غرس شد

مجتبی حسینی رئیس شورای شهر پلدختر در گفتگو با پل نگار با اشاره به اینکه ۳هزار و۸۰۰اصله نهال و درخت قبل از شروع به کار شورای شهر فعلی در سطح شهر پلدختر داشتیم افزود:پس از آغاز به کار شورای شهر جدید با همفکری و هم اندیشی کارشناسان مرتبط با این حوزه ،طرح چهار ساله جامع فضای سبز را تهیه کردیم.

وی بیان کرد:خصوصیات فضای سبز در این طرح کاشت درختان سریع رشد،سایه گستر و متناسب با اقلیم منطقه است.

وی تصریح کرد:در سال اول تعداد ۲هزار اصله نهال و درخت در سطح شهر پلدخترغرس کردیم و تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری انجام می دهیم.

حسینی با اشاره به نوع درختان کاشته شده در فضای سبزشهر پلدختر ادامه داد:درختانی از قبیل ارغوان ،ارکیده هنگ هنگی ،درخت تاک ،توت نرک ،زیتون تلخ ،درختچه رز و کنار غرس کردیم.

وی با اشاره به شبهاتی در مورد قطع درختان توسط شهرداری پلدختر عنوان کرد:درخت کنوکارپوست به دلیل مضرات زیادی از قبیل داشتن ریشه های تهاجمی و حساسیت هایی که برای افراد دارند درخوزستان و استان های جنوبی کشور در حال اصلاح آن هستند و به تبع این نوع درخت متناسب با اقلیم پلدختر نبوده و شهرداری هم نیز در قالب برنامه اصلاح فضای سبز اقداماتی انجام داده است.

رئیس شورای شهر پلدخترگفت:افزایش بوستان وپارک با تجهیزات رفاهی و ورزشی مناسب از برنامه  افزایش پارک جز برنامه با توجه به بدهی شهرداری سعی برای اجرا خواهیم داشت.درختان متناسب با اقلیم نبودند کنوکارپوست در قالب برنامه اصلاح فضای سبز ،در شهرهای استان خوزستان و جنوبی کشور این نوع درخت هایی دارد اصلاح می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه آبیاری دستی جوابگوی آبیاری فضای سبز شهر پلدختر نیست یادآور شد:آبیاری به صورت مکانیزه و قطره ای هزینه بردار است که با توجه به بدهی ۳۰میلیارد تومانی شهرداری فعلا امکان اجرای این طرح در شهر نیست و همچنان آبیاری فضای سبز شهر پلدختربه صورت سنتی و دستی یا ماشین صورت می گیرد .

در ادامه بررسی مشکل فضای سبز شهر پلدختر به سراغ صدیقه میری شهردار پلدختر رفتیم ،وی گفت:در پلدختر مانور ما برای توسعه فضای سبز با مشکل مواجه هستیم  به طوری که فرق ما با شهر گتوند استان خوزستان که اقلیم گرمتر کمبود آب نداشتیم ولی در پلدختر آب نیست حجم کشکان کم شده ،پمپاژ دیگر توانایی انتقال آب به فضای سبز برای آبیاری وجود ندارد.

نگهداری چمن در فضای سبز  شهری پلدختر با کم آبی وجود ندارد

صدیقه میری شهردار پلدختر در گفتگو با خبرنگار پل نگاربا ابراز نگرانی برای خشک شدن چمن پارک های سطح شهر اظهار داشت:در صورت کاهش حجم دبی رودخانه کشکان، تنها امکان ابیاری درختان سطح فضای سبز بوسیله ماشین الان شهرداری امکان پذیر است و امکان حفظ و ابیاری سطوح سبز چمن وجود ندارد.

وی بیان کرد:در صورت خشک شدن رودخانه کشکان یا کاهش بیشتر حجم آب این رودخانه به نحوی  که امکان پمپاژ نباشد، آبیاری بوسیله تانکر سیار صورت خواهد گرفت و ناچارا  تنها درختان ابیاری می شود و متاسفانه امکان آبیاری و نگهداری چمن در فضای سبز  شهری وجود ندارد.

شهردار پلدختر با اشاره به اقدامات کاشت ۲هزار اصله نهال در پلدختر اظهار داشت:از سال ۱۳۴۲ که شهرداری در پلدختر ایجاد شده تا کنون با گذشت ۵۹سال فضای سبز شهری پلدختر ۱۰/۳هکتار و با احتساب بلوارها و رفیوژها و …میزان فضای سبز ما ۱۶ هکتار شده است.

وی بیان کرد:شهر پلدختر در نقطه خروجی حوضه آبریز کشکان به مساحت ۹۷۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد.

شهردار پلدختر با اشاره به دلائل کاهش دبی رودخانه کشکان افزود:عدم مدیریت صحیح آب در سطح حوضه آبریز از جمله اقدامات ابخیزداری و عدم وجود سد مخزنی در سطح شهرستان از جمله سدهای چولهول، بن لار و .‌… جهت جلوگیری از خروج رواناب، وقوع خشکسالی ها دوره ای و متناوب بر اثر تغییرات اقلیمی و کشت محصولات آب دوست در نقاط بالاست و زیر شاخه های رودخانه کشکان باعث کاهش آبدهی کشکان شده است.

میری تصریح کرد:وضعیت فضای سبز شهر پلدختر با با شهرستان گتوند استان خوزستان که محل خدمت قبلی من بوده متفاوت است، هر چند گرمای هوا در آن منطقه بیشتر از پلدختر بوده ولی کمبود آب نداشتیم .

شهردار پلدختر با اشاره به برنامه های کوتاه مدت،میان مدت و بلندمدت شهرداری برای ارتقا فضای سبز در شهر عنوان کرد:افرایش سطح فضای سبز خیابانی با گونه های سازگار با اقلیم شهر پلدختر در خیابان های شریانی درجه دو و جمع و پخش کننده محلی در سطح شهر ، احداث پارک شقایق در ورودی جنوبی و احداث پارک کوهستان در قسمت شمال شرقی شهر،مجهز کردن تمام سطح فضای سبز به سیستم آبیاری سطحی کم فشار از جمله ابیاری قطره ای، بارانی و
استفاده از فاضلاب خاکستری جهت ابیاری فضای سبز از جمله برنامه های شهرداری برای اصلاح فضای سبز که نیازمند بودجه کافی می باشد.

فضای سبز پلدختر نیازمند آبیاری مکانیزه و غرس درختان متناسب با اقلیم است

مهدی مهدی نسب کارشناس مسئول خدمات شهری شهرداری پلدختر در گفتگو با پل نگاربا اشاره به اهمیت فضای سبز در محیط شهری اظهار داشت:فضای سبز در کنار مبلمان زیبا و مناسب، تکمیل کننده یک پازل مدیریت شهری جهت تامین رفاه حال شهروندان است.

وی بیان کرد:در مناطق گرمسیری مثل پلدختر لزوم فضای سبز و کاشت درخت از الزامات شهری است.

مهدی نسب با اشاره به تهیه طرح جامع فضای سبز پلدختر گفت:این طرح در جهت رشد فضای سبز شهری پلدختر کمک شایانی می کند که امیدواریم در اجرای این طرح، مردم هم نیز شهرداری کمک دهند.

کارشناس خدمات شهری شهرداری پلدختر با اشاره به مهم ترین مشکل فضای سبز شهری پلدختر عنوان کرد:عدم تکمیل شبکه آبیاری مکانیزه برای تمامی سطوح فضای سبز جهت مدیریت بهره وری و افزایش راندمان آبیاری موثر، وابسته بودن آب آبیاری فضای سبز به آب سطحی رودخانه کشکان که در سالهای خشکالی بسیار ضعیف تا شدید که رودخانه با کاهش دبی مواجه می شود ،تامین آب مورد نیاز فضای سبز با مشقت و سختی روبرو می شود و گونه های درختی و سطوح سبز دچار تنش اکولوژیکی و فیزیولوژی مواجه می شوند.
وی تصریح کرد: وجود گونه های غیر سازگار با اقلیم پلدختر و آبدوست با نیاز آبی بالا در سطوح فضای سبز از دیگر چالش های فضای سبز پلدختر می باشد.

مهدی نسب خاطر نشان کرد:برای ایجاد فضای سبز مورد مطالبه مردم به عزم جدی و همگانی اداری و مردمی نیازمند هستیم.

مهدی نسب تصریح کرد:فضاهای سبز شهری همواره عنصری جهت نظم بخشی و هماهنگ کردن کاربری های گوناگون در کالبد شهری و عامل مهم در زیبایی محیط و دلپذیر شدن فضاهای زندگی بوده است.

کارشناس مسول خدمات شهری گفت:با توجه به قرارگیری شهر پلدختر در پایکوه کوه مله کوه در نتیجه آفتاب گیر بودن این شهر و اقلیم نیمه خشک و متعدل ان جهت ایجاد آسایش اقلیمی و حرارتی در نیمه اول سال نیاز است که برنامه ریزی فضای سبز به سمت فضای سبز خیابانی برود.

به نظر می رسد مردم بایستی نگاه خود را از طایفه گرایی،بازی های سیاسی قومی گرایی در عرصه مهم تصمیم گیری کنار بگذارند تا بتوانند در انتخاب افراد با تجربه،متخصص،متعهد و خلاق بهتر عمل کنند تا شاهد اتفاقات تلخ در حوزه های مختلف توسعه ای نباشیم.

اگر شهرداری و شورای شهری با برنامه ریزی درست هر ساله در زمان فعالیت کاری خود ،۳۰۰اصله نهال یا درخت متناسب با اقلیم منطقه غرس می کردند یا طرح کمربند سبز را در شهر پلدختر اجرا می کردند امروز شاهد مصیبت عظمای کمبود فضای سبز و درخت های سایه گستر متعدد در شهر نبودیم،امیدواریم شورای شهر و شهردار فعلی و تصمیم گیرندگان آینده مدیریت شهری به امر تقویت و توسعه فضای سبز و غرس درختان متناسب با اقلیم همت جدی داشته باشند تا شاهد مهاجرت یا مسافرت شهروندان پلدختری برای گذراندن ساعاتی مفرح و آرامش روحی و روانی در بوستان های شهرهای همجوار نباشیم.

*علی مرادذی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *