جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

تکرار تراژدی غم انگیز کشکان/روزگار سیاه ماهیان در سایه برداشت بی رویه +تصاویر تلخ مرگ آبزیان در پلدختر

با کاهش بارندگی ها در سال زراعی گذشته کلیه پیش بینی ها مبنی بر خشک شدن کشکان نقل محافل مردمی و مسئولان ادارات بود به طوری که هر چند سومدیریت و بی تدبیری ها در فضای واقعی آشکار بود ولی متاسفانه برخی از متولیان امر با فرار رو به جلو و برگزاری جلسه مدیریت آب در پایین دست به دنبال رفع تکلیف بودند.
این در حالی بود که شورای حفاظت از آب لرستان در جلسات مختلف و مسئولین استانی متولی هم در مصاحبه های متعدد نسبت به ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در لرستان به خصوص نقاطی که دارای تنش آبی است تاکید داشتند ولی متاسفانه در عمل شاهد افزایش کشت این نوع محصولات در بالادست بودیم به طوری که برخی از همین برنج کاران در ویسیان مبادرت به مسدودسازی کشکان و هدایت آب به مزارع برنج کاری خود کرده اند.

علی سلطانی فر از اهالی پلدختر در گفتگو با پل نگار  با بیان اینکه امروز پلدختر ماتم زده کشکان است اظهار داشت: یک زمانی کشکان خروشان میشود و سیلاب آن، زندگی مردم از بین می برد و امروز هم نیز با خشک شدن امید مردم را نا امید می کند.
وی بیان کرد: تا کی مردم پلدختر باید غم رودخانه ای را بخورند که نمی توانند از ان استفاده کنند و بیشترین بهره آن را خوزستانی ها می برند.

مراد رضایی منش شهروند پلدختری در گفتگو با  پل نگار با اشاره به اینکه ۷۳سال سن دارم این چنین کشکان خشک ندیدم افزود: طی سال های اخیر در پایان تابستان یک بار دیگر کشکان خشک شده بود نه این طور که سنگ های بستر رودخانه قابل دیدن باشد.
وی بیان کرد: هزاران قطعه ماهی و آبزیان به دلیل خشکی کشکان از بین رفتند و بوی تعفن آنها از چند متری به مشام می رسد، چرا مسئولین فکری نکردند؟
این شهروند پلدختری افزود: اگر مدیریت مصرف آب در بالادست به خوبی صورت می گرفت امروز شاهد خشکی کشکان نبودیم.

گودرزی مدیر امور آب پلدختر در گفتگو با پل نگار با تایید خشکی کشکان اظهار داشت: آبدهی کشکان تا روستای بابازید ۱۰۰لیتر بر ثانیه است ولی در پایین دست آب این رودخانه خشک شده است.

وی با بیان اینکه در پلدختر مدیریت مصرف آب رعایت شده است افزود: دو کار گروه حفاظت از آب تشکیل دادیم که با دستور دادستان هر ۵روز یکبار با خاموش کردن موتور تلمبه های روستاهای بالادست شهرستان، آب را به پایین دست هدایت می کنیم.

مدیر امور آب پلدختر گفت:در راستای اجرای همین برنامه امروز بر موتور تلمبه های روستاهای جلگه، مورانی، پران پرویز، وره زرد، کیان آباد، تیمور آباد، وخرسدره با دستور دادستان و همکاری نیروی انتظامی، محیط زیست و جهاد کشاورزی قطع می شوند.

گودرزی با ابراز تاسف از عدم مدیریت مصرف آب در بالادست پلدختر عنوان کرد: درحوزه خرم آباد و چگنی این مدیریت به شکلی رقم خورده که نتوانستند جلوی کشت محصولات آبدوست را بگیرند و حتی بر میزان کشت برنج در ویسیان و چگنی افزوده شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در پلدختر، ۲۵۰هکتار کشت برنج داشتیم عنوان کرد: با اخطار و پیگیری هایی که داشتیم الان ابن میران به کشت ۳۰هکتار کاهش پیدا کرده که نسبت به پارسال شاهد کاهش ۵برابری کشت برنج در شهرستان پلدختر بودیم.

مدیر امور آب پلدختر با بیان اینکه از سال ۹۴ به مدت ۳۵روز کشان خشک شد تصریح کرد:آن زمان آب رودخانه از مورانی به بعد خشک شد و حتی مزارع کشاورزی دچار خسارت و شاهد تلفات آبزیان بودیم.

گودرزی با بیان اینکه تا کنون کشتی در پلدختر به دلیل کمبود آب خشک نشده است گفت: تلاش می کنیم حداقل حق آبه زیست محیطی به معنای جریان داشتن آب ۱۰۰لیتر بر ثانیه در رودخانه کشکان داشته باشیم هر چند در پایین دست شهر پلدختر مشکل داریم.
وی در مورد بازگشایی سد ایوشان برای نجات کشکان یادآور شد: در روزهای اخیر سد ایوشان به میزان ۵متر مکعب در ثانیه باز شده که از زمان بازگشایی تا رسیدن آب به پلدختر ده روز طول می کشد و ما به دنبال افزایش سهم پلدختر از آن به میزان شش مترمکعب در ثانیه هستیم.

به نظر می رسد در خصوص مدیریت مصرف آب در لرستان وحدت رویه مدیریتی و نظارتی وجود ندارد و با اقدامات دیر هنگام متولیان متاسفانه شاهد مرگ آبزیان و ماهیان زیادی در رودخانه خشک کشکان هستیم

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *