دوشنبه , اردیبهشت ۱۰ ۱۴۰۳

۴۸۰ فرزند ایثارگر در ادارات لرستان استخدام می شوند

مهندس سعید اوحدی از ابتدای آغاز کار در بنیاد شهید و امور ایثارگران در اقدامی هماهنگ و سراسری برای رسیدگی به مهمترین دغدغه‌ی جامعه‌ی ایثارگری، «مسکن» و «اشتغال»،  هر هفته به یک استان سفر کرد و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترکی را ‌بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و استانداران به امضا رساند.

پایگاه خبری پل نگار، با هدف پیگیری نتایج سفرهای استانی برآن شده است که طی سلسله گزارش‌هایی به بررسی نتایج حاصل از این سفرهای استانی و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بپردازد. آنچه از پی می‌آید هفتمین گزارش از این سلسله گزارشات است، که در آن به سراغ محمود زرین‌جویی مدیر کل بنیاد شهید و امورایثارگران استان لرستان رفته‌ایم و از او در ارتباط با نتایج به دست آمده و اقدامات انجام شده‌ی استان لرستان پرسیده‌ایم:

 

حیات: ابتدا بفرمایید استان لرستان چندمین سفر مهندس سعید اوحدی بوده و نیز در ارتباط با مفاد تفاهم‌نامه توضیح بفرمایید؟

مهندس سعید اوحدی در ششمین سفر استانی خود، در تاریخ ۲۳ مرداد ماه  به استان لرستان سفر کردند. در این سفر ابتدا با حضور در گلزار مطهر شهدا‌ی بهشت رضا(ع) شهر خرم‌آباد به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند، پس از آن با حضور در جلسه شورای اداری استان لرستان تفاهم تأمین زمین و ساخت مسکن برای ۳۰۰۰ نفر و تأمین اشتغال برای  ۲۵۰۰ نفر از ایثارگران را به امضا رساندند.

 

حیات: برای تحقق اهداف تفاهم‌نامه، استان لرستان چه اقداماتی در حوزه‌ی مسکن انجام داده است؟  

در راستای تفاهم نامه تأمین مسکن، با توجه به پیگیری‌ها و جلسات متعددی که با معاونت استانداری و راه و شهرسازی که متولی اصلی این کار هستند برگزارشد، نتیجه‌ی مطلوب و مؤثری حاصل نشد. استان لرستان بنابر شرایط محیطی خاص خود که شرایط کوهستانی است زمین مسطح و آماده کمی برای تحویل به جامعه هدف دارد به همین منظور و در راستای آماده‌سازی زمین برای جامعه ایثارگری باید هزینه‌های گزافی  برای طراحی و آماده‌سازی زمین در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار بگیرد. در حال حاضر در اکثر شهرستان‌های استان لرستان این مشکل وجود دارد، زمین هست اما شرایط تحویل به جامعه‌ی ایثارگری را ندارد که مسکن و شهرسازی این زمین‌ها را به تعاونی‌ها برای طراحی و آماده‌سازی واگذار کرده است که ان‌شاالله بتوانیم تا پایان امسال زمین‌ مناسب ساخت را به جامعه‌ی هدف تحویل دهیم البته در خلال این پیگیری‌ها توانستیم قول مساعدت واگذاری ۳۵ قطعه زمین برای نفر ۱۰۵ از ایثارگران مشمول شهرهای پلدختر و ازنا در دستور کار خود قرار می دهیم.

 

حیات: برای تحقق اهداف تفاهم‌نامه، استان لرستان چه اقداماتی در حوزه‌ی اشتغال انجام داده است؟  

استان لرستان از استان‌های با نرخ بالای بیکاری است، در حال حاضر براساس استخراج آماری ما از سامانه سجایا این استان بیش از ۶۸۰۰ بیکار را دارد. در تفاهم‌نامه منعقد شده بین استانداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قرار بود استان لرستان در طول ۵ سال ۲۵۰۰ شغل برای جامعه‌ی هدف خود فراهم کند که در بند اول آن شرایط از طریق استانداری و دستگاه‌های اجرایی برای فراهم نمودن زمینه خوداشتغالی ۱۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری مدنظر بوده است که در این خصوص حدود ۱۹۵ شغل از طریق دریافت تسهیلات اشتغالزایی در نیمه دوم سال ۹۹ محقق شده است.

در بند دوم این تفاهم‌نامه قرار بود ۳۰۰ نفر از جامعه هدف در کلیه دستگاه‌های اجرایی با استفاده از سهمیه حداقل ۲۵ درصد و با عنایت به ماده ۲۱ قانون جامعه ایثارگری استخدام شوند. در بند سوم این تفاهم‌نامه نیز استانداری و دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظف به جذب و بکارگیری ۷۰۰ نفر از ایثارگران به هر شکل ممکن در کلیه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های تابع قانون کار اعم از بخش دولتی و غیر دولتی در راستای ماده ۳۰ قانون جامع خدمات رسانی مشغول به کار کنند. در همین راستا ما جلساتی را با سه اداره کل، صمت، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، برگزار و تفاهم‌نامه‌های داخلی را بر اساس توانمندی و ظرفیت‌های خود منعقد و به تأیید معاونت اقتصادی استانداری لرستان رساندیم.

با عنایت به سفر استانی مهندس اوحدی به استان لرستان، و برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی در نیمه دوم سال ۹۹ پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش‌، حدود ۲۰۰ نفر از جامعه هدف جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند. همچنین در راستا برگزاری آزمون اختصاصی برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و پیش‌بینی ۲۸۰ نفر سهمیه استان لرستان در مجموع ۴۸۰ نفر جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند و در مجموع نزدیک به ۲۷ درصد از تفاهم‌نامه اشتغال محقق می‌شود.

 

حیات: برای تحقق برنامه‌های تفاهم‌نامه چه موانعی سر راه شما قرار دارد؟

موانع جدی و متعددی وجود دارد از جمله عدم اجرای تعهدات توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط و البته عدم حمایت و عزم جدی مسئولین حوزه اقتصادی استان، که در اینجا باید از نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه محترم خرم‌آباد به جهت پیگیری و تشکیل جلسات متعدد تشکر ویژه‌ای کنم، همچنین محدودیت‌های کرونایی باعث کاهش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها، بنگاه‌ها و کارگاه‌های تابع قانون کار شده است همچنین پایین بودن سقف سرانه تسهیلات اشتغالزایی کم بهره با توجه به افزایش نرخ تورم و سختگیری کارگروه فنی اشتغال استان، مشکلات و سختگیری با نک‌ها در پرداخت تسهیلات و مواردی از این قبیل از جمله موانع موجود بر راه ما می‌باشد.

 

حیات: در هنگام امضای تفاهم‌نامه قرار بود دو نفر از جامعه‌ی هدف به عنوان ناظر بر اجرای پروژه حضور داشته باشند، در ارتباط با این ناظران توضیح دهید؟

در حوزه اشتغال جناب آقای نیکفر که از جانبازان و آزاده‌های عزیز استان هستند و در بحث مسکن جناب آقای آقامیرزایی که از ایثارگران معزز استان هستند ناظر بر اجرای پروژه می‌باشند.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *