جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

نبش قبر وعده انتخاباتی ۱۵ساله/آرزوی اشتغال جوانان دهه شصتی پلدختر سیمان شد؟!

به گزارش  پل نگارکارخانه سیمان پلدختر آرزوی کوچکی های یک نوجوان دهه شصتی که با آن رویای اشتغال و ازدواج خود را با آن ساخت ولی با گذشت بیش از ۱۵سال از کلنگ آن همچنان در حد خواب و یک آرزو ماند.

کابوس تلخ توسعه در لرستان با بی تدبیری ها ،کج سلیقگی و بازی های انتخاباتی عجین شده به طوری که سید مهدی شاهرخی نماینده وقت مردم پلدختر ومعمولان در مجلس در کنار همه پیگیری هایی که برای توسعه شهرستان پلدختر داشته ولی دست به کلنگ زنی پروژه هایی همچون کارخانه سیمان در زادگاه پدری اش شده که برای مردم پلدختر از منطقه گردکانه فقط منطقه عشایری از آن یاد می شود.

شهرستان پلدختر با داشتن ظرفیت های خوب طبیعی و بالقوه صنعتی ومعدنی همچنان اندر خم یک کوچه برای دستیابی به توسعه می باشد که در سایه بی تدبیری ها و بازی های سیاسی انتخاباتی مجلس فقط آرزوی داشتن این طرح ها در اذهان مردم پلدختر به خصوص نسل جوان باقی ماند!

در صورتی که بخواهید در اینترنت در مورد کارخانه سیمان شهرستان پلدختر اطلاعاتی کسب کنید به وضوح خواهید دید که این طرح مرده است و پرونده عمر آن از زمان شروع بسته شده است.

کارخانه سیمان پلدختر در سال ۱۳۸۵ برای تولید سیمان خاکستری معمولی با ظرفیت دو و نیم تن در این شهرستان کلنگ زنی شد،حالا باگذشت ۱۵سال از کلنگ زنی این طرح ،امیدها به یاس تبدیل شده است.

برخی از طرح ها که این چنین سابقه دیرینه اجرایی دارند بایستی برای اطلاع از وضعیت آنها به قبرستان ها سری بزنیم یا راهی بهترین نقاط تهران شویم ،چون مسئولان وقت که در آن زمان مسئولیت داشته اند و بایستی پیگیر این پروژه ها می شدند ،دوران بازنشستگی خود را در بهترین نقاط تهران سپری می کنند یا سینه قبرستان خوابیدند.

برای بازگشایی پرونده این طرح به سراغ اداره کل صمت لرستان که متولی امورات صنعتی را بر عهده دارد رفتیم که در مورد پروژه کارخانه سیمان پلدختر اطلاعاتی را کسب کنیم.

بهزاد منصوری رئیس سازمان صمت لرستان در گفتگو با بیان روز با بیان اینکه در مورد پروژه کارخانه سیمان پلدختر به دنبال وقایع نگار تاریخی باید باشیم اظهار داشت:این طرح صنعتی فقط بر روی کاغذ ماند و عملا شخصی یا تیمی پیگیری در خصوص اجرای آن در زمان مسئولیت اینجانب نکردند.

وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته ورود دولت به اجرای این طرح های بزرگ صنعتی کم شده است بیان کرد:معمولا اجرای این طرح های صنعتی توسط بخش سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می گیرد و دولت در این میان کمک دهنده هست.

رئیس سازمان صمت لرستان تاکید کرد:وزارت صمت در ابلاغ جدیدی که داشته اند اعلام کرده اند که مجوز جدیدی برای توسعه سیمان در کشور صادر نمی شود و عملا آب پاکی بر روی دستان ما در خصوص این طرح در شهرستان پلدختر ریخته شد.

وی با تاکید براینکه سرمایه گذاران طرح های صنعتی بزرگ برای انجام کار بایستی پشتوانه مالی شخصی داشته باشند و فقط چشم به کمک مالی دولت نداشته باشند افزود:در حالی که منابع مالی احداث کارخانه سیمان پلدختر مصوبه هیات دولت دارد ولی سرمایه گذار طرح احداث کارخانه سیمان شهرستان پلدختر توانایی تامین وثایق را نداشت و سپس برای فاینانس اقدام کردند که آنجا هم نتوانستند خوب عمل کنند و موضوع را رها کردند.

وی تصریح کرد:اعلام بانک ملی مبنی برای عدم توجیه اقتصادی وفنی طرح سیمان شهرستان پلدختر به دلیل تولید انبوده سیمان یکی از دلایل دیگر برای محقق نشدن این طرح می باشد.

کارخانه سیمان آرزوی دوران نوجوانی دهه شصتی های پلدختر است که محقق نشد

محسن رضایی از جوانان دهه شصتی شهرستان پلدختر با بیان اینکه با آرزوی این پروژه امید وار به آینده روشن برای دوران جوانی خودم بودم افزود: با توجه به اینکه شهرستان پلدختر فاقد کارخانه یا طرح صنعتی در آن زمان بود در بسیاری از دورهمی های دوستانه که با هم سن و سال های خود داشتیم همیشه می گفتیم با افتتاح کارخانه سیمان سرکار می رویم ،ماشین می خریم و ازدواج می کنیم.

وی بیان کرد:امروز من ۳۷سال سن دارم و امروز که شما این طول پرسیدید به خاطرم آمد در دوران نوجوانی این آرزو را هم نیز داشته ام ،اصلا فراموش کرده ام.

وی تصریح کرد:اجحافی که در حق جوانان پلدختر برای اشتغال شد به هیچ جوان ایرانی نشده به طوری که هم سن وسال های من از پلدختر رفته اند  و در شهرهای دیگر مشغول انجام کارآزاد با مشقت های زیاد هستند یا شوتی سوار شدند و در جاده ها جان خود را از دست می دهند.

کارخانه سیمان پلدختر به کاغذ سازی تغییر اجرایی خواهد کرد

رضاییان فرماندار پلدختر در گفتگو با بیان روز با بیان اینکه پیگیری های زیادی برای طرح سیمان این شهرستان انجام گرفت افزود:طی یک مرحله بازدید میدانی که از طرح در منطقه گردکانه داشته ایم ساختمان هایی در آن محل احداث شده که بیشتر جهت شخصی اهالی محل استفاده می شود و حالت نگهبانی دارد.

وی بیان کرد:همان سرمایه گذار کارخانه سیمان که هزینه هایی در آن پروژه کرده و به نتیجه نرسیده است به دنبال احداث کارخانه کاغذ سازی رفته و پیگیری هایی هم در این خصوص داشته است.

وی تاکید کرد:این پروژه در زمان مسئولیت اینجانب کلنگ زنی نشده و اطلاعات کافی در دست نداریم ولی بر اساس اخباری که از اداره صمت گرفته ایم ، سرمایه ثابت این پروژه ۹ میلیارد و۲۸۹میلیون تومان با ظرفیت اشتغال ثابت ۳۷۰ نفر بوده که مجوزات اولیه را گرفته اما  پس از گذشت این همه سال فقط تنها در میزان عددی پیشرفت فیزیکی ۱۵٫۵درصد مانده است.

وی ادامه داد:تسهیلات مورد نیاز احداث کارخانه بر اساس اعلام اداره صمت شهرستان پلدختر در آن زمان قرار بوده از محل صندوق توسعه ملی و بانک ملی اعتباری بالغ بر ۵۷۹میلیارد ریالی و ارزی ۵۲میلیون یورو تامین شود که متاسفانه روسای قبلی و فعلی بانک ملی به دلیل عدم توجیه اقتصادی رغبتی به پیگیری و عقد قرارداد ندارند.

پرونده خاک خورده پروژه سیمان پلدختر زیر ذره بین دستگاه قضایی؟

آیت الله رئیسی در زمانی که ریاست دستگاه قضا را برعهده داشت در جهت حفظ حقوق عامه نسبت به فعال سازی پروژه های راکد وتعطیل شده صنعتی سفرهای امیدوارکنند ومثمر به نقاط مختلف کشور داشتند که باعث شد قفل زنگیده کارخانه ها باز شود و چراغ تولید واشتغالزایی روشن شود.

به نظر می رسد دستگاه قضایی نسبت به پرونده خاک خورده کارخانه سیمان شهرستان پلدختر ورود پیدا کند و مثل شرکت هفت تپه خوزستان با متخلفین برخورد کند .

البته با روی کارآمدن دولت سیزدهم و ریاست جمهوری آیت الله رئیسی امیدها برای فعال سازی ظرفیت های توسعه ای ومعدنی مناطقی همچون لرستان محروم با شاخص بالای فلاکت زدگی بیشتر شده است که امیدواریم در سفر آتی هیات دولت به لرستان و انتخاب استاندار ویژه شاهد حرکت خوب امیدآفرین باشیم.

*علی مرادی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *