شنبه , اردیبهشت ۸ ۱۴۰۳

تأکید مقام معظم رهبری به رفع محرومیت از مناطق محروم/ رزمایش ذوالفقار، اقتدار ایران را در دنیا به نمایش گذاشت

به گزارش  پل نگارحجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خرم‌آباد ضمن سفارش همگان به تقوای الهی، اظهار داشت: پیامبران الهی با دینی که آوردند همه برای این منظور است که انسان‌ها تسلیم فرامین الهی شوند البته با تکامل جوامع بشری کامل‌ترین دینی که پیامبر اکرم (ص) آوردند به نام اسلام نامگذاری شد اما تسلیم در برابر فرامین الهی حقیقت همه ادیان است.

وی افزود: ما به فرامین الهی عمل می‌کنیم ولی جامعه و جوامع متدین ما به آن رشد و کمال لازم نائل نمی‌شوند و نتیجه لازم از اعمال خوب گرفته نمی‌شود بااینکه نماز جماعت قرائت می‌شود نمازگزاران از این ثواب ارزشمند بهره می‌برند و تمام این موارد در نامه اعمال ثبت می‌شود اما مشکل این است که این ثواب‌ها در نامه اعمال باقی نمی‌ماند کارهایی انجام می‌دهیم که مانع رسیدن ما به منزلت تقوا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به‌ضرورت رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک برای مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد: گسترش ویروس کرونا، موجب تضعیف امت اسلام است و عمل نکردن به قوانین و اصول بهداشتی که تضعیف امت اسلام را در پی دارد حرام است.

وی  با اشاره به سالروز ولادت امام حسن عسگری(ع) تصریح کرد: امام راحل شاگردان زیادی را تربیت کرد شیخ طوسی بیش از صد نفر از شاگردان او را برشمرده است امام بااینکه در کمپ نظامی و تحت محاصره بودند برای گسترش فرهنگ تشیع و توسعه علم و دانش مجاهدت‌های فراوانی کردند موافقان و مخالفان حضرت به علم و تقوا و شجاعتش در برابر دشمنان و صبر و استقامت در برابر سختی‌ها اعتراف دارند.

شاهرخی گفت: پدر امام عصر(عج)، امام حسن عسگری به‌عنوان جوان ۲۸ ساله با برجستگی‌هایی همچون عبادت، سخاوت، زهد، ساده زیستی، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی، اهتمام به دو اصل تولی و تبری، پاسخگویی به پرسش‌های روز، رهبری مبارزات سری علیه حاکمان ظالم عباسی که امروز موردنیاز جامعه بشری و شیعه است الگویی برای جوانان امروز است.

امام‌جمعه خرم‌آباد بیان کرد: روز ۱۴ آبان به معنای روز  فرهنگ عمومی یعنی فرهنگ غالب و گسترده‌ای  که در میان عموم جامعه رواج دارد نام‌گذاری شده است؛ انقلاب اسلامی باهدف ارائه طرح جدیدی از حکومت‌داری بر پایه عدالت و خدامحوری در ایران اسلامی ما استوار شد تا منتهی به تمدن اسلامی شود و در تلاش است تا فرهنگ زندگی صحیح را به‌عنوان الگو به جامعه بشری معرفی کند.

وی یادآور شد: تمدن اسلامی دارای ۲ گام است؛ یک بخش جنبه ابزاری و سخت‌افزاری است و شامل علم، اختراع، اکتشاف، سیاست، پیشرفت و اقتصاد و …است که باید در همه این زمینه‌ها به رشد کافی برسیم و بخش دوم آن سبک فرهنگ صحیح زندگی  شامل خانواده، ازدواج نوع مسکن و لباس، تفریحات کسب‌وکار و رفتارهای فردی اجتماعی است.

شاهرخی تأکید کرد:اختراع، اکتشافات و فرهنگ صحیح زندگی باید در کنار هم قرار بگیرد؛ بدون پیشرفت در فرهنگ زندگی صحیح، رسیدن به تمدن اسلامی میسر نیست و البته موانعی هم  وجود دارد مثلاً فرهنگ کار جمعی در بین ما ضعیف است، عدم رعایت حقوق متقابل در محیط کسب‌وکار، عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و نزاع‌ها و پرخاشگری، عدم صبر و شکیبایی، طراحی لباس‌ها به‌دوراز سنت ایرانی اسلامی  و البته ما بافرهنگ ایرانی اسلامی فاصله گرفتیم.

امام‌جمعه خرم‌آباد اظهار داشت:قانون‌گریزی و سودجویی از مراتب کوچک شروع می‌شود تا به رانت و فساد می‌رسد، رعایت تمام این مسائل بر پایه خردورزی، اخلاق و رعایت حقوق متقابل است که  این سه به نحو اکمل و اتمم در آموزه‌های اسلامی و سنت‌های ایرانی ما وجود دارد ولی جامعه ما فاصله گرفته است باید علل و عواملی که این فرهنگ اتمم و اکمل ما را مورد تهدید قرار داده است به‌وسیله فرهیختگان حوزه و دانشگاه شناخته و موانع از سر راه امت اسلام و مردم جامعه ما برداشته شود اگر فرهنگ صحیح بر جامعه حاکم نباشد نمی‌توان از ابزارها و وسایل‌ها که نمود و جلوه پیش رفت هستند بهره گرفت.

وی گفت: کار فضیلت و ارزشمند است اما اینکه در استان ما بانوانی به این شکل دیده شود زیبنده نیست با کمیته امداد گفت‌وگو کردیم ولی درخواست کردیم تدابیری اندیشیده شود که کرامت بانوان حفظ شود و مشکلات معیشتی این دسته از افراد به‌صورت پایدار و دائمی برطرف شود؛ داشته‌های ما بیش از مشکلات ماست افق روشن است و آینده برای استان ما در همه حوزه‌ها روشن است ولی نیازمند برنامه و راستی آزمایی است.

رزمایش ذوالفقار، اقتدار ایران را در دنیا به نمایش گذاشت

حجت‌الاسلام سید علی حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بروجرد اظهار داشت: رویکرد ایران در مذاکرات برجام در این دولت این‌گونه است که تصمیم دارند مسائل اقتصادی را به برجام گره نزنند چراکه می‌توانیم با مدیریت درست این مشکلات اقتصادی را حل کرد.

وی افزود: در دولت قبلی هر مسئله‌ای از کشور را به برجام ارتباط می‌دادند و این سبب تعلل و سو استفاده دشمن شده بود اما در این دولت تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی مدنظر است و اینکه هیچ‌گاه نگاه به غرب نباشد چراکه به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

امام‌جمعه بروجرد با تأکید بر نظارت بازار، عنوان کرد: مشکل اقتصادی یک‌شبه حل نمی‌شود ولی برخی کارها نیاز به مدیریت دارد و نیازی به بودجه ندارد و لازم است در این راستا مسئولین بروجرد برای نظارت بازار، اقدام جدی انجام دهند.

وی تصریح کرد: اصناف در ایام کرونا بسیار صدمه دیدند اما عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب از این وضعیت بازار سو استفاده می‌کنند و هرچه نظارت‌ها کمرنگ باشد، سودجویان بیشتری از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

حسینی گفت: لازم است که تعزیرات برخورد جدی و قانونی با متخلفان و اخلالگران بازار داشته باشد، متأسفانه وضعیت مرغ به یک معضل تبدیل‌شده و این نشان‌دهنده ضعف برخی مسئولین است که تنظیم بازار ضروری است.

امام‌جمعه بروجرد خاطرنشان کرد: استاندار نیز لازم است که مدیران شهرستانی را کمک کند تا مشکل تنظیم بازار حل گردد  و آنچه هست عادلانه و باقیمت مناسب در بازار توزیع شود.

وی ضمن گرامیداشت هفته کتاب‌خوانی گفت: مطالعه کتاب کمتر شده و بسیاری به سمت فضای مجازی روی آورده‌اند اما متأسفانه از همین فضای مجازی هم به‌درستی استفاده نمی‌کنند.

حسینی بیان کرد: می‌طلبد جوانان قدر کتاب و مطالعه را بدانند، البته از فضای مجازی هم می‌توان اطلاعاتی کسب کرد ولی کتاب خواندن ارتباط دیگری می‌تواند برقرار کند و اگر اهل مطالعه باشیم هر مسئله یا را می‌توان تحلیل کرد.

امام‌جمعه بروجرد به رزمایش ذوالفقار اشاره کرد و گفت: این رزمایش بخشی از توانمندی‌های نظام را به دنیا نشان داد که اقتدار ایران را افزایش داد.

تأکید مقام معظم رهبری به رفع محرومیت از مناطق محروم

حجت‌الاسلام ابراهیم طهماسبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کوهدشت، اظهار داشت: انسان دو جنبه رحمانی و حیوانی دارد و کنترل خشم در زمان داوری‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ کبر، عجب، غرور، لجاج، مسخره کردن، حرص، دشمنی، حب مال و حب جاه از عوامل خشم به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه انسان نباید از مرز عدالت خارج شود، افزود: غضب شدید عقل را می‌پوشاند ولی حد اعتدال آن در برخی احوالات خوب است.

امام‌جمعه کوهدشت عنوان کرد: علم بایستی تحت نظر عقل و سنجش باشد، امیدواریم خداوند متعال به همه توفیق شناخت و کنترل عنایت نماید.

وی ضمن گرامیداشت سالروز کتاب و کتاب‌خوانی و ضرورت ترویج آن در جامعه، تصریح کرد: هیچ‌چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد، چراکه عامل انتقال علوم بشری و تجربی به شمار می‌رود، نویسندگان تمدن ساز هستند و اخلاق، معنویت و علوم پیشرفته انسانی و تجربی را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند.

طهماسبی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و الزامات آن، گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال زنده کردن محدودسازی صنعت هسته‌ای ایران هستند تا به این تکنولوژی بسیار تعیین‌کننده مجهز نباشیم و هم‌چنین سکویی برای کنترل قدرت ایران داشته باشند.

امام‌جمعه کوهدشت با اشاره به اینکه ایران در حال عبور از تحریم‌ها است، بیان کرد: مذاکرات بایستی نتیجه محور باشد و در این راستا بایستی اقدامات جداسازی اقتصاد از مذاکره، پیشرفت هسته‌ای ایران و نگاه به شرق موردتوجه و اجرا قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت جراحی اقتصادی هوشمند در کشور، گفت: ارز ترجیحی، کشور را نابود کرد، زیرا برخی به بهانه تولید آن را برای مقاصد خود به کار می‌بردند، دولت  سیزدهم و مجلس تصمیم مهمی اتخاذ کرده‌اند که  این ارز فقط برای دارو و گندم  به‌کاربرده شود و درآمد حاصل از مابقی آن نیز  در رونق تولید به‌کاربرده شده و زیرساخت‌ها آماده شود.

طهماسبی با اشاره به اقتدار ایران در منطقه، گفت:  آمریکا مرتباً در افغانستان، عراق و… در حال نقشه‌کشی بوده  ولی قدرت ایران، حافظ صلح و امنیت منطقه است.

امام‌جمعه کوهدشت بیان کرد: حضرت معصومه (س) زینب وار حرکت کرد و راه مقدس امام رضا (ع) را ادامه داد و نگذاشت امام رضا (ع) در غربت به شهادت برسد و راه شهادت ایشان نادیده گرفته شود‌.

وی افزود: گروه‌های سیاسی بایستی اطلاع داشته باشند که عنایت خداوند در جمع است، انحصارطلبی و تخریب ممنوع می‌باشد،  باید یک مدیرت جهادی، خدایی، باهوش و مردمی کارها را پیش ببرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه کوهدشت از بی‌آبی و عدم اشتغال جوانان رنج می‌برد، بیان کرد: به استاندار لرستان اخیراً گفتم که برای توسعه عواملی همچون نیروی مناسب و جهادی، باخدا و خستگی‌ناپذیر  و سرمایه و سرمایه‌گذار بسیار اهمیت دارد.

امام‌جمعه کوهدشت با اشاره به‌ضرورت تلاش برای پیشرفت معنوی  و فرهنگی جامعه، بیان کرد: بانک‌ها ابزاری برای پیشرفت امور باشند، رهبر معظم انقلاب به مسئولان ذی‌ربط تأکید داشته‌ است که بایستی مناطق محرومی هم چون کوهدشت را رفع محرومیت کرد.

ضرورت جداسازی اقتصاد از مذاکره توسط دولت سیزدهم

حجت‌الاسلام مراد امیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سلسله با اشاره به موضوع فردگرایی در جوامع امروزی و اصالت دادن بخش و فرد در مقابل گروه‌گرایی، اظهار داشت: وقتی می‌گویم فردگرایی یعنی چیزی به نام عدالت و آزادی در جامعه وجود ندارد و اگر در جامعه‌ای فرد‌گرایی که به نام حریم خصوصی رشد پیداکرده است باعث می‌شود پیوندهای اجتماعی از هم بپاشد و ثمره‌اش ایجاد ترس و ناامنی می‌شود.

وی افزود: درگذشته عشق به همدیگر، عشق به خاک و جامعه، مهربانی نسبت به سایرین، ایثار و گذشت نوع‌دوستی و ارزش تلقی می‌شد اما امروزه در اثر فرد‌گرایی چیزی بنام‌ این‌ها وجود ندارد.

امام‌جمعه سلسله با اشاره به برخی بی‌تفاوتی‌های زندگی در جامعه، عنوان کرد: در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها این دغدغه بی‌تفاوتی‌ها فراوان دیده‌ می‌شود و این در حال تبدیل‌شدن به یک فرهنگ و تمدن در جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: در قرآن و احادیث اصلی‌ترین مؤلفه‌های تمدن اسلامی «آرامش و نشاط» می‌باشد، لذا جامعه اسلامی باید خوف و حزن نداشته باشد که به این زیست اسلامی می‌گویند.

امیدی با گرامیداشت روز کتاب‌خوانی  و تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند: ما می‌خواهیم زن در مقام والای انسانیت خودش باشد نه ملعبه دست مردان و افراد فاسد و خداوند زن را باکرامت و آزاد خلق کرده است.

امام‌جمعه سلسله گفت: در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها و غربی‌ها دو چیز می‌خواهند؛ یک محدودسازی ایران در گسترش انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و دوم یک سکو برای فراهم کردن مذاکره دیگر که قدرت موشکی و قدرت نفوذ ایران را در منطقه محدود کنند.

وی با اشاره به تلاش ایران برای رفع تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای، بیان کرد: متأسفانه در دولت گذشته آن‌چنان ذوق‌زده بودند قبل از اینکه طرف مقابل تعهدی را انجام دهد، خودشان همه تعهدات‌ خود را انجام داد و نتیجه و ثمره درخت برجام ایجاد ۱۵۰۰ تحریم جدید بر تحریم‌های قبلی افزوده شد.

امیدی گفت: الآن آمریکایی‌ها و غرب متوجه شدند در داخل ایران تحولاتی صورت گرفته است و مشکلات به وجود آمده را پشت سر می‌گذارند، لذا آن‌ها می‌گویند ضرورت دارد ایران به برجام برگردد.

امام‌جمعه سلسله گفت: دولت کنونی باید دو هوشیاری که یک جداسازی اقتصاد از مذاکره و دوم پیشرفت‌ سرعت در حوزه صنعت هسته‌ای را مقابل آمریکا و غرب حفظ کند.

وی بیان کرد: ما الآن حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم بیست درصد، ۲۵ کیلوگرم اورانیوم شصت درصد داریم که اگر در آینده چندین کیلوگرم اورانیوم نود درصد تولید کنیم زمین‌بازی در مذاکرات هسته‌ای به نفع ایران تمام می‌شود.

امیدی با اشاره به ارزیابی آمریکا از نفوذ ایران در منطقه و تهدید برای منافعشان بیان کرد: اکثر کشورهای دنیا با سرکردگی آمریکا‌ی دنبال فشار بین‌المللی بر ایران هستند و البته ایران نیز همه این‌ها را منحرف خواهد کرد.

امام‌جمعه سلسله بیان کرد: در قضیه نفت‌کش باید درود فرستاد بر دامن‌پاک مادران ایرانی، بر پدران ایرانی و درود فرستاد بر رهبر معظم انقلاب و جوان‌هایمان که در مقابل ارتش تادندان‌مسلح آمریکا بدون هیچ ترس ایستادند که این  یعنی شجاعت حاج قاسم سلیمانی و ایرانی بودن‌ را نشان داد.

دستگاه‌های فرهنگی سرانه مطالبه چگنی را اعلام کنند

حجت‌الاسلام صمد حافظی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته چگنی، اظهار داشت: ایمان داشتن مصداق بارز تقوا و گمان خوب به ذات ربوبی داشتن است.

وی افزود: اولین توصیه‌ای که پیامبر اکرم (ص) وارد مدینه شد و فرمودند این بود که نسبت به همدیگر حسن ظن و فکر خوب داشته باشید چراکه از مصادیق تقوا به شمار می‌رود.

امام‌جمعه چگنی عنوان کرد: امام علی (ع) فرمودند: مردم مخالف همدیگر نمی‌شوند به‌واسطه دو چیز ریشه عداوت و دشمنی رفتن در بین مردم یکی جهل و یکی حسادت است.

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران، تصریح کرد: ایشان شخصیتی  بودند که ما را به اوج قدرت بازدارندگی رساند و خطر دواعش زمان را از کشور دور کرد.

حافظی گفت: مستکبرین عالم نمی‌توانند کوچک‌ترین چشمی به ایران اسلامی ما داشته باشند این همان تفکر انقلابی و جهادی است که صنایع دفاعی ما در اوج قدرت  آن قرار دارد و هم‌اکنون نیز جزء ۵ کشور برتر دنیا به لحاظ قدرت موشکی هستیم.

امام‌جمعه چگنی ضمن گرامیداشت روز کتاب و کتاب‌خوانی، بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی سرانه مطالبه شهرستان را اعلام کنند، بایستی فضای مطالعه مناسب برای نسل جوان ما فراهم شود.

وی ضمن گرامیداشت عملیات آزادسازی سوسنگرد، بیان کرد: آقازاده‌های اصلی شهیدان باکری و زین‌الدین هستند که در دوران دفاع مقدس افتخارآفرینی کردند، سالروز شهادت شهید زین‌الدین که خود لرستانی هستند را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *