پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

دولت روحانی مرغ یک دلاری را ۲ دلار به مردم فروخت/ ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود؛ قیمت مرغ و دلار کاهش می‌یابد

به گزارش  پل نگار عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اینکه دولت سیزدهم باید چه اقداماتی برای حل مشکلات اقتصادی انجام دهد، اظهار کرد: آقای رئیسی در سخنان خود در مراسم تنفید در حوزه کلان بحث‌های درستی مطرح کردند که در ریل گذاری دولت خیلی موثر است.
دولت رئیسی، اقتصاد را مقاوم کند/ دولت روحانی بمب‌های زیادی در اقتصاد ایران کار گذاشت
وی با اشاره به سخنان آیت الله رئیسی، افزود: به هر حال بسترهای ناکارآمدی اقتصاد در ۸ سال گذشته گسترده شده  و ایشان درست به آن اشاره کردند. اقتصاد را باید مقاوم کرد که با هدف گذاری درست قابل تحقق است؛ البته رئیس جمهور جزئیات زیادی از برنامه‌های خود را نگفت.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در کوتاه مدت می تواند کارهایی بسیاری را انجام داد، گفت: دولت آقای روحانی بمب‌های ساعتی زیادی در اقتصاد ایران کار گذاشته است که باید خنثی شود که مهم‌ترین آن ارز ۴۲۰۰ تومانی است که باید به سرعت حذف شود و واردات کالاها مانند نهادهای دامی با ارز آزاد یا نیمایی باشد.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش نرخ دلار و قیمت مرغ موثر است
بهرامی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش نرخ دلار در بازار موثر است، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی  بار تورم در بخش‌هایی مثل مسکن را تخلیه می‌کند و در کاهش قیمت کالاها مثل مرغ اثر فوری دارد. تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود، وضعیت بازار ارز همین است و بهتر نخواهد شد.
وی اضافه کرد: چندی پیش با یک شرکت برزیلی تولید کننده مرغ صحبت کردم و برای خرید ۵۰۰ تن و تحویل در بندرعباس قیمت یک دلار را داد؛ برای تناژ ۵ هزار تن، ۹۰ سنت و ۵۰ هزار تن ۸۵ سنت را ارائه کرد.
در دولت روحانی چه خبر بود؟/ قیمت مرغ در دنیا همیشه یک دلار است
این اقتصاددان ادامه داد: چندی جهانگیری معاون اول دولت روحانی نامه‌ای در خصوص واردات ۲۰ هزار تن مرغ با دلار ۴۲۰۰ تومانی را صادر کرد؛ جالب است که وزارت اقتصاد این موضوع را به مناقصه گذاشت و یک شرکت ۲۰ هزار تن را تقریبا به قیمت دو دلار ارائه کرد و برنده شد؛ این یعنی چی؟؛ واقعا در دولت روحانی چه خبر بود.
بهرامی توضیح داد: وقتی می‌توان با یک ارتباط ساده مرغ را ۸۵ سنت بخرید چرا باید آن را ۲ دلار وارد کنید؟. قیمت گوشت مرغ در دنیا همیشه حدود یک دلار است، یعنی الان در بازار داخل باید حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان باشد؛ بنابر این اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود، قیمت مرغ هم همین حدود خواهد شد و بیشتر از این نیست.
تضمینی که وزیر اسبق اقتصاد به روحانی داد و نپذیرفت
وی ادامه داد: شمس الدین حسینی نماینده مجلس و وزیر اسبق اقتصادی به حسن روحانی گفته بوده اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید، تضمین می‌دهم مرغ نهایتا ۳۲ هزار تومان شود ولی دولت قبل راه درست را انتخاب نکرد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت مرغ همیشه در ایران فارغ حدود یک دلار بوده است، گفت: دولت روحانی مرغ دو دلار (۴۰ هزار تومان با ارزش آزاد) به مردم فروخت؛ در حالی که برای آن ارز۴۲۰۰ تومانی می‌داد و این ارز ترجیحی و تصمیمات دولت قبل، تولید داخل را با مشکل جدی مواجه کرد و ایران از صادرکننده مرغ به وارد کننده تبدیل شد.
توزیع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ رانت‌خوان باعث عرضه قطره چکانی به بازار هستند
بهرامی اظهار کرد: دولت روحانی در ۵ ماه نخست امسال حدود ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی (معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان) توزیع کرد تا مردم  کالاها را گران‌تر بخرند و واقعا خیانت و حماقت بالاتر از این نداریم.
وی با تاکید بر اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، قیمت مرغ  کاهش و صف‌های خجالت آور آن جمع خواهد شد، گفت: با این کار قیمت دلار هم پایین خواهد آمد؛ زیرا آن معدود افراد رانتخوار که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، نمی‌گذارند مرغ بیشتر وارد بازار شود، در حالی که بیش از گذشته نهاده وارد شده است اما  برای اینکه با قیمت بالاتر بفروشند، به صورت قطره چکانی نهاده عرضه و توزیع می‌کنند.
این اقتصاد دان افزود: این افراد بازار ارز را هم را دستکار می‌کنند تا با نرخ بالاتر بفروشند و می‌گویند از واردات سه کشتی نهاده، فقط یکی کشتی معادل ۳۳ درصد سود خالص است؛ دولت رئیسی باید این بساط را سریع جمع کند.
منبع:راه دانا

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *