جمعه , اردیبهشت ۱۴ ۱۴۰۳

ملکه های قاچاق، کام زنبورداران را تلخ کرد/تهدید صنعت زنبورداری در نبود نظارتها

به گزارش  پل نگار عسل یکی از مقوی ترین و ابتدایی ترین مواد غذایی بشر است که نه تنها به عنوان یکی از مواد خوراکی شناخته شده بلکه به دلیل دارا بودن خواص بسیار فروان در علم پزشکی و درمانی جایگاه ویژه ای دارد.

ایران با سالانه تولید بیش از ۹۰ هزار تن عسل، رتبه سوم جهان را در تولید این محصول دارد، بالغ بر ۱۰ میلیون کلونی در کشور وجود دارد که سالانه این میزان عسل با کیفیت بسیار ممتاز و عالی توسط زنبورداران تولید و روانه بازار می شود.

تولید عسل توسط زنبور به عنوان یکی از حشرات در طبیعت، تنها یکی از مزیت های آن محسوب می شود چرا که از سایر محصولات این حشره مانند زهر، موم و یا این که در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

با توجه به همه این خواص اما متاسفانه علل و عواملی سبب شده تا به دلیل کمبود نظارتها شاهد ورود قاچاقچیان در این بخش باشیم به طوری که این بار قاچاقچیان تور خود را بر سر صنعت زنبورداری پهن کرده اند و غفلت از این موضوع، تهدیدی جدی محسوب می شود.

تور قاچاقچیان بر سر صنعت زنبورداری

اگرچه عده ای افراد سودجو، تلاش می کنند تا با ترکیب چند مواد، عسل های تقلبی و غیر خالص را به بازار تحویل دهند اما این همه ماجرای صنعت زنبورداری نیست بلکه قاچاق به زنبورها هم رسیده است.

این در حالیست که خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در این بخش نیز اثر گذار بوده ولی آنچه زنبورداران را رنج می دهد ورود ملکه های قاچاق در صنعت زنبورداری است که سبب کاهش جمعیت زنبور در زنبورستانها شده است.

ملکه هایی خارجی که به صورت قاچاق وارد می شود احتمال بیماری زایی را برای سایر زنبورها به دنبال دارد و طی سال های اخیر زنبورداران زیادی با این مشکل مواجه شده اند در حالی که با اصلاح نژاد ملکه های داخل می توان اقدامات موثرتر و البته بدون مشکل و بیماری را انجام داد.

محمد مقدسی مدیر عامل تعاونی زنبورداران بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: از سال ۷۶ تاکنون به مدت ۲۴ سال است که مشغول به کار زنبورداری هستم و فعالیت خود را با چهار کلونی آغاز کردم و طی این سالها افزایش تولید و توسعه در کار رخ داده است.

واردات ملکه مادر

وی افزود: متاسفانه طی سال های اخیر مشکلی که بیشتر زنبورداران را درگیر کرده است، واردات قاچاق ملکه مادر است که این نوع زنبور با آب و هوای کشور ما سازگار نیست و از سالی که این ملکه به صورت قاچاق وارد می شود سبب شده تا شاهد بیماری های زیادی در زنبورها باشیم.

مدیر عامل تعاونی زنبورداران بروجرد تصریح کرد: با توجه به این که کشور ما چهار فصل است و حتی می توانیم در صنعت زنبورداری توسعه و پیشرفت داشته باشیم که ما صادرکننده باشیم اما از زمانی که پای قاچاق ملکه زنبور به این زنبورستانها باز شده مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

مقدسی بیان کرد: به دلیل عدم سازگاری این نوع از زنبور با آب و هوای کشور، علاوه بر ایجاد بیماری، مشکلاتی مانند کاهش جمعیت زنبورها را به دنبال دارد البته گفته می شود که زنبورهای ملکه که از خارج وارد می شود تولید را افزایش می دهد اما این فقط ممکن است در سال اول رخ دهد و بعد از مدتی زنبورها کندو را ترک می کنند و زنبورداران با کاهش و ریزش جمعیت زنبورها مواجه می شوند.

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود پوشش گیاهی بیان کرد: خشکسالی سبب کاهش پوشش گیاهی شده و همین میزان تولید عسل را کاهش می دهد، از سوی دیگر قیمت شکر برای زنبورداران بسیار زیاد است به طوری که هر کیلو شکر نسبت به بازار آزاد حدود ۸۰۰ تومان ارزانتر است.

مدیر عامل تعاونی زنبورداران تصریح کرد: قاچاق ملکه زنبورها از یک سو و عدم حمایت های لازم از سوی دیگر سبب شده تا برخی از زنبورداران این شغل را کنار بگذارند در حالی که می توانیم نژاد زنبور را اصلاح و اصلا نیازی به وارد کردن ملکه مادر نیست.

مقدسی بیان کرد: امسال این مشکلات در کنار هم سبب شده تا میزان برداشت عسل از ۱۴۰ کلونی به ۳۵۰ کیلو برسد در حالی که سالها قبل تا یک تن هم برداشت شده است.

وی عنوان کرد: مشکل قاچاق ملکه مادر، مشکل تعدادی از زنبورداران است که نیاز است ابتدا آگاه سازی و سپس برای جلوگیری از قاچاق آن اقدام شود.

تولید ۳ هزار تن عسل در لرستان

لیلا افضلی کارشناس مسئول زنبورداران جهادکشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: استفاده از نوع دیگری ملکه اینگونه است که ابتدا تولید را افزایش می دهد و سپس در سنوات بعدی، تولید بسیار کاهش می یابد.

وی افزود: بیشتر زنبورداران از نژاد اصیل استفاده می کنند و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد باید این زنبورها قرنطینه شوند تا از نظر بیماری و مشکلات دیگر مورد نداشته باشند اما زمانی که به صورت قاچاق وارد و مورد استفاده قرار می گیرد مشکلاتی را برای زنبورداران ایجاد می کند.

کارشناس مسئول زنبورداران جهادکشاورزی لرستان تصریح کرد: امنیت نژاد در زنبورداری بسیار مهم است و ناشناخته بودن نوع نژادی که مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است تهدیدی برای زنبورداری باشد.

وجود ۳ هزار و ۸۰۰ زنبورستان

افضلی عنوان کرد: در استان سه هزار و ۸۷۱ زنبورستان وجود دارد که تعداد افراد شاغل در این زنبورستانها سه هزار و ۵۷۴ نفر است، همچنین ۳۶۸ هزار و ۹۵۳ کندو وجود دارد که عسل استخراج شده از این کندوها سالانه سه هزار و ۲۳۴ تن می باشد.

وی بیان کرد: خوشبختانه امسال خشکسالی در تولید عسل اثری نداشت و زمانی که بارندگی کم است، تولید به سمت عسل می رود اما این احتمال وجود دارد که جمعیت زنبورها در سال های بعد به دلیل خشکسالی که امسال رخ داد، کمتر شود.

به هر حال می طلبد با ارائه آگاهی و نظارت بیشتر اقداماتی صورت گیرد تا از واردات قاچاق ملکه مادر به صنعت زنبورداری خودداری شود و همچنان شاهد تولید عسل نمونه و ممتاز در کشور باشیم.

انتهای پیام/

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *