چهارشنبه , اردیبهشت ۱۲ ۱۴۰۳

۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت هستند

سید عماد شاهرخی ظهر امروز در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها که با به صورت وبیناری برگزار شد، اظهارداشت: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است.

وی با بیان اینکه ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزارها هستند افزود: ۱۵۹ نفر در بخش خصوصی و ۱۶۷ در بخش دولتی، مجری طرح جهش تولید در لرستان هستند، همچنین ۶۹ شبکه مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی لرستان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به درصد اراضی دیم و در جهت افزایش تولید ضرورت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه مبارزه با آفات در سطح ۱۵ هزار هکتار در طرح جهش تولید در دیمزارها انجام شده است گفت: به منظور ارتقاء بهره‌وری و انتقال دانش نوین به مزارع کشاورزی نیز دو پایگاه در خرم‌آباد و کوهدشت ایجاد شد.

وی اظهارداشت: در بحث پروژه‌های طرح جهش تولید در دیمزارها نیز حفظ بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد، کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه ۱۰۰ درصد تحقق یافته است.

شاهرخی افزود: برنامه استفاده از بذور اصلاح شده گندم ۹۳ درصد، جو‌ ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد تحقق یافت.

وی عنوان کرد: در بحث مبارزه با آفات و بیماری‌ها در طرح جهش تولید در دیمزارها نیز برنامه در سطح ۱۱۳ هزار هکتار گندم و ۵۴ هزار هکتار جو کنترل علف‌های هرز انجام شده است و در راستای مبارزه با زنگ زرد گندم نیز اقداماتی در سطح ۴۰۰ هکتار انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سال نخست اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۱ درصد و سال دوم ۱۴ درصد افزایش تولید داشتیم گفت: امسال سطح زیر کشت گندم در استان لرستان ۱۰۴ درصد، جو ۱۰۰ درصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ و گیاهان دارویی ۷۱ درصد بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی (۸۴ درصد) در سامانه دیمزارها ثبت شده است، تصریح کرد: ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها تحت پوشش بیمه دارد.

 

انتهای خبر/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

تشدید تداوم نظارت بهداشتی بر بازار نوروز ۱۴۰۳ پلدختر

به گزارش پل نگار بازرسان بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان شهرستان_پلدختر در طرح سلامت نوروزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *