چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳

لرستان بهشت بوم گردی چهار فصل/اشتغالزایی و سرمایه گذاری بوم گردی شاه بیت لرستان محروم

به گزارش  پل نگار، سفر به مناطق تاریخی و طبیعی همیشه یکی از لذت بخش ترین خاطرات است، سفر به شهرهایی که دیدن مناظر دیدنی آنها خالی از لطف نیست، حالا اگر سفر به دل یک روستا و دیدن منظره های طبیعی و سنتی یک منطقه باشد، لذت این سفر را دوچندان می کند.

توسعه گردشگری و اجرای طرح ها و برنامه هایی برای جذب توریست طی سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده و یکی از راه های توسعه گردشگری، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی با همان سبک سنتی و طبیعی است.

ایران کشوری چهار فصل است، هر گوشه این کشور در هر فصل سال زیبایی ها و طبیعی بکر و زیبا دارد، در کنار آثار تاریخی چند هزار ساله، آثار طبیعی هم چشم نوازی می کند تا رهگذران از تماشای این آثار در قاب خاطرات و دوربین ها استفاده نمایند.

ظرفیت های گردشگری در کشور ایران بسیار زیاد است، از شمال تاجنوب و از شرق تا غرب این ظرفیت ها توانسته در جذب توریست موثر باشد اما ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در این سالها بیش از هر ظرفیتی در جذب توریست های خارجی و گردشگران داخلی اثرگذار بوده است.

اقامتگاه های بوم گردی با هدف معرفی آثار طبیعی و شکل سنتی همان منطقه دایر می شوند، همراه با این سبک سنتی، با غذاهای محلی همان منطقه از گردشگران پذیرایی می شود که بسیار مورد استقبال واقع شده است.

تجربه لحظات ناب زندگی در روستا

محبوبیت اقامتگاه های بوم گردی در بین توریست ها آنقدر زیاد است که به هنگام سفر ترجیح می دهند در این اقامتگاه هایی که در فضای طبیعت روستایی و به دور از دود و دم فضاهای شهری است، استراحت نمایند، این اقامتگاه ها فضایی دلنشین را از روستایی پاک و بکر برای گردشگر فراهم کرده است.

صبح که می شود، بوی نان تازه، صدای مرغ و خروس های محله، نهرهای پر رود، بوی سبزه هایی که شبنم صبحگاهی آنها را نوازش می دهد و یک دنیا مهربانی و صفا به مشام می رسد، هوای پاک و لذت بخش را می توان در دل یک روستا تجربه کرد، در واقع حضور در اقامتگاه های بوم گردی، تجربه چند روز زندگی در یک فضای طبیعی و روستایی با سبک سنتی است.

در حالی که طی سال های اخیر به دلایلی از جمله بیکاری شاهد مهاجرت روستائیان به شهر بودیم اما توسعه اقامتگاه های بوم گردی نه تنها در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار نقش دارد بلکه در شکوفایی اقتصاد روستا نیز موثر است.

برای ایجاد یک اقامتگاه بوم گردی کافیست فضای مورد نظر را به شکل سنتی مرتب و آماده کرد و با اندک سرمایه ای می توان بیشترین سوددهی و بهره وری را از این طرح داشت.

وجود ۱۵۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور

هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ اقامتگاه بوم گردی در شهرهای کشور ایجاد شده و طبق آمارها سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی تمایل بر حضور در اقامتگاه های بومی دارند تا از نزدیک زندگی در روستا و با نوع زندگی و محلی یک منطقه آشنا شوند.

اما استان لرستان یکی از استان هایی است که دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیادی بوده و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی از این آثار دیدن می کنند، قلعه فلک الافلاک، آبشارها، تونل برفی، پل های تاریخی، خانه های تاریخی، طبیعت بکر از مهمترین جاذبه های استان بوده که شرایط را برای توسعه گردشگری در استان فراهم کرده است.

در کنار این همه آثار تاریخی و طبیعی، تعدادی اقامتگاه بوم گردی دایر شده که هر کدام می توانند در توسعه روستاهای لرستان نقش آفرینی نمایند، این امر می تواند برای جوانان روستایی که جویای شغل هستند فرصتی را برای کسب درآمد و فعالیت مهیا نماید.

بسیاری از روستاها همان هویت و شکل روستایی خود را حفظ کرده اند، برنامه ریزی و تسهیل برای صدور مجوز این اقامتگاه ها می تواند در حوزه جذب گردشگر و شکوفایی اقتصاد روستا موثر باشد.

۸ اقامتگاه بوم گردی در لرستان

اسکندر فلاح وند معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در حال حاضر هشت اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در استان فعالیت می کند که از این تعداد شش اقامتگاه در خرم آباد، یک اقامتگاه در بروجرد و یک اقامتگاه هم در قلعه نصیر پلدختر است.

وی افزود: علاوه بر این تعداد، ۱۳ اقامتگاه هم بدون مجوز وجود دارد البته تعدادی زیادی از آنها در حال کسب مجوز بوده و مراحل و روند لازم را طی می کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ایجاد اقامتگاه های جدید بوم گردی در استان خبر داد و تصریح کرد: برای سال جاری چهار اقامتگاه دیگر در استان با مجوز به بهره برداری می رسد.

فلاح وند با اشاره به استقبال گردشگران از اقامتگاه های بوم گردی عنوان کرد: این اقامتگاه های بومی یک پتانسیل و ظرفیتی مهم است که گردشگران تمایل زیادی برای حضور در این اقامتگاه ها دارند تا زندگی روستایی را تجربه کنند.

سالانه ۴ هزار نفر از اقامتگاه های بوم گردی استفاده می کنند

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هشت اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در استان وجود دارد اما سالانه بالغ بر چهار هزار نفر از فضای این اقامتگاه ها استفاده می کنند که علاوه بر اینکه به صورت خانوادگی در این اقامتگاه ها حضور پیدا می کنند، تورهای گردشگری زیادی علاقمند هستند تا از این فضا استفاده نمایند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به نظارت بر این اقامتگاه ها گفت: میراث فرهنگی در شهرهایی که داری اقامتگاه های بوم گردی است به صورت مستمر سرکشی می کند که این نظارت ها در راستای ارائه خدمات لازم به گردشگران، فراهم کردن محیط مناسب برای گردشگر و سایر موارد است.

پذیرایی از گردشگران با خوراکی های محلی

فلاح وند خاطرنشان کرد: نرخ اقامت در اقامتگاه های بوم گردی مشخص شده که هزینه یک شب اقامت به همراه یک وعده صبحانه محلی است که تلاش شده تا در این اقامتگاه ها با همان فضای سنتی، پذیرایی و خوراکی های محلی هم برای گردشگر فراهم شود.

وی با بیان اینکه روند صدور مجوز برای اقامتگاه های بوم گردی طولانی است افزود: افراد زیادی تمایل دارند تا در این بخش سرمایه گذاری کنند اما روند صدور مجوز طولانی است که سبب می شود تا افراد با مشکلاتی مواجه شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: همچنین میراث فرهنگی برای افرادی که تمایل دارند در این بخش سرمایه گذاری نمایند ولی سرمایه اندکی دارند، تسهیلات مورد نیاز را پرداخت می کند.

به هر حال در استان لرستان قابلیت های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که با ایجاد این اقامتگاه ها می توان گامی اساسی برای حوزه گردشگری برداشت.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *