شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

نفوذ یک اخلالگر بازار ارز در کانون صرافان/ از دستگیری برادر و دختر به جرم پولشویی تا رانت‌خواری ارزی

به گزارش  پل نگار(م.گ.ن) یکی از صرافان ساکن تهران و از افراد نفوذ کرده در کانون صرافان ایران است که سابقه اخلال در بازار ارز و چند فقره محکومیت دارد؛ با این حال این فرد همچنان عضو شورای عالی کانون صرافان است و از این جایگاه، امتیاز و رانت‌های فراوانی به دست آورده است.

این شخص (م.گ.ن) که به صورت خانوادگی در حوزه ارزی و صرافی فعالیت دارد، صرافی‌اش در سال ۸۸ در پاساژ افشار تهران مستقر بود که امروز به محل دلالان و نوسان دهندگان بازار ارز تبدیل شده است.

او در آن زمان فقط در یک تخلف روزانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار می‌فروخت؛ و این ارزها را به افراد نزدیک به خود و خانواده‌اش واگذار می‌کرد و در ادوار گذشته در اخلال‌های ارزی همیشه پای ثابت بازداشت‌ها بود و اکثرا در حالات نامتعارف بسر می‌برد و حتی حدود یک تا دو سال در زندان بود؛ ضمنا سوابق محکومیتی او از هیچ کاسب آبرومندی نهان نیست.

م.گ.ن بعد از آزادی از زندان برای خواهرش (ز.گ.ن) مجوز شرکت تضامینی (صرافی) گرفت و صرافی خودش را از پاساز افشار به میرداماد انتقال داد.

نام م.گ.ن در هر بحران ارزی و ‌اخلال پولی در کشور و در هر دوره مطرح و پای ثابت اتفاقات ارزی بود. مکان صرافی او در پاساژ افشار هم پس از نقل مکان به خیابان مرداماد به جایگاه دلالان ارزی و قاچاقچیان ارز تبدیل شده بود.

استفاده از تبادلات پوند سیاه با ارقام بسیار بالا، خرید و فروش دلار کانادایی به صورت دستی، حوالجات ارزی و خروج سرمایه‌های کلان، ورود و‌خروج دلاری اسکناس با حجم کلان، همیشه از روش‌های درآمدزایی این فرد و صرافی‌های خانوادگی‌اش است.

بازجویی و چند بار بازداشت و همچنین حبس طولانی در زندان اوین از سوابق درخشان این عضو کنونی و کاندیدای فعلی شورای عالی صرافان ایران است که صلاحیتش برای مجمع پیش‌روی کانون در حال تایید شدن است.

آقای م.گ.ن با استفاده از نفوذ و سابقه فعالیت خود به نوعی فضای انحصاری ایجاد کرده است و صرافان دیگر برای فعالیت خود به او نیاز دارند که معمای ساده و قابل حلی است و اکثر افراد فعال در این حوزه از این موضوع آگاهند.

م.گ.ن در شرکت تضامینی خود و اعضای خانواده‌اش اقدام به پولشویی در کانادا کرده بود که اخبار آن در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی منتشر شده بود و دست آویزی برای خدشه دار کردن کشور و اتهام پولشویی به ایران در مجامع بین المللی شد.

این فرد با ارتباط با کارتل‌های (شرکت‌های زنجیره‌ای) مواد مخدر اقدام به پولشویی می‌کرد و برادرش در سال ۹۷ در کانادا به جرم پول شویی و با مقدار زیادی ارز هم بازداشت شد.

پلیس کانادا در بهمن ماه سال ۹۷ خبر بازداشت ۱۷ نفر را به دلیل فعالیت در یک شبکه پولشویی اعلام کرد که حدود ۳۳ میلیون دلار از این افراد را توقیف کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های کانادایی، بازداشت این افراد نتیجه دو سال تحقیقات بوده که در بهار ۲۰۱۶ آغاز شده بود و گروه مورد اشاره از یک سیستم انتقال غیررسمی با ارتباطاتی در لبنان، امارات، آمریکا، چین و ایران استفاده می‌کرد و پول‌ها به کشورهای صادرکننده مواد مخدر مانند کلمبیا و مکزیک مسترد می‌شده است.

بر اساس گزارش پلیس کانادا، در میان افراد بازداشت شده نام چند ایرانی از جمله ن.گ.ن ۵۶ ساله و خانم ت.گ.ن ۲۸ ساله برادر و دختر م.گ.ن وجود داشت.

م.گ.ن همچنین به عنوان یک واسطه برای خروج پول از کشور هم اقدام می‌کند و افرادی که با استفاده از منابع بیت المال سودی به دست آورده‌اند، سرمایه کسب شده را با واسطه صرافی این فرد از کشور خارج کرده و می‎کنند.

این فرد پس از تخلفات مختلف وقتی نتوانست به بنام خود مجوز تاسیس صرافی بگیرد، این اقدام را با پوشش اعضای خانواده انجام داد و صرافی خانوادگی تاسیس کرده است.

به گزارش دانا؛ م.گ.ن که دارای تخلفات بسیاری است امروز عضو شورای عالی کانون صرافان شده و رفیق گرمابه و گلستان س.م است و افراد نفوذ کرده در مهم‌ترین کانون ارزی دارای روابط نزدیک با بانک مرکزی به دنبال این هستند تا این فرد را به عنوان دبیرکل کانون تعیین و انتخاب شود.

منبع:راه دانا

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *