شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

خدمتی از جنس جهاد منهای پیمانکاری پرهزینه دولتی در مناطق محروم/کپرنشینان ناشناخته پلدختر زیر چتر محرومیت زدایی سپاه لرستان

به گزارش  پل نگارشهرستان پلدختر جنوبی ترین نقطه استان لرستان که دارای ظرفیت های توسعه ای مغفول مانده در حوزه های صنعتی,معدنی،کشاورزی،دامپروری،باغداری،انرژی و نیروی انسانی می باشد که متاسفانه تا کنون برنامه ریزی مدون یا سند چشم اندازی توسعه ای خوبی برای این شهرستان در جهت محرومیت زدایی تهیه نشده است.

برخی از نقاط این شهرستان به دلیل صعب العبور بودن همچنان با ضریب ۹محرومیت به سر می برند ،هر چند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب تلاش های زیادی در راستای محرومیت زدایی انجام داده به طوری که تخت چان که تا سالیان گذشته حتی اسم این منطقه را خیلی از بومی ها نمی دانستند با حضور دلسوزان انقلابی وجهادی که رد پایی هم در دوران دفاع مقدس دارند ضریب محرومیت در این منطقه گمنام و صعب العبور پایین آمده است.

به دلیل نوع آب وهوایی گرم وخشک منطقه و نبود منابع آب زیر زمینی در بخش هایی از شهرستان پلدختر،برخی روستاهای ما همچنان با مشکلات آب شرب مواجه هستند یا از چشمه های سنتی ،قدیمی روستا استفاده می کنند.

انتظار مردم از مسئولین هم به حق هست که ما بایستی از طریق خدماتی همچون آب،برق،گاز وتلفن دغدغه خاصی نداشته باشیم.

در دولت های گذشته به خصوص دولت ۸ساله روحانی که همه مشکلات مردم را به برجام وتحریم وصل کرده بود و انجام کارهای جهادی و عمرانی به صورت ایده آل در مناطق محروم مثل شهرستان پلدختر انجام نمی گرفت حالا با شروع دولت سیزدهم آیت الله رئیسی که دارای روحیه جهادی و انقلابی است و عنوان دولت خود را هم نیز مردمی نامگذاری کرده ،موضوع کمی متفاوت می باشد و انتظارات مردم برای رفع مشکلات انباشته شده از این دولت بیشتر از دولت های گذشته است.

طی سال های اخیر سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در اقدامی ابتکاری از یک الگو برای توسعه استان لرستان رونمایی کرد که ثمرات مثبت آن را با گذشت زمان بیشتر مردم در مناطق محروم آن را لمس می کنند.

اگر بخواهید از طریق گوگل مپ نام منطقه ای را با عنوان “تنگ سیسان”جستجو بزنید  ،نمی توانید این روستا را بر روی نقشه پیدا کنید،منطقه ای که خیلی ها به دلیل تشابه اسمی آن را متعلق به سیستان بلوچستان می دانند ولی در واقع این منطقه محروم وگمنام جز حوزه جغرافیایی شهرستان پلدختر در استان لرستان ،مسیر آزاد راه خرم زال است .

داشتن آب شرب سالم و جاده دسترسی از دغدغه های کپرنشینان منطقه محروم تنگ سیسان بود که در ۱۱فروردین ۱۴۰۰ به همت سرهنگ کرمی فرد فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدختر وخیر حاج اکبر ابراهیمی ،بازدیدی از این منطقه و دیگر مناطق مشکل دار برای آب شرب صورت گرفت که در نهایت مقرر شد طی یکسال آرزوی خاک خورده اهالی روستای محروم تنگ سیسان محقق شود.

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در گفتگو با بیان روز با تاکید براینکه خدمت بی منت به مردم وظیفه مسئولان و به ویژه سپاه است اظهار داشت:عنوان محروم زیبنده مردم نجیب و ولایتمدار لرستان نیست و همه باید دولت سیزدهم کمک دهیم تا این عنوان از چهره لرستان حذف شود و به دنبال توسعه در این استان باشیم.

وی افزود:الگویی متشکل از دولت،خیرین وسپاه در کنار هم جمع کردیم تا در قالب همین قرارگاه پیشرفت بتوانیم محرومیت را از چهره لرستان رفع کنیم.

کشکولی تصریح کرد: سپاه به عنوان مجری و پیمانکار که سهم خودش را هم می آورد در کنار دولت و خیرین اقدام به محرومیت زدایی در استان می کند.

وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی سپاه خوب و مستحکم است گفت:به گفته کرموند مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب لرستان اگر با همین دست فرمان جلو برویم تا دوسال آینده ضریب محرومیت در استان لرستان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد:در قالب جهش تولید مجلس شورای اسلامی اعتباری بالغ بر ۳۸۰میلیارد تومان در جهت محرومیت زدایی مصوب کرده که با همین الگوی ترسیم شده کاری با همدلی در جهت محرومیت زدایی هزینه خواهیم کرد.
وی  بیان کرد:بر همین اساس طی سال های گذشته قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه لرستان راه اندازی شد تا ضریب محرومیت بالا در برخی دهستان های استان کاهش دهد.

وی عنوان کرد:بنا بر این گذاشتیم سپاه در قالب همین قرارگاه کار خود را در محروم ترین دهستان های استان آغاز کند که بحمدالله اقدامات ارزشمند خوب محرومیت زدایی در این مناطق انجام گرفت.

کشکولی با تاکید براینکه ضریب محرومیت ۵دهستان لرستان دیگر ۹ نیست ادامه داد:هر دهستان ،۱۴روستای دیگر را تحت پوشش خدمات رسانی دارد و این خدمات شامل زیر ساخت،مدرسه سازی، ساخت مسجد، ساخت پل و توانمند کردن معلمان می باشد به طوری که در منطقه میربگ ،۱۴پل ساخته ایم.

فرمانده سپاه لرستان افزود:در قالب همین کارهای جهادی محرومیت زدایی قرارگاه پیشرفت،۲۳روحانی مستقر در این دهستان ها داریم که این خود در بحث ارتقا آگاهی های دینی و پاسخگویی به شبهات نقش موثری دارد.

وی با تاکید براینکه در محرومیت زدایی با جناح بازی و اوابستگی سیاسی افراد کاری نداریم تاکید کرد:در امر محرومیت زدایی ما با عمق محرومیت و رفع آن کار داریم و  به دنبال مقصر نیستیم که ببینم دولت یا شخص دیگری کم کاری کرده و ما پاسخگو هستیم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان یادآور شد:به دنبال تشکیل و پیگیری امورات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در زمان بازوند استاندار وقت لرستان و خادمی استاندار سابق لرستان با هدف کاهش ضریب محرومیت ۹به ۴همکاری های خوبی انجام گرفت که جای قدر دانی از زحمات آنها را دارم.

وی افزود:با خیر اصفهانی تفاهم نامه ای بسته ایم که ۸۰مسجد سطح استان بسازیم و ۳۰مدرسه هم ساخته می‌شود .

حالا با شروع به کار دولت مردمی آیت الله رئیسی و تشکیل الگوهای جهادی خیرین،سپاه و دولت ،مردم نقاط محروم بیشترین امید و انتظار را برای رفع محرومیت دارند.

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *