جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

مطالبات مردم جنوب لرستان از رئیس جمهور

به گزارش  پل نگاراواخر این هفته سید ابراهیم رییسی و چند تن از وزرا و مسئولان کشوری به لرستان سفر خواهند کرد. هدف این‌گونه سفرها مشخص است: بررسی معضلات و مشکلات مردم از نزدیک و دستور حل آن‌ها و خدمت‌ رسانی به مردم
در این سفر قصه برای شهرستان پلدختر بواسطه سیل ویرانگر ۹۸ با دیگر شهرهای استان متفاوت است و شهروندان این شهر مطالبات بحقی از دولت دارند و انتظار دارند این مطالبات به سمع و نظر هییت دولت برسد. سیلابی که بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد کرد و دسترنج هزاران پلدختری را با خود بُرد، سیلابی که به جاده و پل و زیر ساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی، تاسیسات آب و برق، مجموعه‌ ورزشی و … خسارت وارد کرد و بیش از هفت هزار واحد مسکونی در حاشیه رودخانه کشکان در شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای این شهرستان به گِل نشستند و علیرغم یاری و مساعدت‌هایی که پس از حادثه دلخراش سیل فروردین ۹۸ صورت گرفت، ولی متاسفانه هنوز اثرات ویرانگر آن از چهره شهرستان پلدختر پاک نشده است.
یکی از مطالبات شهروندان، تکمیل دیواره ساحلی پلدختر و دایک حفاظتی معمولان میباشد. احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر یک کار ارزشمند و ماندگار بود و اسفندماه ۹۸ موج‌های سهمگین سیلاب را کنترل کرد اما عدم تکمیل این پروژه به سبب کمبود اعتبار، نگرانی‌هایی را بین شهروندان ضلع غربی و منطقه کوی سازمانی ها ایجاد کرده است و مردم در معرض تهدید سیلاب قرار دارند و دغدغه آنها تکمیل دیواره ساحلی پلدختر و احداث دایک حفاظتی معمولان میباشد که یک خواسته معقول و منطقی است.
سیل فروردین ۹۸ علاوه بر خسارات زیاد به محصولات کشاورزی، اراضی و ادوات کشاورزی این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داد و زیان‌های فراوانی به بار آورد. برخی زمین‌هایی که در حاشیه رودخانه قرار داشته‌اند بر اثر سیلاب به طور صددرصد تخریب شده به گونه‌ای که به بستر رودخانه و شن زارهای غیر قابل کشت تبدیل شده اند و تعداد زیادی از باغات مثمر ثمر و درختان چندین ساله همانند انجیر، انار، گردو و کشت‌های سبزیجات، گلخانه و… موتورآلات، پمپاژ‌های آب‌رسانی، لوله‌ها و ادوات کشاورزی، حصار‌ها و دیوار‌های اطراف اراضی آن‌ها بر اثر سیل دچار آسیب شدید شدند ولی متاسفانه تاکنون خسارت کشاورزان زحمتکش که علاوه برمحصولات، زمین های کشاورزی خود را نیز از دست دادند، پرداخت نشده است.
بعد از گذشت بیش از ۳۲ ماه از سیلاب هنوز خسارات وارده به ماشین آلات و وسائط نقلیه تعیین تکلیف نشده اند و ماشین آلات در پارکینگ بلاتکلیفی متوقف شده اند. در سیل۹۸ بیش از ۷۰۰ خودرو سبک و سنگین آسیب دیدند و شهروندانی هستند که چهره مخرب سیل را با آسیب دیدن خودروها در زندگی خود دیده اند که میطلبد هرچه سریعتر وضعیت آنها تعیین تکلیف شود چرا که  بسیاری از این افراد از خودرو به عنوان وسیله ای برای امرار معاش استفاده می کردند و برخی نیز خودروی خود را با تسهیلات دریافت کرده اند و امروز برای پرداخت تسهیلات آن با مشکل مواجه شده اند.
سیل ۹۸ علاوه بر خانه و کاشانه مردم، بازار پلدختر را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد و خیلی از اجناس مغازه‌ها را با خود برد و یا بلا استفاده کرد و از سرمایه بازاریان پل‌دختری چیزی جز ویرانی باقی نمانده بود. اصناف و بازاریان پلدختر به ویژه آن دسته که در بخش غربی  شهرمستقر بودند، در جریان سیل متحمل آسیب ها و خسارات میلیاردی و جبران ناپذیر شدند  و دولت طی دو مرحله در راستای جبران خسارات وارده، اقدام به پرداخت تسهلات به اصناف و بازاریان نمود و حال بازاریان انتظار دارند در راستای رفع و جبران گوشه‌ای از خسارات ناشی از سیل در این حوزه، دولت تسهیلات را بخشیده یا امهال چندساله نمایند.
شهروندان و خسارت دیدگان سیل مخرب در اوج شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و به دلیل عدم تمکن مالی قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی نیستند و انتظار دارند تسهیلات  سیل مورد بخشش و یا امهال چندین ساله قرار گیرند.
از دیگر مطالبات بحق شهروندان میتوان به  تسریع در اجرا و راه اندازی پمپاژهای کشاورزی، تسریع در اجرای ساخت جاده پلدختر به خرم آباد، تکمیل مجموعه ورزشی شهید سرمالیان ( رختکن، سرویس های بهداشتی، نیمکت های ذخیره، ترمیم چمن)، امهال و بخشودگی تسهیلات دریافتی کشاورزان به دلیل کاهش چشمگیر ریزش های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره های مشابه گذشته، تعیین تکلیف روستای ملاوی و … اشاره کرد و با توجه به اینکه زندگی مردم شهرستان پلدختر پس از سیل ۹۸ دچار مشکل شده، میطلبد در سفر رییس جمهور و هییت همراه به لرستان، مشکلات این شهرستان به طور ویژه بررسی شود.

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *