شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳

سرانجام شکایت از گرانفروشی بلیت هواپیما به کجا می‌رسد؟/ مردم توپ پاسکاری میان «سازمان هواپیمایی» و «تعزیرات»

 به گزارش پل نگاریکی از مهمترین آفاتی که در زیر مجموعه گرانی ها توانسته در رأس افزایش قیمت‌ها قرار بگیرد، فروش بلیت هواپیما در دفاتر ایرلاین شهرهای مختلف کشور است. معضلی که این روزها بیشتر از همه موجب گلایه ها و شکایات مردمی را فراهم کرده است. این در حالی است که این افزایش قیمت ها بدون هیچ توجه و مجوز خاصی از سازمان هواپیمایی کشوری و یا سایر متولیان حوزه حمل و نقل هوایی انجام می شود و در مقابل مطالبات مردمی که علت بالا رفتن غیر منطقی قیمت بلیت ها را جویا می شوند؛ مسئولان حوزه فروش بلیت به اختیار کردن سکوت بسنده می کنند.

سازمان هواپیمایی نیز در این میان مدعی تشکیل پرونده و ارسال پرونده های گرانفروشی ایرلاین ها به سازمان تعزیرات شده است؛ در حالیکه سازمان تعزیزات چند ماه قبل و در موردی مشابه، دریافت پرونده های گرانفروشی حوزه بلیت هواپیما را تکذیب کرده است.

پیشینه افزایش قیمت ها در حوزه حمل و نقل هوایی

افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال های گذشته نخستین بار به بهانه افزایش قیمت بنزین مطرح شد و پس از آن بهانه تحریم و مشکلات واردات قطعات تعویضی و اصطحلاکی هواپیماو… در یکی دو سال اخیر نیز بهانه هایی از جمله سفرهای نوروزی و مناسبتی دلیل این معضل بوده است.

به ویژه با بروز و ظهور پاندومی کرونا و گاه ممنوعیت تردد و الزاماتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به بخش های مختلف از جمله سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده، به تبع شمار پرواز ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

این در حالی است که گاهی بنا به صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا سفرها آزاد اعلام می شود؛ اما مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی که از مهمترین مفاد این پروتکل ها کاهش شمار مسافران به یک سوم ظرفیت واقعی یک پرواز است.

گرچه انجام پروازها در صورت کاهش شمار یک سومی مسافران (در خوشبینانه ترین حالت) در حالی صورت گرفته که در بسیاری از دفاتر فروش بلیت ایرلاین قیمت هر بلیت تا حدود ۳۰۰ درصد یعنی سه برابر قیمت واقعی افزایش یافته است.

در برخی موارد نیز مسافران شاکی بوده اند که خرید بلیت هواپیما را مشروط به کاهش یک سومی واقعی یک پرواز کرده اند اما در زمان پرواز این اصل رعایت نشده و باز شکایت آنها به جایی نرسید.

ذیبخش: سازمان هواپیمایی شکایات را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌‌کند

محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته (۱۵ تیر۱۴۰۰) در رابطه با معضل گرانفروشی بلیت هواپیما در دفاتر ایرلاین اعلام کرده که ساز‌مان هواپیمایی همه شکایات مسافران بابت افزایش نرخ بلیت هواپیما را در قالب یک پرونده به همراه نامه سازمان هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌‌کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در ادامه اظهاراتش تصریح کرده؛ در صورتی که ایرلاین‌ها از نرخ‌های تعیین شده دامنه نرخی عبور کنند، موضوع تعلیق پروازهای آنها حتماً از سوی سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی متخلف در این حوزه، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و ساز‌مان هواپیمایی همه شکایات مسافران، بابت افزایش نرخ بلیت هواپیما را در قالب یک پرونده به همراه نامه سازمان هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌‌کند.

یک بازی تکراری؛ شکایات را فرستادیم؛ شکایتی نرسیده است!

ادعای ارسال شکایات در حوزه گران فروشی بلیط هوایپما برای سازمان تعزیرات اولین بار نیست که از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری مطرح می شود؛ دی ماه سال گذشته بود که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برخورد جدی با گران فروشان بلیط هوایپما و ارجاع پرونده آنها به مراجع ذی صلاح خبر داده بود.

 تورج دهقان زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده بود که گرانفروشی بلیت هواپیما گزارش شده و وجود دارد، اما این اتفاق ربطی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد؛ بلکه این تخلف از سوی برخی از سایت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی رخ داده است.

وی در ادامه تصریح کرده است که بر اساس جدول نرخ نامه‌ای که اخیراً از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ شد، کسی حق فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های مصوبه را ندارد و در همین راستا با گرانفروشان برخورد قاطع خواهیم کرد تا در حق مردم اجحافی صورت نگیرد.

اما نکته عجیب آنکه ساعاتی پس از ادعای رئیس سازمان هواپیمایی در دی ماه سال ۹۹ پیرامون برخورد جدی با متخلفان گران فروشی بلیط، یکی از مسئولان تعزیرات، هرگونه ارجاع پرونده به این سازمان را تکذیب کرد.

ناصر مدیحی طامه، رییس گشت تعزیرات حکومتی درخصوص ارجاع گرانفروشی بلیط هواپیما به گشت تعزیرات حکومتی تهران گفته است: از ابتدای امسال(۹۹) هیچ گونه پرونده گرانفروشی به سازمان تعزیرات اعلام نشده؛ باید منتظر ماند و دید که پرونده گرانفروشی بلیط‌های هواپیمایی در کشوی کدام میز و در چه اداره‌ای خاک می‌خورد؟

همین مساله این شبهه را در ذهن ایجاد می کند که امکان دارد، نتیجه شکایات جدید درباره گران فروشی بلیط هواپیما به سرنوشت همان شکایت های پیشین دچار شود.

خبرگزاری دانا در پی گیری موضوع و با هدف اگاهی از آخرین وضعیت پرونده شکایت از ایرلاین هایی که مرتکب گرانفروشی بلیت هواپیما شده اند، اقدام به تماس با مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی کرد که موفق به گفتگو و طرح سوال از هیچ یک از مسئولان این سازمان نشد.

با این احوال چگونه مردم می توانند به سازمانی که فی نفسه هدف از تشکیل آن اعاده حقوق عامه و احقاق حق مردم کشور است، دلخوش باشند؟!

مردم توپ بازی مسئولان و متضرر اول و آخر وعده ها

با این احوال مردم در این میان توپ پاسکاری میان نهادها و سازمانهای مختلف شده اند و هیچ پاسخ متقاعد کننده ای از شکایات و مطالبات خود دریافت نمیکنند تا عاقبت موضوع گرانفروشی های بلیت هواپیما هم مانند سایر مطالبات کهنه و بیات شده و به فراموشی سپرده شود.

با این احوال انتظار می رود که برخی از سازمان ها مانند سازمان بازرسی به پرونده مورد بحث ورود کند و حق مردم را مطالبه نماید؛ چرا که در ساختار قانونی و تعریفی که برای شکل گیری و تاسیس برخی از سازمان های که باید مدافع حقوق عامه باشند، نکات فراموش شده بسیار است تا جایی که کلیات شکل گیری این سازمان ها را تحت الشعاع قرار می دهد و به تنها چیزی که فکر نمی شود، اخقاق حقوق عامه و حمایت از مصرف کننده است.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

خروش پلدختریها جنایت تروریستی کرمان را محکوم کردند

به گزارش پل نگار،راهپیمایان با در دست داشتن پرچم های جمهوری اسلامی ایران ، عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *