سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲

تغذیه مناسب مساوی با سلامتی در ماه رمضان/در زمان افطار و سحر چه بخوریم؟

به گزارش پل نگار،در هنگام افطاری با توجه به اینکه ساعت‌ها فرد روزه بوده است، هم افت قند خون دارد و هم دچار کم آبی است و برای افطاری مناسب بهتر است افطاری خود را با مایعات گرم مانند چای کمرنگ یا آبجوش و یا شیر کم چرب به همراه چند عدد خرما یا توت خشک یا انجیر و یا کشمش باشد چرا که دارای قند طبیعی هستند تا هم قند خون به آرامی بالا بیاید و هم اینکه مایعات به دستگاه گوارش برسد و سبب نرمی آن شود و دستگاه گوارش آماده دریافت مواد دیگر گردد.

روزه داران از خوردن شیرینی‌های خشک و تر و آبمیوه‌های صنعتی، زولبیا و بامیه در افطاری خودداری شود چرا که قند این نوع مواد خوراکی، شدیدا قند خون را بالا می‌برد و در روزه دار ایجاد اختلال می‌کند.

فاصله افطاری تا شام چقدر باید باشد؟

وعده شام با فاصله نیم ساعت تا یک ساعت از وعده افطار باشد تا هم دستگاه گوارش آماده دریافت و هضم مواد غذایی باشد و هم از پرخوری در وعده شام پرهیز شود، در وعده شام بهتر است از مواد پروتئینی استفاده شود یا آش یا مواد گوشتی و انواع سبزی و ساد البته بدون سس سالاد هم توصیه می‌شود و نوشیدنی وعده شام آب یا دوغ بدون نمک باشد.

در وعده بعد از شام بهتر است روزه‌داران از انواع میوه‌های فصل بهره ببرند و سلامتی خود را تضمین کنند و یا اگر در خانواده روزه‌دار نوجوان وجود دارد و نیازمند دریافت مواد انرژی بیشتری هستند بهتر است که در وعده قبل از خواب از انواع مغزها مانند گردو، بادم و فندق استفاده شود.روزه‌داران از افطار تا سحر از مایعات مختلف به تناوب دریافت کنند تا آب بدن جبران شود.

نقش تغذیه در ماه مبارک رمضان بسیار حائز اهمیت است، روزه‌داران چندین ساعت را در طول روز، روزه‌دار بوده و در وعده افطار و سحری با استفاده از مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌توانند کمبود آب و مواد دیگر را جبران نمایند.

برخی از روزه‌داران در طول انرژی بدن خود را از دست می دهند، برخی هم وعده سحری را حفظ می‌کنند و برخی هم از مشکلات گوارشی گلایه دارند که رعایت اصول تغذیه صحیح در این ماه می‌تواند سبب شود تا فرد روزه‌دار بدون هیچ مشکلی، روزه بگیرد.

در این راستا گفتگویی تفصیلی با مهناز مردانی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

بهترین برنامه غذایی برای ماه رمضان چگونه است؟

در ایام ماه مبارک رمضان اگر روزه داران از یک برنامه غذایی مناسب، متعادل و متنوع برخودار باشند مشکلی رخ نمی‌دهد و افراد می‌توانند در عین حال که روزه می‌گیرند، سلامت خود را حفظ کنند.

منظور از رژیم غذایی متعادل این است که روزه‌داران مانند روزهای دیگر سال، در حد نیاز بدن بتوانند غذا و سایر موارد پروتئینی یا لبنی و یا غلات را دریافت کنند و اگر کمتر از نیاز بدن این مواد را دریافت کنند دچار کمبود انرژی، کمبود پروتئین و املاح می‌شوند و بیماری‌های ناشی از این مواد در آنها ظهور و بروز پیدا می‌کند.

از طرفی اگر به طور مکرر دریافت‌های بیش از حد نیاز بدن را داشته باشند، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند و عوارض ناشی از چاقی مانند بیماری‌های مزمنی از جمله فشار خون، دیابت و چربی خون رخ می‌دهد.

اما منظور از تنوع غذایی است که در وعده افطار، شام و سحری، فرد روزه‌دار از همه گروه‌های مواد غذایی مانند نان و غلات استفاده نمایند، به‌خصوص نان سنگک و نان سبوس دار، برنج و ماکارونی استفاده کنند و کمتر از نان‌های سفید در این ایام استفاده شود.

ازجمله گروه‌های دیگر که باید مصرف شود مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌های بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات که در آش‌ها مصرف می‌شود.

استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها چقدر در جبران کمبود آب موثر است؟

نقش سبزی‌ها و میوه‌ها در سلامت بدن فرد روزه دارد بسیار حائز اهمیت است که به شکل تازه مصرف شود چرا که دارای ویتامین c هستند و سبزی‌ها و میوه‌های رنگی مثل هویچ، فلفل دلمه‌ای و یا میوه‌های رنگی به دلیل اینکه پیش‌ساز ویتامین آ را دارند، این ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن فرد دارند.

همچنین بخش اعظم بافت میوه‌ها و سبزی‌ها را آب تشکیل می‌دهد که این آب بعد از مصرف، به تدریج در بدن آزاد می‌شود و آب سلولی را در طول روز تامین می‌کند و روزه‌داران کمتر دچار عطش و تشنگی می‌شوند.

این سبزی‌ها سرشار ار فیبر هستند و از یبوست که در برخی افراد رخ می‌دهد جلوگیری می‌کند که علاوه بر این نیز برای کلیه مناسب است.

از جمله گروه‌های دیگر که لازم است در ماه رمضان به آن توجه شود، شیر و لبنیات است که بهتر است کم چرب باشند و این مواد منبع اصلی کلسیم هستند، پروتئین با کیفیت مطلوبی دارند و حاوی برخی مواد معدنی و پروتئین بوده که می‌توانند نقش مهمی در سلامت روزه‌دار داشته باشند.

 

 

حذف وعده سحری چه ضرری دارد و بهتر است در این وعده چه مواد غذایی مصرف شود؟

حذف وعده سحری سبب می‌شود تا فرد روزه دار در وسط روز بیشتر احساس گرسنگی و تشنگی کند و دچار افت قند خون گردد.در وعده سحری از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده که سرشاز از ادویه هستند خودداری شود و از خوردن کله پاچه، فست فود و سرخ کرنی پرهیز کنند چون ایجاد عطش و تشنگی می‌کند.

در وعده سحری از کاهو، خیار و گوجه استفاده شود چون بخشی از آب را جبران و تامین می‌کنند و در وعده سحری توصیه می‌‌شود، آب و شربت‌های سنتی کم شیرین مانند خاک شیر و تخم شربتی با شیرینی کم مصرف شود.

در وعده سحری روزه‌داران از مصرف چای و قهوه و نوشابه پرهیز کنند چون سبب دفع آب بدن می‌شود و رعایت این موارد سبب می‌شود بتوانند روزه بگیرند و رعایت این نکات نه تنها سبب خستگی و کم آبی و افت قند خون نمی‌شود بلکه به سلامتی هم کمک می‌کند.

انتهای‌پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *