سه شنبه , اردیبهشت ۱۱ ۱۴۰۳

ده ویژگی شخصیتی سالم/مسئولیت‌پذیری

به گزارش پل نگار،یکی از ویژگی هایی که انسان را از دیگرموجودات زنده جدا می کند داشتن حق انتخاب در زندگی است. صرف نظر از چند سال زندگی ، انسان ها در تمام طول عمر در حال انتخاب هستیم؛ انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب دوست، انتخاب شغل و انتخاب همسر و … .
آنچه آزادی حق انتخاب تکالیف زندگی و اهداف را برای ما توجیه می کند، پذیرفتن مسئولیت برای انتخاب هاست. مسئولیت پذیری به این معناست که نه به دلیل اجبار بیرونی بلکه به خاطر متعهد بودن به انتخاب های خود، حاضر باشیم محدودیت‌ها و سختی هایی که انتخاب به همراه دارد بپذیریم.

:شخصیت سالم دارای خودکنترلی است. خودکنترلی چیزی سوای اجبار بیرونی است که این اجبار می تواند از ناحیه قانون، پلیس یا افکارعمومی و خانواده باشد. شخصی که خودکنترلی دارد به طور کاملاً داوطلبانه و با آگاهی و رضایت شخصی به دنبال محقق ساختن ، انجام وظایف و تکالیف زندگی و انتخابهای خویش است.

: شخصیت مسئولیت پذیر به جای پرداختن مداوم به خوشی های زودگذر و اهمالکاری در پی رسیدن به اهداف بزرگ و مهم زندگی است. در مقاطع مختلف زندگی متناسب با انتخاب هایش مسئولانه تلاش می کند. اگر دانش‌آموز و دانشجو است با برنامه ریزی و مطالعه مداوم و پشتکار دوره ها و ترم های تحصیلی را با موفقیت پشت سر می گذارد و در مطالعه به دنبال اهداف ابزاری( تشویق والدین، نمره و مشروط نشدن ) نیست بلکه با مهارتهای خودنظم ده و مدیریت زمان و کنجکاوی شخصی تحصیل را جلو می برد؛ سحرخیز است، وقت شناس است و خود را به انجام برنامه درسی و تکالیف مدرسه و دانشگاه مقید می داند. شخصیت سالم اگر شغلی را انتخاب می کند خود را نسبت به وظایف شغلی مسئول می داند و رضایتمندی سازمان، کارفرما و یا مشتری را سرلوحه کار خویش قرار می دهد. افرادی که مرتب شغل عوض می کنند و در زیر سی سالگی مجموعه ای از شغلهای گوناگون را نصفه، رها کرده اند، یک دلیل قوی این کار عدم تعهد و مسئولیت پذیری شخص است. شخصی که تا نیمه شب بیداراست و نزدیک ظهر بیدار می شود، ناهار و صبحانه را یکی می کند، طبیعی است که در انجام تعهدات شغلی و وظایف حرفه ای ناموفق عمل می کند و در جا می زند.

شخصیت سالم همچنین در ازدواج مسئولانه برخورد می کند به تعهداتی که پای سفره عقد می دهد وفادار است و نقش زناشویی خود را به درستی و کامل انجام می دهد؛ اگر نقش نان آوری دارد در فکر رفاه اعضای خانواده است؛ اگر نقش همسرداری ومدیریت منزل دارد در فکر آرامش کامل همسر و اعضای خانواده است. مردی که در چهل سالگی هنوز به دنبال رفیق بازی مجردی و عیاشی است و یا زنی که به جای صرف صبحانه با شوهر به خاطر خواب نوشین صبحگاهی، همسرش را به لطف ساقه طلایی و چای آبدارچی اداره سرکار می فرستد، در آزمون مسئولیت پذیری زناشویی، نمره قبولی ندارند.

:شخصیت سالم دارای انضباط شخصی در تمام امور است؛ وقت شناس است، سحرخیز است، خواب منظم دارد، دارای پشتکار است و خود را به امور اجتماعی (روابط دوستانه)، شغلی، خانوادگی( نقش همسری یا والدینی)، دینی(واجبات دینی) مقید می داند. #روزه_داری یکی از اعمالی است که شخص بدون کنترل بیرونی شخصاً به خود قول می دهد که نیازهای خود را برای هدفی والاتر برای مدتی به تأخیر بندازد.

انتهای پیام

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بیش از ۱۷هزار نفر از جمعیت پلدختر تحت پوشش کمیته امداد هستند

به گزارش پل نگار،علی نصیری اظهار داشت با همکاری موسسه های خیریه ی دارای تفاهمنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *