جمعه , اردیبهشت ۷ ۱۴۰۳

یادداشت:شهردار خوب برابر با توسعه شهری متناسب

به گزارش پل نگار،ضمن تبریک به منتخبان شورای اسلامی شهر پلدخترکه مورد اعتماد عموم واقع شده و موفق به راهیابی به ششمین دوره این شورا شدند،با توجه به توقعات مردم و نگاهی به عملکرد دوره های قبل، سخنی با آنها در میان می‌گذاریم.

شوراها از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران و پارلمان محلی در شهرها هستند که پیگیری مسائل مهم امور شهری، انتخاب شهردار و نظارت بر این امور از مهمترین وظایف آنها در چارچوب قوانین و نظام شورا ها می باشد.

از طرفی امور محوله به شوراهای اسلامی شهر یک ماهیت خدماتی- اجتماعی است که به عنوان نهادی سیاسی- مدنی از نظر عملکرد از یک سو در حکومت دخیل و از سوی دیگر در متن جوامع در قالب رسیدگی به امور شهری باید به دنبال جلب رضایت مردم و خدمت به آنها باشند.

بنابر این منتخبان مردم در عین حال بدون وابستگی به هیچ حزب و گروه خاص یا مراکز و کانون‌های قدرت، بایدبتوانند در چارچوب وظایف قانونی خود در جهت توجه به مطالبات و ایجاد آسایش و آرامش عموم مردم در نقاط مختلف سطح شهر با برنامه ریزی منسجم، موجبات و زمینه توسعه شهری با استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه را فراهم کنند.

شهرستان پلدختر ظرفیت های زیادی دارد اما متاسفانه به دلیل عدم انتخاب درست بر پایه اصول تخصصی افراد در زمینه برنامه ریزی صحیح برای توسعه امور شهری و صرفاً انتخاب بر اساس پارامترهایی مانند طایفه گرایی به دلیل بافت عشیره‌ای که این شهر دارد، یا با تکیه بر شعار و وابستگی به حزب یا گروه خاص سیاسی، به بالفعل تبدیل نشده است.

بدون شک این گونه انتخاب‌ها نتیجه اثر بخش و قابل قبولی در پایان ندارد و در موارد زیادی به جای پیشرفت موجب پسرفت منطقه می شود.

مردم پلدختر در دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر،با ذوق و شوق مجموعه و اعضای این پارلمان محلی را انتخاب کردند، اما شاید به دلیل زاویه گرفتن منتخبان با امور و وظایف محوله در راستای خدمات وتوسعه شهری و معطوف شدن تنها روی گزینه انتخاب شهردار و جابجایی آن، عدم شفافیت و مسائلی از این دست، عملکرد آنها مورد قبول مردم واقع نشد و همین امر نیز موجب شد در دوره ششم مردم با هدف تحول اساسی انتخاب جدیدی برای تشکیل این مجموعه داشته باشند.

بنابراین منتخبان شورای اسلامی شهر پلدختر در دوره ششم باید توجه به این امر داشته باشند و با نگاهی به عقب از عملکرد دوره های گذشته درس گرفته و با تکیه بر تخصص و استفاده از نظر کارشناسان امر و خرد جمعی گام های مثبتی در جهت توسعه شهری و جلب رضایت عموم مردم بردارند.

انتخاب شهردار از مهمترین وظایف و امور شورای اسلامی شهر است که به ویژه در پلدختر نیاز به توجه ویژه دارد،

منتخبان مردم باید با در نظر داشتن و تکیه بر توانایی های مدیریتی، توان و تخصص و سوابق فرد یا گزینه مورد نظر، شهرداری توانمند و شایسته بدون وابستگی به گروهی خاص را انتخاب و روی کار آورند تا زمینه توسعه در این شهر فراهم شود.

شهردار باید فردی پاکدست باشد و به دور از منفعت طلبی شخصی ، علاوه بر تخصص و توان مدیریتی، با شناخت کاستی ها و کمبودهای نقاط مختلف سطح شهر، بتواند برای رفع این مشکلات و معضلات، با استفاده از نظر جمع و کارشناسان امر بهترین راهکار را ارائه ده

شفاف سازی از جمله موضوعات مهمی است که متاسفانه مغفول مانده و شفافیت در امور مالی شهرداری و شوراها یکی از موضوعات مهم دیگری است که اگردر عملکرد و برنامه‌های این مجموعه حاکم نباشد موجب بروز سوء ظن از سوی مردم و عدم دستیابی به اهداف مورد نظر می‌شود.

بر این اساس مجموعه شورا در راستای اثبات دلسوزی وپاکدستی خود، باید برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی عملکرد و ارتباط دو سویه با مردم، با رسانه تعامل خوب و مستمری داشته باشند.

در پایان، انتظار می‌رود منتخبان شورای شهر پلدختر با توجه به خواسته ها و توقع مردم و شهروندان، با همدلی و اتحاد و با تشکیل مجموعه ای یکدل و همسو در راستای ایجاد زمینه‌ای برای توسعه امور شهر و پیشبرد اهداف مدیریتی در این امور در راه جلب رضایت عموم با برنامه ریزی های تخصصی بدون توجه به اهداف و منافع گروهی خاص یا فامیل گرایی، گام برداشته و زمینه توسعه شهری را فراهم سازند.

نویسنده:غلامرضا محرابی

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *