جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

لرستان بهشت جاذبه های گردشگری و طبیعت/اشتغال زایی و درآمد زایی حلقه مفقوده گردشگری لرستان

صنعت گردشگری استان لرستان به واسطه بهره مندی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بی نظیر و منحصر به فرد، ظرفیت و قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت موفق جهانی را داراست.

یه گزارش پل نگار، استان لرستان با دارا بودن آب و هوایی معتدل کوهستانی، وجود رودهای پرآب و آبشارهای زیبا سبب شده تا در چهار فصل سال منظره هایی دل انگیز از زیبایی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم نماید.

جاذبه های طبیعی را می توان در گوشه و کنار استان مشاهده کرد، آبشارهای بلند قامت، دره شیرز کوهدشت، ونایی بروجرد، تونل برفی ازنا، دریاچه گهر، دشت لاله واژگون الیگودرز را مشاهده کرد، علاوه بر این جاذبه های طبیعی، وجود آثار تاریخی هم در این استان سبب شده تا هر ساله گردشگران از این آثار بازدید نمایند.

پل های تاریخی، قلعه فلک الافلاک، خانه های تاریخی، مساجد قدیمی در شهرهای استان قدمتی به بلندای تاریخ دارند، برخی از این آثار در کل کشور بی نظیر بوده و منحصر به فرد در این استان چشم نوازی می کنند.

لرستان به سرزمین پل های تاریخی شهرت دارد، وجود ۱۰۰ پل در این استان که ۸۰ پل تاکنون ثبت ملی شده، گواه بر این است که قدمت این آثار به هزاران سال پیش پیش برمی گردد.

پل کشکان، شکسته، قلعه حاتم، پلدختر، گاومیشان و کلهر از جمله قدیمی ترین و تاریخی ترین پل های استان بوده که با معماری بسیار زیبا و سنتی ساخته شده اند.

از دیگر جاذبه های تاریخی در استان وجود خانه های تاریخی است، شهرستان بروجرد به دلیل دارا بودن این خانه ها به دیار خانه های تاریخی شهرت گرفته، خانه هایی که اوج معماری تاریخی و هنر گذشتگان را می توان در آنها مشاهده کرد.

معماری اصیل ایرانی، نهفته در آثار تاریخی

قلعه فلک الافلاک، نماد استان لرستان است که قدمت این اثر تاریخی به دوره ساسانیان برمی گردد، در این قلعه موزه مردم شناسی ایجاد شده و تمدن و فرهنگ مردمان لر به نمایش گذاشته شده است.

قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور، مسجد جامع بروجرد است که قدمت آن به قرن دوم هجری برمی گردد، این مسجد بر روی یک آتشکده بنا شده و منبر چوبی و شبستان های تو در تو، زیبایی این مسجد را دو چندان کرده است.

امروزه صنعت گردشگری با هدف جذب گردشگر، در اقتصاد و اشتغال بسیار اثر گذار است، به دلیل وسعت این ظرفیت های گردشگری، کافیست کارشناسانه به این پتانسیل توجه شود تا با توجه بیشتر به این موضوع، از گردشگری در جهت رونق اقتصاد بهره برد.

استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، سرزمینی مملو از آثار طبیعی و تاریخی است که استفاده درست از این آثار، زمینه را برای حضور و جذب گردشگر فراهم می کند.

وجود ۵ هزار اثر طبیعی و تاریخی در لرستان

اسکندر فلاح وند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در استان لرستان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۴۴۱ اثر غیر منقول، ۲۲ اثر منقول و ۶۵ اثر معنوی از استان لرستان ثبت ملی شده اند.

وی افزود: از این آثاری که در استان وجود دارد حدود ۲۱۲ اثر شاخص هستند و شرایط را برای جذب گردشگر دارند که برخی از این آثار طبیعی و برخی تاریخی می باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: بازنگری طرح جامع گردشگری استان در دستور کار قرار گرفته است که در این طرح، برنامه ریزی های لازم برای گردشگری در دستور کار می باشد و در واقع این طرح، یک سند چشم انداز می باشد.

فلاح وند عنوان کرد: در این طرح برای ایجاد مراکز اقامتی، بوم گردی، سفره خانه های سنتی، مراکز پذیرایی، دفاتر خدماتی و ایجاد زیر ساخت های گردشگری برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اقدامات لازم در حوزه گردشگری گفت: ارائه تسهیلات گردشگری، استاندارد سازی تاسیسات گردشگری از دیگر اقدامات لازم در این حوزه بوده و همچنین مطالعه محورهای اصلی گردشگری در دستور کار می باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به واگذاری برخی از آثار تاریخی افزود: در این راستا برخی از آثار تاریخی مانند خانه هایی که شرایط لازم را داشتند به بخش خصوصی واگذار شد که سال گذشته تعدادی واگذار گردید و امسل نیز این برنامه انجام خواهد شد.

۱۴ پروژه گردشگری امسال افتتاح می شود

فلاح وند از اعطای تسهیلات گردشگری خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات تاسیسات گردشگری در استان پرداخت شد و در حال حاضر نیز ۸۷ میلیارد تومان طرح به بانکها معرفی شده که در اولویت پرداخت قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۱۴ پروژه گردشگری در دست اجراست گفت: هم اکنون ۱۴ پروژه گردشگری در دستور کار قرار دارند که تلاش می شود امسال به بهره برداری برسند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از اجرای طرح گردشگری کشاورزی خبر داد و افزود: در این طرح برخی از مراکز کشاورزی به کشاورزی گردشگری تبدیل می شوند که تاکنون در استان یک پروانه برای اجرای این طرح صادر شده است.

لرستان به دلیل شرایط لازم مستعد توسعه بخش گردشگری است و تنها باید از این ظرفیت ها و پتانسیل های به خوبی استفاده کرد.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

یک لرستانی رئیس پلیس راه پایتخت شد

به گزارش پل نگار،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از انتصاب سرهنگ ابراهیم ارزانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *