چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳

لغو گام به گام تحریم‌ها قابل پذیرش نیست/ پذیرش نتیجه مذاکرات بدون تصویب مجلس، تکرار برجام است

به گزارش پل نگارشبکه پرس تی وی شب گذشته در خبری به نقل از یک منبع آگاه از عزم جدی آمریکا برای عدم لغو یک جای تحریم ها خبر داد. این منبع آگاه تاکید کرد که آمریکایی ها قصد دارند صرفا در یک بازه زمانی ۱۲۰ یا ۱۸۰ روزه برخی تحریم ها را با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ایران تعلیق کند؛ این اقدام آمریکا در واقع دبه آشکار در مذاکرات بازگشت به برجام در وین تلقی می شود.

به عقیده برخی تحلیل گران، این اقدام تنها برای حل کردن مشکل دولت و جریان سیاسی متبوعش در انتخابات پیش رو انجام شده و هیچ تاثیر مثبتی بر معیشت مردم ندارد.
نمایندگان مجلس و کارشناسان در واکنش به این گزارش، حرف قطعی جمهوری اسلامی ایران را منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص رفع کامل و نه تعلیق تحریم ها خواندند و به تیم مذاکره کننده هشدار دادند که در تله مذاکره غرب گرفتار نشوند.

 

کارشناس مسائل آمریکا:

آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست/ آنچه برای ایران اهمیت دارد لغو کامل تحریم‌ها است

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه آمریکایی‌ها نشان دادند که بدعهد هستند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره به دنبال تضعیف ایران به ویژه در حوزه‌های راهبردی هستند لذا همه مسئولین باید به واقعیت‌های سیاست‌های خارجه آمریکا بیشتر توجه کنند و بدانند آمریکا هرگز قابل اعتماد نبوده و نیست.

وی گفت: اینکه هر روز درباره برجام توسط مقامات ارشد صحبت ‌شود و شیفتگی نسبت به آن ابراز شود به‌نفع منافع ملی کشور نیست. در واقع اگر شیفتگی به برجام بار دیگر تکرار شود و از جریان برجام عبرت نگیریم، باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: آنچه برای ایران اهمیت دارد و انتظار دارد از طرف مقابل ببیند، لغو تحریم‌هاست و در واقع آن اتفاقی که لازم است در حوزه تحریم رخ دهد، این است که تحریم‌ها کاملا لغو شود.

ایزدی با اشاره به مذاکرات وین خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس نباید دوباره تمدید و یا تعلیق شود و نباید به خطوط قرمزی که ترسیم شده، مثل دوره برجام بی‌توجهی شود.

وی با اشاره به تجربه سال‌های اخیر و هزینه‌هایی که در جریان برجام و مذاکرات ایران داده است، عنوان کرد: با توجه به تجربه چند‌سال گذشته، همه دریافتند که اعتمادی به حرف آمریکا نیست و آن‌ها دیگر باید فقط در عمل تعهدات خود را نشان دهند و همه تحریم های غیرقانونی علیه مردم ایران را لغو کنند.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان عنوان کرد؛

طرح پیشنهادهای یک طرفه و بدون تضمین از طرف غرب در مذاکرات/ دست برتر جمهوری اسلامی با توان موشکی و هسته‌ای جوانان ایران

شهباز حسن پور در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به مذاکرات وین گفت: همان گونه که معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از چندین نشست در وین اعلام کرد، مذاکرات روند خوبی را تاکنون سپری کرده، اما راهی پر از سنگلاخ و مشکلات عدیده در پیش رو وجود دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با تأکید بر اینکه بد عهدی آمریکایی ها برای ما تازگی ندارد و این امر کاملا اثبات شده است، عنوان کرد: بدیهی است که پیشنهاد های یک طرفه و یا بدون تضمین از طرف آنها مطرح شود؛ اما خوشبختانه ما از رهبری هوشمند، زیرک و دانشمند برخورداریم که قبل از طرح، نقشه آنها را می خواند و گوشزدهای لازم را بیان می کنند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری نظر نظام را به شفافیت در خصوص رفع کامل تمامی تحریم ها به صورت یکجا و راستی آزمایی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام فرمودند و مسئولان و تیم مذاکره کننده نیز در همان چهارچوب پیش می روند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دیداری که قبل از سفر به وین با معاون سیاسی وزیر امور خارجه داشتیم، وی اطمینان داد که در مذاکرات خط قرمزهای مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری را به دقت رعایت می کنیم.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: به حمدالله با رهبری عالمانه رهبر فرزانه انقلاب، مقاومت و همراهی مردم در چند سال گذشته، تحریم های نظام سلطه بی اثر شده اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به برکت وجود جوانان فعال و مجاهد و به ویژه دانشمندان جوان در عرصه موشکی، هسته ای و … دست برتر جمهوری اسلامی ایران را در جهان بالا نگه داشته ایم و جهانیان به این باور رسیده اند که زور و سلطه در برابر عظمت ملت ایران نمی تواند اثری داشته باشد و مجبور است که دست از ظلم و تحریم این ملت بردارد و تحریم های ظالمانه را برطرف کند.

 

رییس مجمع نمایندگان استان کردستان:

لغو تحریم ها سیاست قطعی ایران در برجام است/ سیاست گام به گام دولت در مذاکرات برجام قابل پذیرش نیست

محسن فتحی رییس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  کُردتودی، اظهار داشت: دولت باید مراقب باشد که چارچوب‌های تعیین شده از سوی رهبری درباره دخالت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در مذاکراتی که در وین انجام می شود را رعایت کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مصالح کشور در مذاکرات برجام افزود: لغو کامل تحریم ها راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران است.
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص برجام بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت سه ماهه به طرف های غربی و آمریکایی ها اعتمادبخش نیست و انتظارات کشور باید به صورت جدی برآورده شود.
فتحی افزود: آمریکا تحت این قطعنامه تعهداتی دارد که باید اجرا کند و در موقعیتی نیست که برای آن شرط تعیین کند. آمریکا باید تخطی از قوانین بین‌المللی را متوقف کند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب خیلی شفاف نقشه راه را تعیین کردند اظهار داشت: نخست اینکه رویکرد نظام این است که آمریکایی‌ها باید تمامی تحریم‌های برجامی را رفع کنند بعد ما راستی آزمایی کنیم و در صورت تایید در برجام حضور پیدا کنند. دوم اینکه فرسایشی شدن مذاکرات را ما نمی‌پسندیم. لذا سیاست گام به گامی که دولت به دنبالش بود، ابطال شد.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس:

مذاکرات باید عزتمندانه باشد

عباس گلرو در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: پیش از انجام مذاکرات وین مسئولان ارشد وزارت خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند و چارچوب ها به آنها گفته شد تا بر اساس آن مذاکره صورت گیرد.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این چارچوب ها همان رویکردهای ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و آنچه که به وسیله شورای عالی امنیت ملی مشخص شده، است.

وی گفت: بر اساس این چارچوب ها باید همه تحریم ها به طور کامل لغو شود همچنین مذاکرات نباید فرسایشی شده و راستی آزمایی هم باید بر مبنای یک مدل تضمین شده استوار باشد.

گلرو خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب برجام به تعهدات خود عمل می کند.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه مخالف انجام مذاکره نبوده ایم، افزود: مذاکرات باید عزتمندانه باشد و حق ملت ایران را استیفا کند و به طور کامل تحریم ها به ویژه تحریم های موضوعی در حوزه های اساسی چون نفت، کشتیرانی، بانک، بیمه و… را بردارد.

گلرو گفت: همچنین باید تاثیر برداشته شدن تحریم ها ملموس باشد و در اقتصاد دیده شود و اگر این اتفاق رخ دهد مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: در صورتی که مذاکرات خارج از چارچوب مذکور باشد مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها که دولت را مکلف به انجام اقداماتی کرده بر همان مبنا عمل می کند.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که به عنوان کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حال رصد موضوع مذاکرات وین هستیم و نقش نظارتی خود را ایفا می کنیم، بر اساس اخبار حاصله آمریکایی ها پیش نویسی را در رابطه با لغو تحریم ها ارائه کرده اند و طرف ایرانی نیز بر روی آن اصلاحیه زده است.

گلرو گفت: منتظر هستیم ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد اما آنچه مشخص است اینکه اگر آمریکایی ها سر عقل نیایند و دولت بایدن دست از بازی دوگانه، منافقانه و تاکتیک های مرحله ای که طبیعت سیاست آنها است، برندارد و صادقانه همه تحریم ها را یکجا لغو نکند می توان گفت مذاکرات وین بی نتیجه است.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که مذاکرات منافع ملی کشور را تضمین و مصالح عالی نظام را تامین کند  می تواند راهگشا باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

لغو همه تحریم ها مهم ترین خواسته جمهوری اسلامی ایران است/ اتکا به توان داخلی راهبرد اصلی برای افزایش عزت و اقتدار

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: مهم ترین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و یا عدم نتیجه آن اتکا به توان داخلی و متخصصان خود در همه زمینه ها و به ویژه برای تحقق نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست.

وی ادامه داد: باید ابتدا این مشکلات را در داخل حل کنیم، وقتی کشور به سطح بالای تولیدات خود برسد آن زمان می توانیم با عزت و اقتدار بیشتری به آن چه می خواهیم برسیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس باید خیلی محکم و جدی به توان داخلی توجه داشته باشیم و این مشکلات را حل کنیم.

درخشان ادامه داد: خوشبختانه کشور در شرایط حاضر توانسته است تا حدودی این مشکلات را حل کند و توان داخلی هم این جایگاه را به ما داده است که وقتی مذاکره کنیم با شرایط برابر این کار را انجام دهیم، زیرا اگر بخواهیم مذاکره ای هم با دنیا داشته باشیم در یک شرایط برابر باید باشد.

وی ادامه داد: اینکه دولت اتکا به توان داخلی داشته باشد بسیار مهم است، اما نباید از گفت و گو هم هراس داشت، بلکه باید در شرایط کاملا برابر انجام شود، ما به جایگاهی رسیدیم که با اتکا به توان داخلی میزان غنی سازی مان به نزدیک ۶۰ درصد رسیده است و در شرایط مطلوبی هستیم، اما نمی توانیم خودمان را ایزوله کنیم و گفت و گو نداشته باشیم، هر مشکلی از مشکلات کشور در حوزه بین الملل حل شود لازم است حرف بزنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مهم ترین هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات وین لغو همه تحریم هاست و خواسته ما هم این است، این موضوع نشان می دهد که ما در شرایط مطلوبی قرار داریم و در شرایط برابر هستیم که این مطالبه را داریم.

درخشان اظهار کرد: اما اینکه تحریم ها به طور کامل لغو می شود یا خیر به نوع مذاکرات و نگاه ایالات متحده آمریکا به مذاکرات بستگی دارد، اینکه ما در شرایط فعلی خواستار لغو همه تحریم ها هستیم نشان دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: اگرچه به نظر می رسد نگاه بایدن با نگاه دیگر روسای جمهور قبلی ایالات متحده آمریکا به ویژه اوباما که هم فکر او است، تفاوت داشته باشد و گونه ای نباشد که همه تحریم ها را یک جا لحاظ کند و ممکن است تحریم ها را لغو کند، اما این کار در مذاکرات اولیه انجام نمی شود.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی در صورت لغو همه تحریم ها از سوی آمریکا این اتفاق پیش از پایان دولت دوازدهم رخ نمی دهد و روند مذاکرات عملا چندین ماهه خواهد بود و پیش از پایان دولت دوازدهم ممکن است به نتیجه مدنظر دولت نرسد.

درخشان در خصوص تعلیق تحریم ها از سوی آمریکا و تمدید آن ها در بازه های زمانی ۱۲۰ یا ۱۸۰ روزه بیان کرد: ما می خواهیم تحریم ها کاملا برداشته شود زیرا تحریم ها در صورتی که یک روز هم نباشد برای ملت و دولت ما فایده دارد، مردم ما در شرایط بسیار سختی زندگی می کنند که به علت همین تحریم هاست.

وی ادامه داد: ما خواستار این هستیم که اقتصادمان به هیچ عنوان وابسته به بین الملل نباشد، اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از فرصت های اقتصادی ما وابسته است، ارزش پول ملی، تامین مواد اولیه کارخانجات که نمی توانند آن را به دست بیاورند و یا با قیمت واقعی داشته باشند نشان از وابستگی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کشورهای مختلفی در دنیا به پروژه های اصلی خود رسیده اند که تحریم نبوده اند، اما ما در تحریم هستیم و می خواهیم پروژه های هسته ای خود را با اقتدار دنبال کنیم، بارها و بارها اعلام کرده ایم پروژه هسته ای ما صلح آمیز است و به دنبال جنگ افزار نظامی نیستیم.

درخشان اظهار کرد: ما در کنار برنامه هسته ای می خواهیم به جلو حرکت کنیم و مستلزم این است که با همه کشورهای دنیا روابط حسنه و درستی داشته باشیم، شرایط حکومت داری و روابط بین الملل نیازمند این است که با همه کشورهایی که به همه ارزش هایمان احترام می گذارند ارتباط داشته باشیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره):

مذاکرات «وین» جز کاربرد انتخاباتی منفعتی برای ملت ندارد/ نمایندگان مجلس بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده نظارت کنند

محمد امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح‌قزوین، درباره روند مذاکرات وین اظهار کرد: مهمترین مشکل مذاکرات، این است که دموکرات‌ها اعلام کردند که در برخورد با موضوع مذاکرات ایران هوشمندانه عمل می‌کنیم، یعنی مانند ترامپ علنا اعلام نخواهند کرد که از مذاکرات خارج شده یا با آن‌ها برخورد شدید خواهیم کرد.

وی افزود: دموکرات‌ها با هماهنگی هم‌پیمانان خود اهدافشان را در بحث‌های هسته‌ای، حضور منطقه‌ای، جریان مقاومت و موشک‌ها و مسائل دیگر از طریق فشار اقتصادی، جنگ نرم و عملیات روانی بر روی مردم ایران پیاده خواهند کرد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اکنون که بایدن اعلام کرده به برجام بازمی‌گردد به شرط اینکه ایران نیز به برجام بازگردد؛ یعنی اقداماتی که ایران انجام داده ‌و بخشی از تأسیسات هسته‌ای را مجدد فعال کرده است، باید به حالت تعطیلی درآورد.

وی ادامه داد: بنابراین طی این مدت ما نیز باید یک تیم قوی و کارآزموده که منافع ملی برایش در اولویت باشد را روانه این مسیر می‌کردیم، چون طرف مقابل بسیار قوی، کارکشته و هماهنگ با اروپاست که درنظر دارد، به ما ضربه بزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) با تصریح بر اینکه متاسفانه دولت کنونی طرفدار منافع ملی ایران نیست، بیان کرد: چند سال پیش در بحبوحه مذاکرات وین روحانی با اعلام اینکه خزانه دولت خالی است، علنا چراغ سبز به امریکا نشان داد در صورتی که این مسئله صحت نداشت و اگر هم این موضوع درست بود نباید آن را در مقابل دشمن علنی می‌کرد.

وی ابراز کرد: روحانی اکنون هم درنظر دارد نشان دهد که طی فرصت باقی مانده تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و این موضوع نشان می‌دهد که می‌خواهند به صورت ظاهری بخشی از تحریم‌ها را به کمک امریکایی‌ها به تعلیق درآورده یا بخشی از پول‌ها را آزاد کنند که این‌ حرکت‌ها جز کاربرد انتخاباتی، هیچ منفعتی برای ملت نخواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: متاسفانه دولت سال ۹۲ و ۹۶ با نشان دادن کلید و مطرح کردن بحث کدخدا، مردم را فریب داد و اکنون هم متاسفانه همین نقشه را دنبال می‌کند و از طرفی مجلس هم دو هفته اعلام تعطیلی کرده درحالی که اکنون حضور مجلس الزامی است و به نظر می‌رسد که مجلس باید قانونی تصویب کند که تعدادی از نمایندگان حین مذاکره ناظر بر اعمال تیم مذاکره‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه این مذاکرات بیهوده به نظر می‌رسد، اذعان کرد: به نظر می‌‌آید که دولت از پیش با غربی‌ها هماهنگ کرده است که به صورت مقطعی برخی تحریم‌ها را تا زمان انتخابات کاهش یا به تعلیق درآورند تا آن‌ها به محل درآمدی برای تبلیغات انتخاباتی خود دست یافته و از رسانه‌های دنیا برای تبلیغات استفاده کنند تا بتوانند این انتخابات را به سود خود تمام کنند.

امیدی عنوان کرد: امروز وضعیت نسبت به دور گذشته مذاکرات بسیار پیچیده‌تر و حساس‌تر است، چون اگر جریان این‌ دولت مجدد بر مسند قرار گیرد هشت سال دیگر اقتصاد را شرطی می‌کنند و بعدها نبض اقتصاد کشور در اختیار امریکایی‌ها قرار می‌گیرد؛ لذا جامعه باید هوشیار عمل کند و اجازه ندهند مجدد ملت ایران را به چاه بیندازند.

وی اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده ما هم تیم شفافی نیست چه بساکه در دور اول مذاکرات مفاد برجام از طریق رسانه‌های خارجی منعکس می‌شد اما آن‌ها ادعا می‌کردند که این طور نیست و اخبار رسانه‌ها دروغ است؛ در حالی که همان برنامه‌ها پیش رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) اضافه کرد: اکنون هم به همان منوال است که رسانه‌های دنیا در حال انتشار این اخبار هستند که تیم مذاکره‌کننده ایران پذیرفته‌اند که به مدت چند ماه تحریم‌ها را به تعلیق درآوریم و آن‌ها نیز به مدت یک هفته راستی آزمایی خواهند کرد.

وی اذعان کرد: مگر می‌توان مسئله به این حساسی را طی یک هفته راستی آزمایی کرد؟! به هر حال دولت بار دیگر درصدد فریب مردم است، لذا امیدواریم تصمیم عاقلانه‌ای اخذ شود؛ مجلس نیز قوانینی وضع کند که اگر تیم مذاکره‌ کننده مجدد درست عمل نکرد، اعمال قانون شده و با آن‌ها برخورد شدید شود.

امیدی ابراز کرد: قوه قضائیه نیز باید نسبت به این موضوع ورود کند تا کسانی که خلاف منافع ملی عمل می‌کنند پاسخگو باشند؛ مردم باید بصریت لازم را داشته باشند چه بسا دولتی که کارش به اتمام رسیده و در حال طی کردن آخرین روزهای خود است اگر تحریمی را لغو می‌کند، کابرد انتخاباتی دارد.

وی با تصریح بر اینکه تنها کار باقی مانده دولت بحث اجرای انتخابات است، بیان کرد: این موضوعات باید اطلاع رسانی شود در حالی که متاسفانه این روزها مساجد، منبرها، میتینگ‌ها، کارهای سیاسی و فرهنگی به دلیل شیوع کرونا تعطیل است، اگرچه دور از ذهن نیست که این امر هم عمدا از سوی رئیس جمهور انجام شده باشد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: پیش از عید تعداد فوتی‌های کشور به زیر ۶۰ نفر، تعداد مبتلایان به زیر شش هزار نفر رسیده بود و تمام کارشناسان درمان اعلام می‌کردند که باید محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات برقرار باشد.

وی در پایان گفت: اما در چنین شرایطی رئیس جمهور اعلام کرد که ما پیک کرونا و موج سوم پشت سر گذاشته‌ایم، لذا مشکلی پیش نخواهد آمد؛ درواقع با این حرکت درنظر داشت مردم را سرگرم کند و اکنون نیز با این شرایط بحرانی که تمام کشور تعطیل است آن‌ها راحت‌تر اقدام خواهند کرد.

 

کارشناس امورسیاسی:

نتیجه پذیرش شرایط مذاکرات وین توسط دولت بدون تصویب مجلس، تکرار برجام خواهد بود

محمدکاظم کاوه پیشقدم کارشناس امور سیاسی و رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس در گفتگو با شیرازه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با آمریکا در وین، مبنی بر زیاده خواهی و خواسته‌های نامعقول دولت آمریکا از ایران گفت: اگر یک نگاه قرآنی نسبت به این موضوع داشته باشیم، قرآن کریم در مقابل دشمنان به ما سفارش می کند که دندان در مقابل دندان، گوش در برابر گوش، جراحت در برابر جراحت خواهد بود بنا براین در مذاکرات باید این رویه مدنظر دولت ایران باشد.

وی افزود: اگر رویه آمریکایی ها در مذاکرات وین تعلیق تحریم ها بود، ایران نیز باید در برنامه های خود تعلیق را ایجاد کند.
کاوه پیشقدم باتحلیل اوضاع کنونی گفت: به نظر می رسد سیاست دولت این است تا قبل از پایان دوره خودش مذاکرات را به نتیجه برساند هرچند که دولت بعدی با موضوعاتی مواجه شود اما دولت باید آنچه سیاست کلی نظام و مد نظر رهبرمعظم انقلاب است در مذاکرات اعمال کند لذا تحریم ها باتوجه به برجام باید برداشته شود و ایران نیز متناسب با آن به تعهدات خود عمل کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمی شود که یک طرف مذاکره امتیاز دهد و طرف مقابل بدون هیچ واکنشی به تعهدات خود عمل نکند؛ خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که دولت آقای روحانی به تنهایی بتواند مفاد مذاکرات را عملی کنند لذا حتما هر توافقی باید به تصویب مجلس و شورای امنیت ملی برسد.
به گفته رئیس دانشگاه های آزاد اسلامی فارس، فرایند طرح خروج از برجام و از سرگیری غنی سازی اورانیوم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و هر طرح الحاقی باید دوباره توسط مجلس تصویب شود لذا اگر آمریکا لغو تحریم ها را به کنگره نسبت می دهد، دولت ایران نیز می تواند شرط عملی شدن تعهدات را تصویب مجلس شورای اسلامی اعلام کند.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت نمی تواند به تنهایی شرایط آمریکا را بپذیرد مگر اینکه با ایجاد جو روانی و رسانه ای بر روی مجلس برای تصویب نتایج مذاکرات وین فشار وارد کنند.
بنابه عقیده کاوه پیشقدم، اگر دولت دوباره شرایط مطرح شده بدون تصویب مجلس را بپذیرد، بعید نیست که شرایط برجام قبل عینا تکرار شد و در ادامه روند آمریکا زیر میز بزند و یا از مکانیزم ماشه استفاده کند که از تحریم خیلی بدتر است.
به گزارش «شیرازه»، در مذاکرات کنونی وین، طرف آمریکایی از تیم ایرانی خواسته تا فعالیت خود را تعطیل کند و آمریکا تنها تحریم ها را تعلیق کند؛ از طرفی آمریکایی ها مدعی هستند که کنگره این کشور در تحریم ها همه کاره است و دولت در این مسئله دخالتی ندارد.
منبع: دانا
انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

خروش پلدختریها جنایت تروریستی کرمان را محکوم کردند

به گزارش پل نگار،راهپیمایان با در دست داشتن پرچم های جمهوری اسلامی ایران ، عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *