جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

حسرتی که بازهم بر دل عاشقان حسینی ماند/اینجا دل‌ها برای اباعبدالله(ع) می‌تپد

به گزارش  پل نگار۴۰ روز از واقعه عاشورا، به آتش کشیدن خیمه ها و گریستن خواهر بر سر بریده برادرش می گذرد؛ این روزها دلدادگان اباعبدالله(ع) در مسیری قدم گذاشتند که پر از معنویت و عاشقیست، مسیری سراسر اخلاص که مشتاقانه برای رسیدن به حرم امام حسین(ع) لحظه شماری می کنند.

هر ساله ماه صفر که از راه می رسید، غوغایی عجیب در دل ارادتمندان حسینی برپا می شد که خود را در چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) به کربلا برسانند و قدم هایی را در مسیر پر از معنویت بردارند.

مسیر ۹۰ کیلومتری نجف تا کربلا برای زائران اربعین، لحظه هایی از شوق رسیدن به صحن و سرای امام حسین(ع) آنقدر لذت بخش است که زائران احساس خستگی نمی کنند، مسیر طولانیست اما این عشق به اباعبداله(ع) است که مسیر را در معنویت غرق کرده است.

طی این سالها خادمان حسینی در مسیر پیاده روی زائران اربعین، موکب هایی را برای پذیرایی و اسکان زائران آماده می کردند، خدمت به زائران را افتخاری عظیم می دانند که شبانه روز در ایام اربعین مشغول به خدمتگزاری هستند.

در این سالها از زن و مرد تا پیر و جوان در پیاده روی اربعین شرکت می کردند تا نشان دهند آتش عشق حسین هر روز در دل های شیعیان شعله ورتر می شود تا جایی که حتی برخی، مادران و پدران پیر خود را که توان پیاده روی نداشتند، بر دوش گذاشته تا در حسرت پیاده روی نمانند.

اما دو سال است که شیوع ویروس منحوس کرونا، تغییرهایی را در مراسم و برنامه های مختلف از جمله پیاده روی اربعین ایجاد کرده تا جایی که امسال سهمیه ایران برای حضور در این مراسم ۶۰ هزار نفر بود و باز هم دلهایی بی قرار این روزها در حسرت پیاده روی اربعین ماندند.

کاش می شد امسال هم زائران، پروانه وار گرد شمع وجود امام حسین(ع) در کربلا بچرخند و فریاد بزنند که در این مسیر همیشه حضور دارند و هیچگاه چراغ عشق و ارادت به امام حسین(ع) در سینه مومنان خاموش نمی شود.

این روزها با دیدن تصاویری از حضور زائران در مسیر پیاده روی، حسرتی بزرگتر از همیشه بر دلها سایه می اندازد که کاش ما هم بودیم و در چنین روز با عظمتی در کربلا حضور داشتیم و یه دل سیر، زمزمه های عاشقی را با سید الشهدا(ع) سر می دادیم.

اما از راه دور و با فاصله فرسخ ها کیلومتر از کربلا، دستهایمان را به رسم ادب و نشانه ارادت بر سینه می گذاریم و سلام می دهیم، مولا جان در دلمان غوغایی برپاست مبادا شوق زیارت بر دلمان بماند و مبادا در حسرت دوباره پیاده روی در مسیر عاشقی بمانیم.

عاشورا، بزرگترین واقعه تاریخ

حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: وقتی به جریان کربلا نگاه می کنیم، می بینیم که هیچ واقعه ای در دنیا به بزرگی و عظمت عاشورا نیست و امام حسین(ع) و یارانش در این واقعه برای اسلام و ارزشها جان خود را تقدیم کردند.

وی با اشاره به ثواب زیارت امام حسین(ع) افزود: برای زیارت امام حسین(ع) پاداش و ثواب بسیار زیادی عنوان شده و در آیات و روایات بیان شده که هر کسی با شوق به زیارت قبر امام حسین(ع) حرکت نماید این زیارت برابر با هزار حسنه است.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در فلسفه قیام عاشورا، زیارت اربعین یکی از نشانه ها و علامت مومن است و مهمترین محور زیارت اربعین، بیان فلسفه قیام عاشورا است که امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را تقدیم کرد، بیان این فلسفه و زیارت اربعین سبب می شود تا انسان را از جهالت و گمراهی بیرون کشیده شود.

حجت الاسلام پیریایی بیان کرد: گاهی انسان در دنیا آنقدر مشغول دغدغه های دنیوی است که فرصتی برای کسب معرفت و بصیرت ندارد اما باید مراقب بود که انسان در این پیچ خطرناک گرفتار نشود و سعی کند از برنامه های مختلف برای کسب معرفت، علم و دانایی، بصیرت استفاده نماید.

وی گفت: مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) و زیارت اربعین این است که انسان از جهالت و گمراهی رها شود و یکی از دلایل سفر اربعین که سفری والا و عظیم بوده این است که به اندازه هر قدم، هزار حسنه برای زیارت کننده نوشته می شود و سبب بیداری انسان می شود.

محبت امام حسین(ع) در دل های شیعیان ریشه دارد

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شرکت میلیونی زائران در اربعین، خاطرنشان کرد: شرکتی میلیونی مردم از سراسر دنیا در اربعین، اعلام فریاد مظلومیت است و این حضور بیان می کند که ما از ظالمان و کسانی که کرامت انسانی را زیر پا لِه می کنند، بیزاریم و با حضور در این مراسم معنوی و هیات های عزاداری می گوییم که پیام مظلومیت کربلا را فریاد بزنیم و نشان دهیم راه امام حسین(ع) ادامه دارد.

حجت الاسلام پیریایی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، نشات گرفته از قیام عاشوراست که ایستادگی در برابر ظلم و ظالم و تلاش برای بالا بردن اخلاق و معنویت، هدف اصلی بود.

وی بیان کرد: محبت امام حسین(ع) در سینه شیعیان وجود دارد و امروز می بینیم در بسیاری از کشورها، مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) برپا می کنند که مشخص است محبت اهل بیت(ع) در دل آنها نفوذ کرده و فهمیده اند که امام حسین(ع) همه هستی خود را برای بالا بردن پرچم عدالت و ایستادگی در برابر ظالم فدا کرد.

برپایی ۱۱ موکب لرستان در کربلا

اصغر حقی پور رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، امسال اعزام زائران فقط از طریق هوایی امکان پذیر است که سهمیه ای ۶۰ هزار نفری به ایران اختصاص داده شده است.

وی افزود: در همین راستا از مدتها قبل به خادمان موکب ها اعلام شد که نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام نمایند چرا که برای خروج از کشور و ورود به عراق حتما باید علاوه بر کارت واکسیناسیون کرونا، برگه تست منفی کرونا هم به همراه داشته باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات لرستان تصریح کرد: برهمین اساس ۳۹۶ نفر از خادمان حسینی موکب دار از استان لرستان به کربلا اعزام شده  و در قالب ۱۱ موکب به زائران اربعین خدمات لازم را ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه در استان ۶۸ موکب وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود ۱۱ موکب در کربلا، نجف و سامرا موکب برپا شده و مابقی موکب ها فعالیت های دیگری را در این ایام انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *