جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

طرح «دختران حاج قاسم» برای توانمندسازی دانش‌آموزان/ بودجه ۲۰۰ مدرسه صدرا به‌اندازه یک مدرسه تهران است

به گزارش  پل نگارنشست خبری رئیس «مدارس صدرا» و مسوول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام «حامد تقدیری» رئیس مدارس صدرا با بیان اینکه فعالیت این مدارس از سال ۱۳۸۱ شروع شده است، اظهار داشت: امروز ۱۹ سال از تاسیس مدارس صدرا می‌گذرد که در راستای رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی و شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد به منظور تربیت «دانش آموختگانی متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی» مبتنی بر «مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی» و معطوف به تحول آفرینی در علوم انسانی، جهت ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه، دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه فرهنگ، اندیشه و مدیریت در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد.

وی به ظرفیت‌های مدارس صدرا اشاره کرد و افزود: مدارس صدرا اکنون نزدیک به ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱۴ هزار دانش آموز دختر و پسر و چهار هزار کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد.

وی بیان کرد:این سازمان بیشترین مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور را داراست؛ و به صورت مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و دولتی اداره می‌شود. این مدارس با راهبری ستادی با عنوان سازمان مدارس صدرا فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خود را تقویت کرده و بابت تحصیل دانش آموزان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین شبکه مدارس دولتی بعد از وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.

 

طرح «دختران حاج قاسم» برای توانمندسازی دانش‌آموزان/ بودجه ۲۰۰ مدرسه صدرا به‌اندازه یک مدرسه تهران است

انجام برنامه‌های آموزشی نوآورانه در مدارس صدرا

حجت‎الاسلام تقدیری به تفاوت مدارس صدرا با دیگر مدارس کشور پرداخت و عنوان کرد: این مدارس به صورت شبکه‌ای اهداف و رسالت‌های مجموعه بالادستی را دنبال می‌کنند و در تلاش هستند با انجام برنامه‌های آموزشی نوآورانه و فعالیت‌های تربیتی موثر زمینه تحقق سندتحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان مدارس الگو دنبال کنند.

مسوول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: باتوجه به ساختار یکسان این مدارس با مدارس دولتی و وجود مشکلات مشابه، چنانچه تحولی در این مدارس صورت پذیرد، می‌تواند در دیگر مدارس دولتی نیز الگوگیری شود. همچنین حضور دانش آموزان مستعد و کنش گر که توان تحقق گام دوم انقلاب اسلامی را دارند یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب این مدارس است. بهره مندی از ظرفیت‌های اندیشه‌ای و برنامه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور از دیگر مزیت‌های این مدارس است.

وی به برنامه‌های شاخص مدارس صدرا پرداخت و تصریح کرد: سازمان مدارس صدرا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که با برنامه‌های خود بر اساس سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فعالیت می‌نمایند. معاونت آموزش مدارس صدرا با تقویت آموزشی مدارس، معلمان و دانش آموزان می‌پردازد. در این راستای تولید کتب کمک آموزشی رشته علوم و معارف اسلامی و انتشار رایگان فایل آن، ایجاد کانال‌های مجازی تخصصی آموزش دروس مختلف برای دانش آموزان و معلمان دروس تخصصی، برگزاری آزمون‌های آزمایشی هماهنگ کنکوری، برگزاری المپیاد و مسابقات علمی از این موارد است. معاونت فرهنگی و تربیتی این مجموعه با طراحی اردو‌های ماجرا محور که تفصیل آن در کتاب‌های اردوماجرای من است تبیین شده است فعالیت‌های مدارس را تقویت بخشید.

تقویت و حمایت از دانش آموزان موثر و نخبه

رئیس مدارس صدرا اظهار داشت: برگزاری اردو‌های روشنا و اردو‌های تربیتی از این موارد است. همچنین انجام طرح مدیران جوان در راستای شناسایی و تقویت و حمایت از دانش آموزان موثر و نخبه، تولید محتوای‌های تربیتی و معرفتی در قالب‌های فیلم، موشن، پادکست و .. و برگزاری مسابقات کتابخوانی، جشنواره‌های نمایش با عنوان مانما و مسابقات سرود، قرآن و تواشیح از جمله برنامه‌های این معاونت است. معاونت امور بانوان سازمان مدارس صدرا باتوجه به اولولیت فعالیت برای دختران برنامه‌های بسیاری را دنبال نموده است.

طرح «دختران حاج قاسم» برای توانمندسازی دانش‌آموزان/ بودجه ۲۰۰ مدرسه صدرا به‌اندازه یک مدرسه تهران است

تقدیری درخصوص  طرح دختران حاج قاسم گفت: این طرح در راستای تقویت و حمایت و توانمندسازی دانش آموزان فعال و اثر گذار است و تلاش می‌شود با آموزش مهارتی‌های فعالیت اجتماعی و فرهنگی دختران دغدغه‌مند را در راستای رشد و تعالی عرصه دختران و بانوان توانمند نماید. همچنین تقویت مدارس دخترانه صدرا و پیگیری فعالیت‌های ایشان در این معاونت صورت می‌پذیرد. از دیگر فعالیت‌های این معاونت ایجاد سامانه آموزش مجازی راه مربی جهت آموزش و توانمندسازی دانش آموزان، مربیان و معلمان مدارس و والدین است.

وی تاکید کرد: مرکز خانواده صدرا از دیگر بخش‌هایی است که تلاش می‌کند با برگزاری دوره‌های آموزشی سالانه برای والدین در تقویت و توانمندی سازی فعالیت‌های تربیتی خانواده‌ها گام بردارد. همچنین با مشاوره غیرحضوری و حضوری مشکلات و مسائل خانواده‌ها را دنبال نماید. مرکز امور طلاب سازمان مدارس صدرا به تقویت و راهبری طلاب مستقر در مدارس صدرا می‌پردازد و تلاش می‌کند ایشان را به ابزار‌های نوآورانه و موثر تربیتی و محتوای لازم مجهز نماید.

مسوول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: معاونت توسعه و مدیریت منابع این سازمان علاوه بر برگزاری اجلاس مدیران صدرا در راستای توانمندسازی و هماهنگی در فعالیت‌ها، مسیر توسعه مدارس و مدیریت اداری و مالی را طراحی و به انجام می‌رساند.

حمایت از هزار دانش آموز مستضعف در مدارس صدرا

تقدیری گفت: مرکز امور خیریه صدرا با توجه به ضعف منابع مالی تلاش می‌کند با کمک خیرین در راستای ساخت مدارس صدرا گام بردارد که تاکنون حدود سه مدرسه را در دو سال گذشته دنبال نموده است. همچنین حمایت از بیش از هزار دانش آموز مستضعف موجود در مدارس صدرا که توسط مدیران مدارس معرفی شده اند در بخش آموزشی، وسایل تحصیلی، کالا‌های حمایتی و برنامه‌های تربیتی از فعالیت‌های این مرکز است. ایجاد گروه‌های جهادی دانش آموزشی و برگزاری برنامه‌های جهادی در مناطق محروم و حضور در حادثه‌های سیل و زلزله با حضور دانش آموزان و کادر مدارس صدرا که در سیل پلدختر و چابهار شاهد آن بودیم از جمله این فعالیت هاست.

وی گفت: مرکز روابط عمومی و رسانه سازمان مدارس صدرا تلاش می‌کند علاوه بر معرفی مدارس، به معرفی الگو‌ها و برنامه‌های این سازمان بپردازد. همچنین بازوی تولیدات رسانه‌ای و انتشار آن در بستر سایت‌ها و صفحات مجازی این مجموعه بر عهده ایشان است. ایجاد ارتباط موثر با مسئولین و فعالیت حوزه تعلیم و تربیت از جمله وظایف این مرکز می‌باشد. همچنین ایجاد مدرسه دانش آموز خبرنگار در راستای شناسایی استعداد‌های دانش آموزی و تقویت آن و ایجاد بستر خبری قاصد برای مدارس از جمله نوآوری‌های این مرکز می‌باشد. اینجا لازم است از مدیر سابق روابط عمومی سازمان مدارس صدرا حجت الاسلام احمدخسروی هم یادی کنیم که مخلصانه و پرکار در این عرصه تلاش نمود و در سفر جهادی به چابهار برای حمایت از مناطق محروم بیمار شد و از دنیا رفت. حقیقتا احمد خسروی الگوی یک طلبه جهادگر، الگوی یک رسانه‌ای دلسوز انقلاب اسلامی و الگوی یک مربی پرکار بود. روحش شاد.

مدارس صدرا بابت تحصیل از دانش آموزان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند

مسوول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی به تشریح شهریه مدارس صدرا پرداخت و گفت: مدرسه با اسم صدرا در کشور بسیار زیاد است و همه‌ی این مدارس جزو سازمان مدارس صدرا نیستند. بعضی از این مدارس غیردولتی و وابسته به افراد و گروه‌های دیگر هستند. مدارس صدرا به صورت دولتی اداره می‌شود و مدارس بابت تحصیل از دانش آموزان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و تنها در بعضی مدارس بابت فوق برنامه هزینه مختصری دریافت می‌شود که در این موارد نیز با اعلام مدیر مدرسه، مرکز خیریه صدرا از دانش آموزان محروم حمایت می‌نماید. لازم به ذکر است بیش از هفتاد درصد این مدارس هیچ هزینه‌ای حتی برای فوق برنامه دریافت نمی‌کنند.

تقدیری درخصوص شرایط استخدام در مدارس صدرا اظهار داشت: سازمان مدارس صدرا بر اساس اساسنامه مدارس وابسته فعالیت می‌کند و نیروی انسانی را از آموزش و پرورش می‌گیرد و خودش به صورت مستقل جذب نیروی انسانی ندارد. البته مدیران کل استانی تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف با استقرار طلاب تلاش می‌کنند برنامه‌های مدارس را اعتلا بخشند.

سیستان و بلوچستان مدرسه صدرا ندارد

وی عنوان کرد: باتوجه به نیاز ساختمانی و وسایل آموزشی برای تأسیس مدرسه و ضرورت هماهنگی با ادارات کل آموزش و پرورش استانی جهت استفاده از ظرفیت نیروی انسانی این وزارتخانه، تأسیس مدارس صدرا با مدیران کل تبلیغات اسلامی استانی است. این ادارات کل پس از بررسی امکانات موجود و میزان همراهی اداره کل آموزش و پرورش آن استان درخواست تأسیس مدرسه را به سازمان مدارس صدرا می‌دهد. تعداد مدارس در استان‌ها به میزان ظرفیت و همکاری بین دو دستگاه و پیگیری‌های مدیران کل تبلیغات اسلامی بر می‌گردد. در این شرایط استانی مثل سیستان و بلوچستان ما هیچ شعبه‌ای از مدارس صدرا را نداریم یا در استان تهران تنها یک شعبه پسرانه متوسطه اول و دوم در ورامین داریم و در استان خوزستان بیش از ۳۰ مدرسه صدرا فعالیت می‌کند.

مسوول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: سازمان مدرس صدرا به دلیل پراکندگی ملی و مدیریت هماهنگ و منسجم ظرفیت پیگیری طرح‌های تحولی را دارد. در این راستا با تولید مجموعه کتب ناظر به سند تحول، تبیین آن را در همه مدارس در مدت بیش از سه سال دنبال نمود و اکنون تمام فعالیت‌ها و طرح‌های میدانی خود را ناظر به سند تحول طراحی و دنبال می‌کند. همچنین یکی از مهمترین بخش‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تربیت نوجوانان و جوانان پرامید، با نشاط، پویا، فعال، عالم و متخصص و دغدغه‌مند است که این مدارس در تلاش است با برنامه‌های خود مثل مدیران جوان، دختران حاج قاسم سلیمانی و دیگر طرح‌ها این سرمایه‌های کشور را وارد میدان نقش آفرینی موثر نماید.

تقدیری در ادامه به مشکلات کتاب درسی پرداخت و افزود: توزیع کتاب‌های درسی با وزارت آموزش و پرورش است و مشکل توزیع کتب درسی نه فقط برای مدارس صدرا که در همه مدارس وجود دارد. تعدد سامانه‌ها در وزارت آموزش و پرورش و اتصال سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی به این سامانه‌ها و به روز رسانی‌های با وقفه چند روزه آن‌ها از علت‌های مهم توزیع ناهماهنگ کتب درسی است. این مشکل در توزیع کتب رشته علوم و معارف اسلامی با توجه به تعداد محدود این مدارس بسیار بیشتر است و سازمان مدارس صدرا با پیگیری‌های کمیته عالی معارف وزارت آموزش و پرورش جلسات متعددی را با مسئولین مربوطه داشته است و تلاش شده که این مشکلات حل گردد. در سال گذشته با طولانی شدن مشکل این سازمان، نواقصی کتب درسی رشته معارف را در تهران تحویل گرفت و بیش مدارس توزیع نمود.

اعتبارات ۲۰۰ مدرسه صدرا کمتر از اعتبار یک مدرسه غیر دولتی تهران

وی درخصوص اعتبارات سازمان مدارس صدرا و مدارس صدرا گفت: اعتبارات سازمان مدارس صدرا به عنوان ستاد راهبری ۲۰۰ مدرسه کمتر از بودجه مصرفی یک مدرسه غیردولتی در تهران است. مدارس نیز با پیگیری‌ها مدیران کل و سازمان مدارس صدرا سهمی را در حمایت‌های مالی مستقیم و سهمی را هم در پشتیبانی‌ها عمرانی و امکاناتی دارند.

منبع:دفاع پرس

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *