پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

افزایش نجومی نرخ اجاره‌ مسکن در لرستان/نفس مستأجران بریده شد

به گزارش  پل نگاریکی از مهمترین و از جمله نیازهای اولیه زندگی، تهیه مسکن است اما سالهاست قیمت همین سقف بالای سر در اوج قرار گرفته و بخش قابل توجهی از مردم به دلیل شرایط اقتصادی، قدرت خرید مسکن را ندارند.

اجاره نشینی حکایت تلخ این روزهای مستاجرانی است که هر ساله به دلیل افزایش قیمت افسارگسیخته نرخ اجاره ها چاره ای جز جابه جایی و نقل و انتقال ندارند، اجاره نشینانی که به دلیل گران بودن هزینه رهن و اجاره مجبورند خانه هایی کوچکتر را برای اجاره نشینی انتخاب کنند.

این در حالیست که لرستان سالهاست از مشکل بیکاری بالا رنج می برد، استانی سرشار از ظرفیت ها و پتانسیل ها اما به دلیل نبود برنامه ای منسجم و عدم برنامه ریزی در دولت های گذشته متاسفانه از ظرفیت هایی که گنج مغفول برای مردم استان محسوب می شود، غافل مانده و همین سبب شده تا لرستان در نرخ بیکاری، تورم و فلاکت رتبه دار باشد.

لرستان رکوردار تورم و بیکاری

با توجه به اینکه یکی از شاخص های مهمی که می تواند در اقتصاد نقش بسیار مهمی داشته باشد، اشتغال و کار است اما نرخ بالای بیکاری در این استان سبب شده تا وضعیت اقتصاد قرمز شود و این مهم در بخش های دیگر نیز اثرگذاری خود را نشان داده تا جایی که امروز اثرات معضل بیکاری نه تنها در بخش اقتصاد بلکه در آسیب های اجتماعی مشهود است.

تورم بالا در بخش های مختلف سبب کاهش قدرت خرید مردم می شود و وقتی نرخ اجاره ها در استانی که این چنین با مشکلات اقتصادی و بیکاری گرفتار شده قطعا می تواند سبب شود تا برخی از افرادی که توان پرداخت اجاره بهای نجومی را ندارند به سمت و سوی حاشیه نشینی سوق داده شوند.

نرخ بیکاری در بهار امسال در ۱۰ استان کشور بسیار بالا بود که متاسفانه لرستان جزء ۱۰ استان اول در رتبه بالای بیکاری قرار دارد و در جدیدترین خبر مرکز آمار از نرخ اجاره بها، ۱۹ استان نرخ اجاره بهای بالاتر از میانگین کشوری را دارند که لرستان با ۴۱٫۸ درصد در صدر این جدول قرار دارد.

طی سال های اخیر استان محروم لرستان، به دلیل عدم برنامه ریزی محروم تر شده تا جایی که امروز رکورددار شاخص هایی بوده که نشان می دهد این استان نیازمند توجه ویژه است.

افزایش نجومی نرخ اجاره‌بها در لرستان

نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در تابستان امسال در ۱۹ استان بالاتر از میانگین کشوری است که لرستان با ۲۷٫۵ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۲٫۵ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۴٫۷ درصد است که نسبت به فصل بهار ۱۴۰۰(۲۹٫۱ درصد)، ۴٫۴ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

اما در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخش ها مسکن است که شامل اجاره بهای واحدهای مسکونی، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی که شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به ۲۴۴٫۱ رسید که نسبت به فصل قبل ۸٫۰ درصد افزایش داشته است.

این در حالیست که با شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی و کسب ها کارهای زیادی در استان دچار رکود و تعطیلی شدند و بیکاری را افزایش داده است، از سوی دیگر سایه افزایش سرسام آور نرخ اجاره بهای مسکن و سایر بخش ها بر سر مردمان این استان سنگینی می کند که امید می رود در دولت جدید نگاه ویژه ای برای زدودن غبار محرومیت و مشکلات به استان صورت گیرد.

با شیوع کرونا، طبق مصوبه ستاد کرونا قرار بود که قیمت نرخ اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۱۰ و در شهرهای دیگر حدود ۱۵ درصد افزایش داشته باشد اما با نگاهی به نرخ اجاره بها مشخص است که این سیاست چندان موفق نبوده و قیمت ها از افزایش چند برابری این نرخ حکایت دارند.

دلالی برخی املاک داران

احمد سالاری یکی از مشاوران املاک استان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با شیوع کرونا و افزایش قیمت خصوصا در مصالح ساختمانی، ساخت و سازها کمتر شده و به نظر می رسد این یکی از عوامل اثر گذار در بحث مسکن است که به دلیل کمبود تعداد مسکن، این چنین نرخ اجاره بها رشد می کند.

وی افزود: البته نقل و انتقالات با شیوع کرونا نسبت به سال های قبل کمتر شده و برخی از مستاجران ترجیح می دهند که قیمت پیشنهادی از سوی مالک را قبول کنند تا در این شرایط مجبور به جابه‌جایی نشوند.

مشاور املاک لرستانی تصریح کرد: آنچه این روزها در مشاورین املاک دیده می شود مشخص است که نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و وقتی مستاجر و مالک به بنگاه مراجعه می کنند از قبل هماهنگ شده اند و فقط برای تمدید اقدام می کنند.

سالاری عنوان کرد: البته نرخ اجاره بها در استان بسیار زیاد است به طور مثال در منطقه وسط شهر برای اجاره ۷۰ متر آپارتمان باید ۶۰ میلیون تومان رهن پرداخت شود و گاهی طبق توافق طرفین قیمت رهن و اجاره کمتر و بیشتر می شود.

وی نظارت را از سوی متولیان در این امر ضروری دانست و گفت: در برخی از موارد هم برخی از مشاوران املاک به صورت غیر مجاز که فاقد پروانه هستند، دلالی می کنند و قیمت ها را بسیار سنگین اعلام می کنند و همین ممکن است شرایط را برای اجاره های بعدی و قیمت های سرسام آور فراهم کند.

مشاوره املاک استان خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی استان به گونه ای نیست که همه مستاجران توان پرداخت چنین اجاره هایی را داشته باشند و متاسفانه با شیوع کرونا کسب و کارهای زیادی آسیب دیده که لازم است با توجه به این که مسکن از نیازهای اولیه هر فرد است، مسئولان نسبت به این امر توجه ویژه ای داشته باشند.

۵۰۰ مشاور املاک فاقد پروانه کسب

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با سفیرافلاک، اظهارداشت: در استان لرستان هزار و ۳۰۰ مشاور املاک وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ مشاور املاک فاقد پروانه کسب هستند که ساماندهی آنها لازم و ضروری است.

وی افزود: املاکی که پروانه کسب داشته باشند کمتر دچار تخلفات می شوند و در چارچوب قانونی و طبق ضوابط اقدام می نمایند ولی مشاورین بدون پروانه در برخی از موارد تخلفات و قیمت هایی خارج از چارچوب تعریف شده را اعمال می کنند که تنها راه، نظارت کافی و ساماندهی در این بخش است.

رئیس اتاق اصناف لرستان عنوان کرد: بازار مسکن رها شده که نیازمند رسیدگی و برنامه ریزی است تا از وضعیت رهایی یابد اما یکی از عواملی که سبب افزایش قیمت اجاره مسکن در استان شده، کاهش ساخت و ساز است که به دلیل شیوع کرونا و افزایش قیمت ساخت مسکن هم کمتر شده است.

بازار مسکن نیازمند شوک

رحیمی خاطرنشان کرد: بازار مسکن نیاز به یک شوک دارد تا از این وضعیت نجات یابد و اجازه داده نشود برخی از این وضعیت بازار مسکن، سواستفاده کنند و این چنین سبب افزایش چند برابری قیمتها شوند.

وی بیان کرد: مسکن در استان کم داریم و اگر تعداد مسکن های مورد نیاز احداث شود واقعا بخشی از مستاجران می توانند صاحب خانه شوند و شرایط و قیمت ها در این راستا به تعادل می رسد.

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: لرستان در برخی از آمارها مانند بیکاری، تورم و اجاره بها رتبه دار است؛ علل و عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا شرایط به اینجا رسیده است، استان لرستان سرشار از ظرفیت هایی است که اگر از این شرایط به خوبی استفاده شود می توانیم از این وضعیت خارج شویم.

وی افزود: در برخی از موارد برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی ممانعت هایی صورت می گیرد، گاهی فردی قصد سرمایه گذاری دارد ولی با مانع تراشی و سنگ اندازی اجازه داده نمی شود که این افراد سرمایه گذاری کنند و همین سبب فرار سرمایه ها از استان می شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی تصریح کرد: اگر صنایع کاشی سازی، فولاد، آهن و سایر مصالح مورد نیاز در استان فعال باشد قطعا در قیمت مسکن اثرگذار است و هزینه های اضافی بابت حمل و جابه‌جایی مصالح کسر می شود و همین سبب می شود تا ساخت و سازهای زیادی با نرخ کمتری انجام شود.

ضرورت فعال سازی واحدهای مصالح ساختمانی در استان

ویسکرمی خاطرنشان کرد: بسیاری از مصالح مورد نیاز از خارج استان با قیمت بسیار بالایی وارد می شود که اگر در گام اول صنایع راکدی که این مصالح را تولید می کردند اما هم اکنون غیر فعال شده اند، فعال شوند می تواند نوید بخش در حوزه مسکن باشد.

وی بیان کرد: مشکلات استان لرستان را ابتدا باید از درون حل کرد و سپس برای رفع مشکلات بعدی اقدام نمود، اگر امروز نرخ اجاره بها در استان لرستان که با مشکل بیکاری و اقتصادی همراه است افزایش زیادی داشته به دلیل کاهش مسکن و ساخت و ساز است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی واحدهای راکد مانند صنعت کاشی و فولاد می تواند علاوه بر اشتغالزایی و رونق تولید، سبب شود تا این مصالح با قیمت بسیار مناسبی به دست سازنده مسکن برسد و با این اقدام، قیمت مسکن چنین افزایش نخواهد داشت.

ویسکرمی اظهار داشت: در این راستا لازم است که مسئله محور اقدام کرد و هر جایی که اینچنین برای حل مشکلات اقدام شده، نتیجه بخش بوده است.

به هر حال امید می رود با روی کار آمدن دولت جدید و برنامه های در نظر گرفته شده، لرستان به گونه ای دیده شود که بتواند از این وضعیت اقتصادی، بیکاری و افزایش قیمت های بی حساب و کتاب رهایی یابد و شاهد توسعه در این استان پر از ظرفیت باشیم.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *