جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

کرونا زنگ خطر کاهش سرانه مطالعه به صدا درآورد/جشن تولد ۱۰سالگی پروژه نیمه کاره کتابخانه شماره دو پلدختر

افزایش جمعیت و میزان علاقه مندی به مطالعه و کتابخوانی در شهرستان پلدختر نیازمند به احداث کتابخانه جدید در شهرستان می باشد.

به گزارش  پل نگار،در دهه ۱۹۷۰و۱۹۸۰توسعه وترویج کتابخوانی مورد توجه یونسکو قرار گرفت و اکنون این مسئله به دغدغه مهمی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

امروز افزایش میزان مطالعه در بین مردم خصوصا نسل جوان در راستای توسعه وپیشرفت کشور ،یکی از پارامترهای توسعه ای و مولد به شمار می رود.

اهمیت کتابخوانی به حدی که در دوران کودکی باید به این مسئله توجه شود و در صورتی که نسبت به آن کم توجهی صورت گیرد ذهن جوان از ابتدا تهی خواهد بود و در ادامه سادگی وبی تجربگی آن باعث می شود که راه نفوذ بدی ها به آن باز شود.

در روایات متعددی از ائمه معصومین (ع) نسبت به اهمیت مطالعه و توجه به علم احادیثی را فرموده اند، امام صادق (ع): مطالعه‎ی بسیار و پی‎گیر در مسائل علمی، باعث شگفتی عقل و تقویت نیروی فکر و فهم است .

با توسعه وسائل الکترونیکی و افزایش مسائل ومشکلات زندگی وضعیت مطالعه مناسب نیست به طوری که بر اثر همین تکنولوژی کتاب ها بیشتر به صورت الکترونیکی منتشر می شود وکتاب از لحاظ مکتوب کم رنگ تر می شود.

اما باید گفت مطالبی که در این شبکه ها منتشر می شوند برخی از آنها سندیت لازم کتاب را ندارند و فرد در برخی مواقع با شبهات زیادی در مورد مطالب مواجه می شود.

کتابخانه عمومی بستر علاقه مندان به مطالعه در فضای مجازی فراهم کند

اکبر عزیزی از مراجعه کنندگان به کتابخانه علامه جزایری پلدختر در گفتگو با بیان روز با انتقاد از نبود مکان فیزیکی مناسب برای مطالعه افزود:در زمان امتحانات یا برگزاری آزمون استخدامی جایی برای نشستن در کتابخانه علامه جزایری پیدا نمی کنید.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیر منفی آن بر مطالعه اظهار داشت:متاسفانه به دلیل شرایط قرمز کرونا در شهرستان پلدختر و تعطیلی کتابخانه برای مطالعه لزوم راه اندازی بستر انجام مطالعه در فضای مجازی لازم به نظر می رسد.

وی تصریح کرد:متاسفانه سرعت کند اینترنت مانع دسترسی آسان همه به مطالعه در فضای مجازی می شود.

افزایش جمعیت پلدختر نیازمند احداث یک کتابخانه دیگر هست

حسین ایمانی از دیگر مراجعه کنندگان به کتابخانه عنوان کرد:پلدختر با ۸۰هزار نفر جمعیت فقط یک کتابخانه دارد و بیشتر دانش آموزان وعلاقه مندان به مطالعه در قسمت کاوکالی و کوی بسیجیان از نعمت کتابخانه محروم هستند.

وی بیان کرد:پروژه کتابخانه شماره دو پلدختر بیش از ۱۰سال همین طور رها شده و این بی اعتنایی مسئولان دولت اعتدال را به کار فرهنگی در شهرستان می رساند که انتظار داریم دولت مردمی آیت الله رئیسی به این پروژه های نیمه کاره فرهنگی جهت تعیین تکلیف توجه جدی شود.

میخک بیرانوند رئیس اداره کتابخانه های عمومی و دبیر نهضت مطالعه مفید شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار بیان روز با اشاره به سرانه فضا استاندارد کشوری که ۸مترمربع به ازای هر۱۰۰نفرمی باشد افزود:سرانه فضای مطالعه در شهرستان را ۲/۱مترمربع به ازای هر۱۰۰نفر است که این فضا مناسب برای علاقه مندان به مطالعه نیست.

وی با بیان اینکه کتابخانه علامه جزایری پلدختر ۱۵۰۰نفر عضو دارد بیان کرد:در واقع فضای فیزیکی موجود کتابخانه جوابگوی نیاز مطالعه افراد نیست ولازم که نسبت به احداث کتابخانه شماره دو تسریع صورت گیرد.

وی تصریح کرد:این کتابخانه در سال۱۳۷۳ در زمینی به مساحت یکهزارو ۶۰۰ مترمربع با زیربنا ۶۸۰ متر مربع احداث شده است.

وی تصریح کرد:بالغ بر۲۵هزار نسخه کتاب در زمینه های کمک درسی،نوجوانان،حکمت مطهر،دفاع مقدس،مذهبی و…در کتابخانه موجود می باشد.

کتابخانه شماره دو پلدختر نیازمند جدی اعتبار برای فعال سازی است

رئیس اداره کتابخانه عمومی پلدختر با بیان اینکه به ازای هر ۲۵هزارنفر یک کتابخانه باید وجود داشته باشد گفت: در شهرستان پلدختر به ازای همین جمعیت یک کتابخانه وجود دارد که با توجه به افزایش جمعیت شهرستان نیازمند تسریع احداث کتابخانه شماره دو می باشیم.

وی تاکید کرد:با شیوع کرونا سرانه مطاله در این شهرستان با توجه به تعطیلی مرکز کاهش پیدا کرده است و این اداره در جهت دسترسی علاقه مندان به مطالعه امورات الکترونیکی در فضای مجازی توسعه داده است.

میخک بیرانوند با بیان اینکه عملیات اجرایی کتابخانه شماره دو پلدختر در سال۸۵آغاز شده است ادامه داد:این پروژه درزمینی به مساحت یکهزارو۵۰۰مترمربع و۸۰۰مترمربع زیربنا احداث می شود.

وی بیان کرد:بر اساس قرار داد به مجری گری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان پلدختر قرار بوده این پروژه در سال ۹۰ بهره برداری برسد.

وی ادامه داد:با توجه به وضعیت منابع مالی محدود و مشکلات بوجود آمده اعتباری در موعد سال ۹۴ قرار بر این شده که پروژه افتتاح شود که متاسفانه این امر به دلیل کمبود بودجه محقق نشده است.

به گزارش بیان روز،این در حالی که ۱۳خراداماه ۱۳۹۶ ،سیدهادی حسینی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه نیمه تمام شماره ۲ شهر پلدختر بازدید کرد و بر حل مشکلات و تخصیص بودجه برای تکمیل پروژه قول مساعد داد ولی متاسفانه این بازدید و وعده ها به ایستگاه اجرایی نرسید.

با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و مطالعه در جامعه به نظر می رسد متولیان فرهنگی در دولت آیت الله رئیسی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام فرهنگی از قبیل کتابخانه شماره دو نظارت و دقت بیشتری باید داشته باشند.

*علی مرادی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *