شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳

کمبود آب بزرگترین چالش تولید مواد غذایی/تقویت کشت گیاهان دارویی در اولویت است

محمد حسن کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پل نگار، اظهار داشت: سطح گلخانه‌های لرستان ۸۷ هکتار است که امسال ۳۰ هکتار تعهد اجرایی کردن افزایش سطح کشت را داشتیم، در صورت وجود سرمایه‌گذار، شاهد بیش از ۳۵۰ هکتار آماده واگذاری به سرمایه‌گذار هستیم.

وی بابیان اینکه مسائل و مشکلاتی را در زمینه تسهیلات شاهد هستیم، افزود: میزان تسهیلات را بر اساس میزان سطح گلخانه در نظر می‌گیرند که آن‌هم بر اساس نوع گلخانه‌های هیدروپونیک و خاکی این میزان برای هر مترمربع متفاوت می‌باشد؛ به محض ابلاغ تسهیلات، پرونده‌ها تشکیل و شروع به کار می‌کنند و با توجه به اهمیتی که گلخانه در سطح کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان دارد، توسعه آن‌ها را در نظرخواهیم داشت و شدیداً پیگیر آن هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی و اهمیتی که گلخانه‌ها در صرفه‌جویی آب‌دارند، کشت‌ها را به سمت گلخانه‌های سطوح کوچک‌مقیاس و چه در سطح وسیع‌تر (سطح کوچک‌مقیاس گلخانه‌هایی که زیر ۳۰۰ مترو در روستا)، سوق بدهند.

وی تصریح کرد: بخش اعظم کشت‌های گلخانه‌های استان به ترتیب متشکل از گوجه‌فرنگی، فلفل و خیار است و همچنین چندین گلخانه تولید گل‌های شاخه بریده (رز) داریم که بخش اعظم این تولیدات به دلیل کیفیت بالایی که دارند به کشورهای مانند روسیه و کشورهای حاشیه‌نشین صادر می‌شود.

کیانی گفت: ما درحال‌توسعه کشت گیاهان دارویی در گلخانه‌ها هستیم و همچنین تهیه و تکثیر نشا‌های گلخانه‌ای را در بحث گیاهان دارویی و مخصوصاً در حوزه گل محمدی داریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ما در بحث توسعه گونه‌هایی که کمتر در شرایط عادی رشد می‌کنند و از نظر پزشکی و بهداشتی و همینطور از نظر اقتصادی مزایای بسیار خوبی دارند، مانند زنجبیل نیز فعالیت می‌کنیم، بیان کرد: امیدواریم در سال های آتی تنوع کشت‌های گلخانه‌ای را از این سه مورد خارج و تنوع بیشتری به آن داده ‌می شود؛ کشت‌های گلخانه‌ای را در اکثر شهرستان‌ها مانند دورود، پلدختر، کوهدشت و…، داریم ولی بیشترین گلخانه‌ها در شهرستان‌های خرم‌آباد و الیگودرز قرار دارند.

وی گفت: در شهرستان کوهدشت، شهرک گلخانه‌ای داریم که در حال راه‌اندازی است و اگر وارد چرخه شود سطح بسیار خوبی را پوشش می دهد، در دورود نیز در بخش شهرک‌های گلخانه‌ای نزدیک به ۲۹ هکتار آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران راداریم ومراحل اولیه آن طی شده و سرمایه‌گذار وارد کارشده است.

کیانی بیان کرد: در بخش کشت و صنعت در صورت راه‌اندازی بخش دوم و سوم آن سهم زیادی در تولید استان خواهد داشت و گلخانه‌های فوق پیشرفته‌ای هستند؛ تمام دیدگاه و اهداف ما این است که گلخانه‌ها توسعه پیدا کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در زمینه مزایای این نوع کشت ها و حمایت از سرمایه‌گذاران، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در بحث تولید، آب است و ما با ۱۰ درصد میزان آب می‌توانیم محصول را تولید کنیم، در کشت گلخانه بخش اعظمی از بیماری گیاهان و مبارزه با بیماری و آفات کنترل‌شده چون در فضای بسته است و کمترین آفت و بیماری به گلخانه‌ها وارد می‌شود و چون میزان مصرف سموم و آفات کاهش پیدا می‌کند بالطبع صادرات نیز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر وقتی کیفیت محصول بالاتر می رود، قیمت فروش نیز بالاتر می رود.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *