جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

عزم سید ابراهیم رئیسی برای مشارکت مردم در انتخاب اعضای کابینه دولت

 

به گزارش پل نگار

هنوز چندی از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم نگذشته بود که پای گمانه زنی ها و شایعات به کابینه او باز شد و هر کس به ظن خود نام‌های بسیاری را مطرح می‌کرد.

پیشنهاد آری؛ گمانه زنی خیر!

البته حجت السلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری که دو روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد در این باره گفته بود که رسانه‌ها دست از گمانه‌زنی بردارند، چرا که او قصد دارد رویه جدیدی برای انتخاب اعضای کابینه در نظر بگیرد. رئیسی به رسانه‌ها گفت که «توصیه ام به رسانه ها آن است که گمانه زنی نکنید، ما سامانه ای را در اختیار همه قرار می دهیم تا افراد مورد نظرشان را به عنوان مدیر معرفی کنند، از نگاه مردم و از نگاه نخبگان استقبال می کنم. از همگان می خواهم پیشنهادات را نسبت به اشخاص مختلف ارائه کنند؛ محور، شایسته سالاری است.»

وقتی رئیس دولت سیزدهم انتخاب وزرا را به مردم می‌سپارد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی علاوه بر این در برنامه بدون تعارف هم به این شایعه پاسخ داد و بیان کرد که اگر دوستان پیشنهادی دارند از طریق سامانه ای که فعال خواهیم کرد ارائه دهند، این سامانه پیش روی همه نخبگان، صاحب نظران و دغدغه مندان کشور قرار می‌گیرد و ما به همه نقطه نظرات در خصوص اعضای کابینه اهمیت می دهیم، به ویژه به پیشنهادات درست.

پس از این اظهارات معلوم شد که عزم سید ابراهیم رئیسی برای مشارکت مردم در انتخاب کابینه خود یک موضوع جدی است و قطعا شعار نیست.

موضوعی که ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره آن به ما گفته بود اگر مردم احساس مشارکت کنند حس خوبی به آنها می‌دهد و این همان موضوعی است که آقای رئیسی هم به آن اشاره کرده است. اینکه دولت در موارد مختلف حتی در چینش کابینه و عملکرد دستگاه‌های اجرایی بخواهد مستمر سامانه‌هایی را طراحی و از مردم کمک بخواهد اقدام بسیار صحیحی است و مشارکت مردم و اعتمادشان را افزایش خواهد داد و مردم دیگر احساس نخواهند کرد که حکومت صرفا در زمان انتخابات به آنها رجوع خواهد کرد.

وقتی رئیس دولت سیزدهم انتخاب وزرا را به مردم می‌سپارد

ایمانی درباره سامانه مشارکتی مردم در کابینه تشریح کرد: اطلاع دقیقی ندارم، اما قرار است سامانه‌ای تشکیل شود که مردم در آن نسبت به افراد کابینه و مدیران دولتی اظهار نظر کنند. کابینه‌ای هم قرار شده طراحی شود تا اگر مردم نظری درباره عملکرد دولت داشته و پیشنهاد و انتقادات خود را در آنجا بیان کنند.

علیرضا خجسته‌پور عضور شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین هم در این باره بیان کرد که رویکرد آقای رئیسی در این زمینه مناسب است و او اعلام کرده که برای تشکیل کابینه خود سامانه ای طراحی خواهد کرد تا از نظرات مردم در چینش این کابینه استفاده کند، قاعدتا بسیاری از نخبگان هستند که می‌توانند درباره عملکرد افراد نظر دهن که کار بسیار خوبیست. قاعدتا مردم هم به خوبی می‌توانند درباره کارنامه هر یک از افراد نظر دهند.البته نهادهای مربوطه هم باید درباره وضعیت مالی افراد مختلف اظهار نظر کنند. معتقدم که اگر این رویکرد به درستی پیاده شود، رویکرد مثبتی باشد و چیدمان خوبی را شاهد باشیم.

وقتی رئیس دولت سیزدهم انتخاب وزرا را به مردم می‌سپارد

سامانه ایده ها چیست؟

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فرد دیگری بود که در این باره به ما گفت که آقای رئیسی سامانه ایده‌ها را طراحی کرده تا مردم راهکار‌های مختلف خود را در مسائل مختلف کشور را مطرح کنند؛ قطعا درباره وزرا و استانداران هم مردم می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند، زیرا یکی از نکاتی که آقای رئیسی گفت این بود که مدیران باید از جنس مردم و مردم‌دار باشند. یکی از مشکلات ما در دولت آقای روحانی این بود که ما وزرای هزار  میلیاردی داشتیم که طبیعتا نمی‌توانستند به فکر مشکلات مردم باشند، از این رو رئیسی بیان کرد که مدیر باید کارآمد، انقلابی، مردم‌دار و ضد فساد باشند.

اما سامانه‌ای که سید محمد حسینی به آن اشاره کرد چیست؟

سامانه ایده‌ها سامانه ای بود که در آذر ماه سال ۹۸ تاسیس شد تا مردم بتوانند از طریق آن نظرات خود را در زمینه های مختلف به گوش رئیس قوه قضائیه برسانند.

وقتی رئیس دولت سیزدهم انتخاب وزرا را به مردم می‌سپارد

سید حجت‌الله علم‌الهدی ریاست پژوهشگاه قوه قضائیه در این باره گفته بود که  این سامانه برای دریافت ایده‌های مردمی است و برای انتقادات و پیشنهادات نیست، چون دفتر ارتباطات مردمی قوه، شکایات و انتقادات را پیگیری می‌کند. سامانه ایده، بستری است که هر کسی چه اساتید، چه وکلا، چه قضات، چه کارکنان قوه و چه مردم عادی، می‌توانند ایده‌هایشان را ثبت کنند؛ یعنی وقتی به دادگستری مراجعه می‌کنند، در صورت مواجهه با مشکل یا چالش، اگر پیشنهاد یا ایده‌ای به ذهنشان می‌رسد که می‌تواند مشکل را حل کند، می‌توانند در سامانه ایده ثبتش کنند.

حال بنابر شواهد به نظر می‌رسد رئیس دولت سیزدهم در نظر دارد تا شکلی نظیر همین سامانه را برای دریافت نظرات مردم در چینش کابینه راه‌اندازی کند تا مشارکت مردم در دولت سیزدهم صرفا در غالب یک شعار باقی نماند و مردمی که رئیس کابینه را انتخاب کردند، اعضای کابینه را هم خودشان انتخاب کنند.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

خروش پلدختریها جنایت تروریستی کرمان را محکوم کردند

به گزارش پل نگار،راهپیمایان با در دست داشتن پرچم های جمهوری اسلامی ایران ، عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *