جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

باغ موزه دفاع مقدس پروژه خاک خورده لرستان چشم انتظار افتتاح

به گزارش  پل نگار بیش از ۴۰ سال از دوران پر افتخار دفاع مقدس می گذرد، هشت سال ایستادگی در برابر دشمنی که تا دندان مسلح شد تا بتواند انقلاب نوپای اسلامی را از پای درآورد، بی نظیر بود اما امروز با مرور خاطرات آنها سالها، رشادتهای رزمندگان در صدر قرار دارد.

در ۳۱ شهریور سال ۵۹ در حالی که رژیم بعثی به ایران حمله کرد که کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذشت، اما ملت ایران که به رهبری امام(ره) حکومت پهلوی را سرنگون کردند، خود را برای انقلابی که سراسر عدالت، استقلال، پیشرفت، موفقیت، خوداتکایی بود آماده کرده اند.در آغازین روزهای جنگ تحمیلی رزمندگان راهی میدان نبرد با دشمن شدند و ملت ایران عزم خود را برای شکست دشمن جزم کرده بودند، ملت ایران طی هشت سال اوج مقاومت را به نمایش گذاشتند، رزمندگان زیادی شهید شدند، برخی به درجه جانبازی رسیدند و عده هم به اسارت دشمن درآمدند اما لحظه ای آرام نداشتند و تا آخرین لحظه و آخرین نفس در برابر دشمن ایستادند.

ایثار غیور مردان لرستان در دفاع مقدس

استان لرستان از جمله استان هایی است که غیورمردان زیادی از این خطه در جنگ تحمیلی حماسه آفریدند، شهادت ۶۳۰۰ شهید لرستانی گویای غیرت و مقاومت دلیرمردانی است که پا به پای دیگر رزمندگان کشور برای دفاع از وطن قیام کرده بودند.

حالا چهار دهه از سالهای جنگ می گذرد، شنیدن و دیدن تصاویر جانفشانی های آن زمان برای نسل جوان لذت بخش است اما اگر این خاطرات و دلاورمردی ها در مکان هایی فرهنگی مانند باغ موزه ها ارائه شود قطعا می تواند اثرگذاری بالاتری داشته باشد و فرهنگ دفاع مقدس را بیشتر گسترش دهد.

در بسیاری از شهرهای کشور باغ موزه های دفاع مقدس برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس راه اندازی شده است و در استان لرستان احداث باغ موزه دفاع مقدس از سال ۹۰ در زمینی به مساحت شش هزار متر آغاز شد اما با گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز این مکان فرهنگی به مرحله افتتاح نرسیده است.

این در حالیست که پیشرفت فیزیکی این مجموعه بیش از ۹۰ درصد است اما در انتظار اندک اعتباری بوده که بتواند به ایستگاه افتتاح برسد و مکانی برای دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

افتتاح چنین مجموعه فرهنگی، همکاری و همت مسئولان را می طلبد اما متاسفانه برخی برای تامین اعتبار این چنین مکان های فرهنگی که در واقع مکانی برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است، تعلل می کنند و در این سالها وعده هایی از سوی برخی مسئولان ارائه شده که با عدم تحقق آنها، باغ موزه دفاع مقدس به انتظار افتتاح نشسته است.

باغ موزه دفاع مقدس در انتظار افتتاح

سرهنگ محسن رشیدی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان در بازدید خبرنگاران از باغ موزه دفاع مقدس گفت: هدف اصلی از ایجاد باغ موزه دفاع مقدس، انتقال و انعکاس ارزشها و فرهنگ هشت ساله دوران دفاع مقدس خصوصا برای نسل های بعدی است.

وی افزود: باغ موزه دفاع مقدس در واقع پیوستی برای موزه های دیگر است و تلاش شده تا در ساخت این باغ موزه، سبک معماری رعایت شود و این مکان فرهنگی یک فرصت برای نشان دادن رشادتها و از جان گذشتگی رزمندگان استان در دوران دفاع مقدس است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: در هر مناسبتی طی سال نقش فرهنگیان، دانش آموزان، دانشجویان و روحانیت در دوران دفاع مقدس گفته می شود و نقش این اقشار در دوران دفاع مقدس بازگو خواهد شد.

سرهنگ رشیدی عنوان کرد: از استان لرستان، رزمندگان و افراد زیادی در دوران جنگ نقش آفرینی کرده اند که می طلبد با توجه به ظرفیت باغ موزه دفاع مقدس، آثار خود را در قالب کتاب و یا به طرق دیگری در این باغ موزه برای عموم مردم به نمایش بگذارند تا نسل های بعدی با مرور آنها بدانند برای پیروزی ایران در برابر کشورهای دیگر چه رشادت هایی صورت گرفته است.

تقدیم ۶۳۰۰ شهید لرستانی

وی بیان کرد: نوشتن وقایع جنگ، بیان و بازگو کردن ایثارگری ها و از خودگذشتگی ها برای نسل های بعدی بسیار ضروری است و از همه هنرمندان و اهل قلم  انتظار می رود که دست به دست هم دهند تا موزه ای در شان استان افتتاح شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان گفت: استان لرستان ۶۳۰۰ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده که باید نقش شهدا و رزمندگان را در پیروزی جنگ و نقش آنها را در لشگرها و گردان ها و همچنین عملیاتها به خوبی بیان کرد.

سرهنگ رشیدی خاطر نشان کرد: ساخت باغ موزه دفاع مقدس در مساحت شش هزار متر و از سال ۹۰ آغاز شده که این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار امسال به بهره برداری می رسد..

وی تولید محتوای غنی را برای باغ موزه دفاع مقدس ضروری دانست و افزود: برای تولید محتوا در باغ موزه دفاع مقدس اقداماتی صورت گرفته که در این راستا کارگروه علمی ادبی برگزار و آموزش هایی ارائه شد که تاریخ شفاهی رزمندگان در قالب کتاب هایی منتشر شود.

بازگو کردن رشادت رزمندگان برای نسل جوان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: تلاش می شود تا در محتواهای ایجاد شده، علاوه بر نشان دادن رشادت های رزمندگان در جنگ هشت ساله، همه ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس به نسل جوان نشان داده شود.

رشیدی با اشاره به باغ موزه دفاع مقدس، افزود: اعتباراتی که برای این پروژه دریافت می شود از دو طریق ملی و استانی است که از طریق اعتبارات ملی هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شد که حدود سه میلیارد تخصیص داده شد ولی اعتبارات استانی قرار بود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی استانداری در نظر گرفته شود که خبری از بودجه استانی نیست و این بودجه قطره چکانی است.

وی بیان کرد: انتظار می رود تحرکی در این راستا ایجاد شود و اعتبار لازم برای تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *