جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

رانش گلزار شهدا معمولان میراث بی تدبیری اعتدال برای دولت رئیسی:طومار خانواده شهدای معمولان به استاندار لرستان/یک متر تا سقوط آرامستان معمولان به کشکان

به گزارش  پل نگارپس وقوع سیلاب بزرگ ۱۲فروردین ۹۸ در جنوب لرستان که خسارت های بسیار زیادی به افتصاد و زندگی مردم شهرستان پلدختر ومعمولان وارد شد متاسفانه گلزار شهدا و آرامستان معمولان از گزند سیلاب در امان نماند و دچار خسارت شد به طوری که دیواره ساحلی کشکان متصل به گلزار شهدا دچار رانش شد.

حالا با گذشت دوسال از وقوع سیلاب و خواب زمستانی مسئولین دولت اعتدال ،مصائب سیلاب بهار ۹۸همچنان ادامه دارد و در کنار تورم،شرایط بد اقتصادی،گرانی و کرونا بایستی بازی با احساسات مردم معمولان و احتمال سقوط قبور اموات و شهدای این شهر را هم بایستی به کارنامه پرافتخار بی تدبیری های دولت روحانی در لرستان اضافه کرد.

این در حالی که در روزهای اخیر به مناسبت هفته دولت مراسم کلنگ زنی پروژه بازسازی دیواره ساحلی متصل به گلزار شهدای معمولان کلید خورد و حالا این اتفاق بهانه ای شد که مردم باز نسبت به اقدامات غیرکارشناسی این طرح گلایه مند باشند و هنوز نسبت به خطر سقوط قبور به داخل کشکان گلایه مند باشند.

احداث دیواره بتنی دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان ضرورت دارد

حجت الاسلام رضایی امام جمعه معمولان در گفتگو با بیان روز با اشاره به اینکه ۹هزار نفر جمعیت شهر معمولان همچنان دغدغه مند ونگران رانش قبور شهدا واموات به کشکان هستند اظهار داشت:پس از سیلاب فروردین ۹۸دیواره ساحلی کشکان متصل به گلزار شهدا شسته شده است.

وی بیان کرد:اینقدر نگرانی مردم را بیان کردیم وتوجهی نشد که باعث ریزش دیواره ساحلی شدیم.

وی تصریح کرد:استاندار لرستان در وعده ای که طی یکسال گذشته برای حل مشکل دادند قول تخصیص اعتبار ۱۳۵میلیارد ریال دادند که از طریق استانداری،اوقاف امور خیریه و بنیاد شهید امور ایثارگران تامین اعتبار شود.

امام جمعه معمولان گفت:امروز با تورم بالا و گرانی مصالح که در بازار وجود دارد این اعتبار به نظر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان به ۲۲میلیارد تومان بایستی افزایش پیدا شود.

وی با بیان اینکه مردم به خصوص خانواده های شهدا نگران رانش گلزار شهدا هستند تاکید کرد:احداث دیوار بتنی به مانند دیواره ساحلی پلدختر می تواند راه کار ایمن سازی و جلوگیری از رانش دیواره باشد.

وی تصریح کرد:شرکت آب منطقه ای لرستان علی رغم تاکیداتی که داشته ایم به دنبال سنگ چینی و انحراف آب رودخانه هستند.

آب شستگی پایه دیواره ساحلی باعث رانش می شود

سید حبیب اله موسوی بخشدار معمولان در گفتگو با بیان روز  با بیان اینکه گلزارشهدای شهر معمولان در ۴ کیلومتری جنوب شهر با ۳۳ قبر مطهر شهید در مسیر رودخانه کشکان قرار دارد  افزود:در سیل فروردین سال ۹۸ با توجه به استقرار گلزار شهدا و بقعه امام زاده سید محمد همجوار آن در مسیر ۹۰ درجه ای رودخانه کشکان و جنس خاک ، دچار آب شستگی شده بطوریکه قبور مطهر در معرض ریزش و تخریب قرار گرفتند .

وی بیان کرد: نگرانی و دغدغه مردم و خانواده معظم شهدا نسبت به این رانش به حق هست و همه باید تلاش کنیم تا شاهد سقوط قبور اموات وشهدا به کشکان نباشیم.

وی عنوان کرد:در سطوح مختلف بخش ، شهرستان ، استان و کشور پیگیری های مستمر به همراه بازدید مقامات انجام و نهایتا” آب منطقه ای استان برای فاز اول احداث دیوار سنگی گلزار شهدا با ساماندهی رودخانه کشکان شروع به کار کردند.

موسوی ادامه داد:طی مراسم رسمی شروع بکار این پروژه روز یکشنبه در هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ با حضور کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی ، رضائیان فرماندار ، مدیران کل آب منطقه ای و بنیاد شهید استان ، حجت الاسلام رضایی امام جمعه و موسوی بخشدار معمولان انجام گرفت.

وی تاکید کرد:انتظاری که خانواده شهدا داریم ،پیمانکار و دستگاه اجرایی متولی در انجام پروژه با توجه در پیش بود بارندگی های  پاییز تسریع  دهند.

طومار ۱۰متری خانواده شهدا برای مشکل رانش دیواره ساحلی گلزار شهدا

سهراب جودکی از شهروندان معمولان با بیان اینکه شهدا دین زیادی گردن ما دارند و باید بیشتر به وظابف خود در مسئولیتی که بر عهده داریم عمل کنیم اظهار داشت:در گلزار شهدای معمولان دو فرمانده از سپاه حضرت ابوالفضل ع لرستان در این گلزار آرام گرفتند ،امروز وظیفه داریم از اتفاقات تلخ جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد:تفحص دوران دفاع مقدس رو به اتمام هست وشهیدی نیست که از زیر خاک بیرون کشیده شود، ولی خوب نیست روبروی چشمان مردم شهدا پرپر می شوند به رودخانه انداخته می شوند.

وی ادامه داد:طومار ۱۰متری توسط ۳۳خانواده شهید معمولان نسبت به تسریع وساخت دیواره ساحلی گلزار شهدا تهیه شده ولی بخشدار از امضا امتنان وسپس با فشار بخشدار به شهردار برای پس گرفتن امضا اقدام کردند.

جودکی تصریح کرد:ما انتظار داریم جلوی این طرح گرفته شود و از اجرای این پروژه و هدر رفت پول بیت المال جلوگیری شود.

وی بیان کرد:حد فاصل فندانسیون گلزار شهدای معمولان با محل رانش ۹۵سانتی متر هست و از سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان انتظار داریم که دغدغه خانواده های معظم شهدا را مورد توجه قرار گیرد و از سقوط پیکر شهدا به داخل کشکان جلوگیری شود.

از مسئولین انتظار کار کارشناسی برای جلوگیری از سقوط قبور شهدا به کشکان داریم

خانم ماریا سپندیانی خواهر شهید دغدغه مندی خانواده شهدا کار کارشناسی ساخت دیواره بتنی برای گلزار شهدا انجام دهند شهدا لایق نیستند که دیواره را دست چین کنند که با یک بارندگی و سیلاب از بین برود.

رجب ولی نیا از شهروندان معمولانی با بیان اینکه سنگ چینی دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان ارزشی ندارد عنوان کرد:بتن ریزی دیواره از پایه باید آغاز شود چون این کار شرکت آب منطقه ای مطمئنان با یک سیلاب از بین می رود.

وی تصریح کرد:چه کسی تضمین می دهد با هزینه این ۶میلیارد تومان پول بیت المال برای سنگ چینی،دیواره ریزش نکند.

وی ادامه داد:دغدغه اصلی خانواده شهدا جلوگیری از رانش دیواره هست نه انحراف رودخانه وتثبیت پایه دیواره ساحلی،هر لحظه احتمال ریرش دیواره و سقوط قبور هست.

احتمال خطر ریزش دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان وجود دارد

حسن نژاد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اذعان به اینکه احتمال رانش دیواره گلزار شهدای معمولان وجود دارد اظهار داشت:اعتباری برای جلوگیری از رانش دیواره به شرکت آب منطقه ای داده نشده ،اعتباری بالغ بر ۶میلیارد تومان برای تثبیت پایه دیواره ساحلی تخصیص پیدا کرده که باتوجه به فصل بارندگی و ضرورت انجام آن ،پروژه توسط پیمانکار بر اساس اصول مهندسی رودخانه در حال انجام است.

وی بیان کرد:این طرح با عنوان اپی یکی از سازه های آبی  حفاظت دیواره ساحلی در برابرخسارت سیلاب هست که در مورانی و خرسدره با موفقیت اجرا شده  است.

وی این طرح در عرض ۳۰متر با استفاده از سنگ های بزرگ انجام می گیرد بیان کرد:این منطقه دیواره گلزار شهدا منتهی به قوس خارجی رودخانه کشکان می باشد که سرعت دبی آب به دلیل وحشی بودن رودخانه زیاد هست که با اجرای این طرح، آب را به وسط رودخانه منتقل می کنیم تا از شستگی پایه دیواره که به محض رسیدن رطوبت ریزش می کند جلوگیری شود.

وی بیان کرد:این اعتبار از ماده ۱۷ خساراتت سیلاب به صورت اوراق ۱۴۰۳ با احتساب سود مبلغ ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان تامین اعتبار و با پیمانکار قرار داد منعقد کردیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر اینکه اگر اعتباری بالغ بر ۲۵میلیارد تومان برای جلوگیری از رانش در اختیار ما قرار می گرفت به صورت همزمان می توانستیم طی چهار ماه این پروژه تکمیل می کردیم.

حالا باتوجه به آغاز فصل سرما و بارندگی ها که معمولا به دلیل اینکه خروجی روان آب ها وسیلاب های لرستان از شهرستان پلدختر به عنوان خروجی استان عبور می کند با یک دیدکلی ،حق را بایستی به مردم داد چون به خاطر ارتفاع ۲۰متری دیواره ساحلی متصل به گلزار شهدای معمولان به نظر می رسد راهکار درستی برای حل مشکل درنظر گرفته نشده و همچنان باید منتظر رانش و تخریب قبور شهدا و اموات این آرامستان باشیم چون این طرح شرکت آب منطقه ای لرستان پایه های دایک حفاظتی را تثبیت می کند.

*علی مرادی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *