شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین ،مزایا و معایب هر کدام چیست؟

به گزارش پل نگار ،در برخی موارد، به دلایل پزشکی که زایمان طبیعی را با خطراتی مواجه می‌کند، پزشک برای سزارین برنامه‌ ریزی می‌کند. ممکن است مادر از قبل بداند که زایمان او از طریق عمل سزارین انجام می‌شود و برای آن برنامه ‌ریزی ‌کند، زیرا یا دوقلو و چندقلو باردار است یا ممکن است به مشکلات پزشکی مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا باشد. عمل سزارین همچنین برای مادرانی که دچار عفونت‌هایی مانند اچ آی وی و تبخال تناسلی هستند که می‌توانند در هنگام زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شوند، یا اگر در دوران بارداری مشکلات جفت را تجربه کنند، نیز ضروری است.
، در ادامه این مطلب مزایا و معایب هر یک از زایمان طبیعی و سزارین را بیان میکنیم و درنهایت تصمیم گیری را بر عهده شما می گذاریم.
 نوزادان می‌توانند از دو طریق به دنیا بیایند: مادران باردار می‌توانند از طریق سزارین یا زایمان طبیعی فرزندشان را به دنیا بیاورند. اما هدف نهایی هر دو روش تولد ایمن و سالم نوزاد است. برای پاسخ به این پرسش که زایمان طبیعی بهتره یا سزارین مزایا معایب زایمان طبیعی و سزارین را در ادامه می خوانید.
عمل سزارین در موقعیت‌های خاص، مانند تولد یک نوزاد بسیار درشت از یک مادر با لگن کوچک، یا زمانی که نوزاد به حالت سر به پایین نباشد و تلاش‌های پزشک برای تغییر وضعیت او قبل از زایمان ناموفق بوده است نیز ضروری است. گاهی اوقات تصمیم پزشک متخصص زنان برای انجام عمل سزارین برنامه ریزی شده نیست و به دلایل اضطراری انجام می‌شود، زیرا سلامت مادر، نوزاد یا هر دوی آنها در معرض خطر است. این تصمیم زمانی اتخاذ می‌شود که در طول بارداری مشکلی وجود دارد و یا پس از این که مادر وارد روند زایمان شد، زایمان طولانی شده و کند پیش برود و یا نوزاد اکسیژن کافی دریافت نکند. بعضی از عمل‌های سزارین انتخابی هستند، به این معنی که قبل از زایمان توسط مادر به دلایل غیرپزشکی درخواست می‌شوند. یک مادر می‌تواند سزارین را به این دلیل انتخاب کند که بتواند از قبل برای زایمانش برنامه‌ ریزی کند، یا اگر او قبلاً یک زایمان طبیعی دشوار را تجربه کرده باشد.
اگرچه زایمان از طریق سزارین ایمن است و در برخی از موارد باعث نجات جان مادر می‌شود، اما در مقایسه با زایمان طبیعی خطرات بیشتری به همراه دارد. سزارین یک عمل جراحی اساسی است و شامل باز کردن شکم مادر باردار و خارج کردن نوزاد از رحم اوست، زیرا زایمان طبیعی برای او خطرناک یا بسیار دشوار تلقی می‌شود. از آنجا که داشتن سزارین در اولین زایمان منجر به تکرار سزارین در بارداری‌های بعدی می‌شود، زایمان طبیعی معمولاً روش ترجیحی برای به دنیا آمدن نوزاد است.
صرف نظر از تصمیم گیری برای زایمان و اینکه زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین مادران باید تا حد امکان در مورد امتیازات روش زایمان خود آگاه باشند تا بتوانند در این روند نقش داشته باشند، از آنچه می‌خواهند دفاع کنند و آگاهانه بهترین انتخاب را داشته باشند.
مزایای زایمان طبیعی برای مادر
تولد طبیعی و زایمان واژینال یک پروسه طولانی است که می‌تواند از نظر جسمی خسته کننده و برای مادر سخت باشد. اما یکی از مزایای این نوع زایمان این است که در مقایسه با سزارین، مدت اقامت در بیمارستان و مدت زمان بهبودی کوتاه‌تر است، زمان معمول ماندن در بیمارستان برای مادر پس از زایمان طبیعی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. اگر مادر رضایت داشته باشد می‌تواند زودتر از زمان مجاز بیمارستان را ترک کند.
مادرانی که زایمان طبیعی دارند از انجام عمل جراحی و خطرات مرتبط با آن، مانند خونریزی شدید، جای زخم، عفونت، واکنش به بیهوشی و دردهای طولانی‌تر در امان هستند. و از آنجایی که مادر احساس گیجی ناشی از داروی بیهوشی را ندارد، می‌تواند نوزاد را در آغوش بگیرد و ممکن است بلافاصله پس از زایمان شروع به شیردهی کند.
معایب زایمان طبیعی برای مادر
در خلال زایمان طبیعی این خطر وجود دارد که پوست و بافت‌های اطراف واژن در اثر کشیدگی ناشی از حرکت جنین دچار پارگی شوند. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد، ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد که این می‌تواند سبب ضعف یا آسیب دیدگی عضلات لگن شود که مسئول کنترل عملکرد دستگاه ادرار و دفع است.
برخی از مطالعات نشان داده‌اند، بانوانی که به روش طبیعی زایمان کرده اند بیشتر از افرادی که عمل سزارین داشته‌اند در دفع و ادرار دچار مشکل هستند. همچنین ممکن است در هنگام سرفه، عطسه یا خندیدن، ترشح و نشت ادرار را تجربه کنند. بعد از زایمان طبیعی، ممکن است مادر درد پرینه، ناحیه بین واژن مقعد را تجربه کند.
مزایا و معایب زایمان طبیعی برای نوزاد
 این که مادر نسبت به فردی که تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته است، می‌تواند تماس زودتری با نوزاد خود برقرار کند و شیردهی به او را شروع کند.
 عضلات درگیر در پروسه زایمان طبیعی، احتمالا مایعات موجود در ریه‌های نوزاد را با فشار خارج می‌کنند که این برای نوزاد بسیار مفید است، زیرا باعث می‌شود نوزادان در هنگام تولد کمتر دچار مشکلات تنفسی شوند. نوزادانی که از طریق واژینال متولد می‌شوند، در هنگام عبور از کانال تولد مادر، یک دوز از باکتری‌های مفید دریافت می‌کنند که این امر ممکن است سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کرده و از دستگاه گوارش آنها محافظت کند. اگر روند زایمان طبیعی طولانی شود، یا نوزاد بسیار بزرگ باشد، یکی از خطرات این است که ممکن است نوزاد در حین تولد آسیب ببیند که نتیجه آن پوست کبود سر و استخوان ترقوه شکسته است.
مزایای عمل سزارین برای مادر: اگر مادر باردار واجد شرایط زایمان طبیعی باشد، عمل سزارین برای او امتیاز زیادی نخواهد داشت. اما اگر مادر باردار بداند که زایمان از طریق سزارین برای وی ضرورت دارد، می‌تواند از قبل برای آن برنامه ریزی کند و این برای او راحت‌تر و قابل پیش بینی‌تر از زایمان طبیعی است.
معایب عمل سزارین برای مادر
زایمان به روش سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی نیاز به اقامت بیشتر در
بیمارستان دارد. سزارین همچنین خطر بروز عوارض جسمی بیشتر، مانند درد یا عفونت در محل برش و دردهای طولانی‌تر پس از عمل را افزایش می‌دهد.
از آنجا که در روش سزارین مادر تحت یک عمل جراحی قرار می‌گیرد، این امر خطر از دست دادن خون و عفونت را افزایش می‌دهد، روده یا مثانه می‌تواند در حین عمل آسیب ببیند یا لخته خون ایجاد شود.
 زنانی که سزارین می‌شوند نسبت به مادرانی که زایمان طبیعی دارند، احتمال شیردهی پس از تولد در آنها کمتر است. دوره بهبودی پس از زایمان نیز طولانی‌تر است، زیرا ممکن است مادر درد و ناراحتی بیشتری در ناحیه شکم خود داشته باشد، زیرا پوست و اعصاب اطراف زخم برای بهبودی به زمان نیاز دارند، معمولاً حداقل دو ماه.
براساس یک مطالعه در فرانسه، احتمال مرگ مادران در حین زایمان سزارین بر اثر لخته خون، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی ۳ برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. زمانی که یک مادر در زایمان اول تحت سزارین قرار بگیرد، احتمالاً در زایمان‌های بعدی نیز باید با عمل سزارین زایمان کند. او همچنین ممکن است در معرض خطر عوارض بارداری در آینده، مانند ناهنجاری‌های جفت و پارگی رحم باشد. یعنی زمانی که رحم در امتداد خط زخم قبلی دچار پارگی می‌شود. خطر ایجاد مشکلات جفت با هر بارعمل سزارین که مادر تجربه می‌کند افزایش می‌یابد.
مزایا و معایب سزارین برای نوزاد
نوزادان متولد شده از طریق سزارین احتمالاً در هنگام تولد و حتی در دوران کودکی در معرض مشکلات تنفسی بیشتر، مانند آسم هستند. آنها همچنین ممکن است در معرض خطر مرگ باشند، در طی عمل سزارین خطر جزئی وجود دارد که تیغ جراحی به بدن نوزاد برخورد کرده و او را زخمی کند. به دلایل نامشخص، برخی از مطالعات همچنین یک ارتباط بین نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند و خطر چاق شدن در کودکی و بزرگسالی یافته‌اند. یکی از توضیحات احتمالی این است که بانوانی که چاق هستند یا به دیابت مبتلا شده‌اند، به احتمال بیشتری تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند.
 حال که مزایا و معایب هر روش برای مادر و نوزاد را می دانید، با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرید که زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین….
نویسنده:طاهره شاکرمی
انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *