شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

نکات بارداری:علت خونریزی در سه ماه اول بارداری چیست؟

به گزارش پل نگار،لکه بینی یا خونریزی در بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری امری رایج است و معمولاً دلیل نگران کننده ای ندارد. اما گاهی حتی کمترین میزان خونریزی می تواند با دلایلی همراه باشد،
اکثر لکه بینی‌ها لکه خونی است که طیفی از صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره را شامل شده و بر بارداری‌ تاثیری ندارد. اما خونریزی به رنگ سرخ روشن می تواند نشانه وجود مشکلی جدی باشد.
علت لکه بینی (خونریزی) در سه ماه اول بارداری چیست؟
دلایل مختلفی برای این لکه‌ها وجود دارد. و یکی از معمول‌ترین‌ آنها، خونریزی جایگزینی است. یعنی زمانیکه تخمک بارور شده در آندومتریوز (لایه‌های رحمی) جایگزین می‌گردد، خونریزی بسیار کمی ایجاد می‌کند. این عمل عموماً زمانی رخ می‌دهد که زمان پریود شماست.

احتمال دارد فیبروم تشخیص داده نشده ای در رحم شما وجود داشته باشد و به علت دگرگونی‌های بارداری خونریزی کند. فیبروم توده غیر سرطانی کوچکی است که معمولاً پیش از بارداری نشانه‌ای ندارد. ولی هنگامیکه رحم کشیده شده و تغییر شکل می‌دهد، فیبروم خونریزی می کند. البته فیبروم بزرگ‌تر می‌تواند طی سه ماهه دوم مشکلاتی را به همراه داشته باشد یا حتی طی سه ماهه سوم، باعث زایمان زودرس شود. خونریزی مداوم نشانه این مشکل است و باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

خون قهوه‌ای، تیره رنگ یا همراه با مواد مخاطی نشانه خونریزی قدیمی است. این مسئله می‌تواند به علت یک عفونت یا صدمه در نواحی بالایی واژن باشد. تا زمانی‌که بوی بدی وجود ندارد و تکرار نشود یا بدتر نشود، علتی برای نگرانی وجود ندارد.

زمانی‌که پس از رفتن به توالت و پاک کردن خود کاغذ توالت خونی است، ممکن است اشتباهی رخ دهد و این خونریزی به مقعد مرتبط باشد. زیرا ممکن است این خون سرخ روشن و تازه، به علت بواسیر، پولیپ مقعدی یا آسیب مقعد در اثر یبوست باشد. بنابراین هراسان نشوید و این مشکل را با پزشک یا مامای‌تان در میان گذارید.

زمین خوردن نیز می‌تواند رحم رو دچار لکه بینی واژنی کند. پاهایتان را بالا از سطح بدنتان قرار دهید و برای چند ساعتی استراحت کنید، اما اگر لکه بینی به خونریزی تبدیل شد، با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

اگر از پیش از بارداری اختلال خونریزی مداوم دارید، باید پیش از بادار شدن پزشکتان را از وجود چنین مشکلی مطلع سازید.دلیل لکه بینی در میانه بارداری چیست؟
لکه بینی در اواسط بارداری نیز می‌تواند به علت همان دلایل سه ماهه اول بارداری باشد و به شکل پراکنده تا هنگام زایمان ادامه یابد. تا زمانی‌که پزشک یا مامای‌تان از این مشکل آگاهی دارد و لکه بینی ملایم دارید، علتی برای نگرانی وجود ندارد. البته لکه بینی که به خونریزی مبدل گردد یا خونریزی‌ای که بدتر شود را نباید نادیده گرفت. زیرا این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده سقط جنین یا زایمان زودرس باشد که با تشخیص و درمان زودهنگام قابل پیشگیری است. البته لکه بینی پس از آمیزش جنسی نیز باید فوراً گزارش شود، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مثانه باشد.

آیا لکه بینی با خونریزی متفاوت است؟
لکه بینی زمانی است که میزان کمی خون خارج شود. برای مثال، امکان دارد هنگام پاک کردن خود در توالت روی کاغذ توالت خون باشد یا احتمالاً برای پیشگیری از کثیف شدن زیرجامه نیاز به استفاده از نوار بهداشتی داشته باشید.

اما، خونریزی زمانی است که استفاده و تعویض پد بهداشتی ضروری است. خونریزی اغلب می‌تواند با خون عادت ماهانه اشتباه شود. بنابراین اگر باردارید و خونریزی دارید (به اندازه پریود)، فوراً به پزشک مراجعه کنید.لکه بینی در بارداری را جدی بگیرد وقتی لکه بینی به خونریزی تبدیل می‌گردد و دچار درد لگنی شدید، یا دچار تب یا احساس شدید ضعف و اضطراب هستید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از بارداری خارج رحمی باشد و باید به عنوان مشکلی اورژانسی مداوا شوید.

خونریزی پریود گونه‌ای که پس از حمامی گرم شدت یابد، می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین زودهنگام باشدباید با پزشک تماس بگیرید.

زنانی که دچار HIV مثبت هستند یا ناسازگاری گروه خونی دارند، باید خونریزی واژنی را جدی بگیرند. زیرا خونریزی به ویروس‌ها فرصت می دهد تا به جنین انتقال یابند و ناسازگاری گروه خونی بر سلامت جنین تاثیر می گذارد. زنانی که از طریق باروری داخل آزمایشگاهی IVF جنین خود را لقاح کرده‌اند، اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدند، باید با متخصص خود تماس بگیرند و تحت نظارت قرار گیرند.

نویسنده:طاهره شاکرمی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *