دوشنبه , اردیبهشت ۱۰ ۱۴۰۳

روزهای ناتمام تلخ و سیاه کرونا/ میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد رسید

به گزارش  پل نگار، طی دو سالی که از شیوع کرونا می گذرد، پنج پیک خطرناک از این بیماری در کشور گذرانده شده، پیک هایی که متاسفانه روزانه جان صدها نفر از هموطنانمان را گرفت و خانواده های زیادی را داغدار کرد.

شدیدترین پیک ویروس کرونا، پیک پنجم به نام ویروس جهش یافته دلتا بود که جانباختگان این بیماری روزانه تا ۷۰۰ نفر هم رسید، در این پیک شمار ابتلا و مرگ و میر به بالاترین آمار رسید و زمان شیوع این بیماری نسبت به سایر پیک ها نیز بیشتر بود.

اما طی چند هفته اخیر که قدری از تاب و تب این موج کاسته شده، شاهد عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه هستیم تا جایی که به گفته برخی از مسئولان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و این زمینه را برای طغیان مجدد کرونا مهیا می کند.

اگرچه هنوز پیک ششم کرونا در کشور آغاز نشده اما عدم دریافت واکسن کرونا و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی سبب می شود تا موجی سهمگین تر در کشور شیوع پیدا کند و هزاران نفر دیگر را درگیر این بیماری نماید.

این در حالیست که خوشبختانه طی ماه های اخیر روند واکسیناسیون در کشور تسریع یافت و گروه های هدف افراد بالای ۱۲ سال نیز علیه کرونا واکسینه شدند اما در این میان برخی اعتقادی به تزریق واکسن کرونا ندارند، منتظر هستند تا با دود و تا چهار تا کردن بتوانند واکسنی که از همه بهتر باشد را دریافت کنند در حالی که متولیان امر بهداشت تاکید کرده اند همه واکسن هایی که این روزها در اختیار افراد قرار دارد مشکلی ندارند و افراد می توانند استفاده نمایند.

تاکنون ۸۷ میلیون دوز اول واکسن کرونا در کشور برای گروه های هدف تزریق شده یعنی بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه علیه کرونا واکسینه شده اند و از این تعداد ۳۰ میلیون نفر هم دوز دوم را دریافت کرده اند اما می ماند افرادی که نه ماسک می زنند و نه فاصله را رعایت می کنند و نه واکسن کرونا را تزریق می کنند، این افراد نه تنها برای خود بلکه ممکن است سلامتی دیگران را تهدید کنند و در صورت ابتلا جان خود و دیگران را تا لبه مرگ ببرند.

کرونا کمین کرده است

پرتگاه مرگ در بیماری کرونا چندان دور نیست، عدم تزریق واکسن و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی افراد را به این پرتگاه نزدیک می کند، این بیماری سن و سال، پیر و جوان هم نمی شناسند و بی رحمانه تازیانه مرگ را بر پیکر افرادی می زند که پروتکل های بهداشتی را قرنطینه می کنند.

حالا با کمی فروکش کردن کردن تب کرونا، نباید منکر این بیماری شد، این بیماری در کمین است و صدای پیک ششم شنیده می شود، پیکی خطرناک تر که هر لحظه ممکن است رخنه کند.

در آخرین رنگ بندی که روز گذشته اعلام شد متاسفانه تعداد شهرهای قرمز در کشور افزایش یافته به طوری که ۲۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و این در حالیست که دو هفته پیش تعداد شهرهای قرمز در کشور تک رقمی و تنها ۹ شهر در این وضعیت قرار داشتند.

تاکنون کرونا پنج میلیون و ۹۱۶ هزار و ۲۱۱ نفر را در کشور درگیر کرده و ۱۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.

بستری های کرونا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار متغییر است

صالح آزادبخت معان درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: هنوز وارد پیک ششم بیماری کرونا نشده ایم و روند ابتلا و مرگ و میر همچنان نزولی است و نوسانات در این بخش ها جزیی است.

وی افزود: در حال حاضر آمار بستری ها در استان لرستان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر متغییر است اما به هر حال هزار و ۱۰۰ تخت بستری در بیمارستان استان اختصاص داده شده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد البته در پیک پنجم میزان تخت های بستری به هزار و ۷۰۰ تخت نیز افزایش یافت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: هر لحظه احتمال اوج گرفتن بیماری کرونا و آغاز پیک این بیماری وجود دارد البته در صورت ادامه واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توان سدی برای پیک ششم ایجاد کرد.

آزادبخت عنوان کرد: اگر بیش از ۷۰ درصد جمعیت هدف، علیه کرونا واکسینه شوند و در کنار آن، پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک هم مورد دقت قرار گیرد امیدواریم پیک جدیدی رخ ندهد چرا که به دلیل سرایت پذیری ویروس کرونا جمعیت زیادی در هر پیک مبتلا و افرادی نیز جان خود را از دست می دهند.

وی بیان کرد: احتمال وقوع پیک ششم کرونا وجود دارد و توصیه می شود افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند هر چه سریعتر این واکسن را دریافت کنند تا زنجیره این بیماری قطع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: طی هفته های اخیر آمار مرگ و میر در استان تک رقمی شده و برای جلوگیری از روند صعودی مرگ و میر لازم است پیشگیری های از این بیماری با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک مورد توجه قرار گیرد.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد رسید

علی فرهادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: پلدختر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و هم اکنون چهار شهر دیگر خرم آباد، بروجرد، دورود و کوهدشت در وضعیت نارنجی و مابقی شهرها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: روند بستری و مرگ و میر نزولی است اما روند ابتلا متغییر و با شیب ملایمی در حال افزایش بوده و زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و وضعیت پایدار نیست و هر لحظه ممکن است در پی عادی انگاری و بی توجهی به ماسک و فاصله اجتماعی، پیک جدیدی رخ دهد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده در حالی که یکی از راه های جلوگیری از شیوع این بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

۸۵ درصد فوت شدگان کرونا، واکسن نزده اند

فرهادی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کاهش روند بستری و مرگ و میر بسیار اثرگذار است، عنوان کرد: وقتی ۸۰ درصد جمعیت هدف علیه کرونا واکسینه شوند، خطر شیوع به شدت کاهش می یابد اما تاکنون ۴۴ درصد جمعیت استان واکسن کرونا دریافت کردند که لازم است مابقی افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند هر چه سریعا این واکسن را دریافت کنند.

وی بیان کرد: ۸۵ درصد کسانی که این روزها با کرونا فوت می کنند افرادی هستند که واکسن کرونا تزریق نکرده اند و واکسینه شدن در برابر این بیماری سبب می شود تا در صورت ابتلا نیز میزان بستری و مرگ و میر به شدت کاهش یابد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: در استان لرستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند و با توجه به اینکه تزریق واکسن کرونا تا ۹۰ درصد از ابتلای این بیماری جلوگیری می کند دریافت آن ضروری است.

۷۵ درصد جمعیت لرستان، واکسن دریافت کردند

حمید مخیری مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشک لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: تاکنون دو میلیون و ۶۶۵ هزار و ۱۳۴ دوز واکسن کرونا وارد استان شده که از این تعداد یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۲۶۵ دوز تزریق شده است.

وی افزود: در مجموع ۷۵ درصد از جمعیت هدف استان واکسن کرونا دریافت کرده اند که از این تعداد ۴۴ درصد دو دوز واکسن را تزریق کرده اند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشک لرستان عنوان کرد: روزانه حدود شش هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود که این رقم متغییر است.

۴۷۵ هزار دوز در مراکز تجمیعی استان تزریق شد

سرهنگ مصطفی امیری معاون بهداری سپاه استان لرستان به خبرنگار سفیرافلاک گفت: در استان ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسون کرونا دایر شده که تاکنون ۴۷۵ هزار دوز واکسن در این مراکز تزریق شده است.

وی افزود: سپاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بخش های مختلف خدمات لازم را ارائه داده و برپایی پایگاه های تجمیعی از دیگر فعالیت های سپاه و بسیج بود که سبب تسریع در روند واکسیناسیون شد.

معاون بهداری سپاه استان لرستان خاطرنشان کرد: برای اینکه پیک جدیدی از بیماری کرونا رخ ندهد لازم است که همه افراد گروه هدف برای دریافت واکسن اقدام نمایند تا هر چه سریعتر زنجیره انتقال بیماری قطع گردد.

به هر حال کرونا همیشه در کمین است و برای رهایی از چنگال این بیماری تزریق واکسن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی، دوری از تجمعات بسیار تاکید شده است، همچنین برای جلوگیری از خیز مجدد کرونا رعایت این نکات می تواند از جولان بیماری جلوگیری کند.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *