دوشنبه , اردیبهشت ۱۰ ۱۴۰۳

سهم صفر درصدی پلدختر از سد سازی؟! /زمین های کشاورزی جنوب لرستان تشنه آب سد

به گزارش پل نگار به نقل از بیان روز،

ذخیره آب در جهت تولید برق و افزایش میزان کشاورزی آبی در هر منطقه به عنوان یک استراتژی آبی برای توسعه و اشتغالزایی به شمار می رود.

سد سازی در مناطقی همچون لرستان که از استان های پربارش کشور به حساب می آید به عنوان یک ضرورت است.
سدها در کنترل سیلاب‌ها نقش مهمی دارند به طوری که در کنار مسائل آبخیزداری در سرشاخه ها بستر مناسبی را برای حفظ و بهره برداری صحیح از منابع آب و خاک بوجود می آوردند.

اگر سری به آمار وزارت نیرو بزنیم به روشنی با آمار و ارقام می توانیم به اهمیت سد سازی پی ببریم،از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۵ سد بزرگ و از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۷ سد ملی اضافه شده است.

با وقوع سیلاب فروردین ۹۸ و با جاری شدن روان آب های زیادی، خسارت هایی به مردم و منازل مسکونی وارد شد که با این رخداد ساخت و ساز سد را در جنوب لرستان بیش از بیش باید مورد توجه قرار گیرد.

حیدروند منش یکی از کشاورزان پلدختری در گفتگو با بیان روز با بیان اینکه کم آبی و کشاورزی بی رونق حق ما نیست اظهار داشت:با کمبود بارندگی بیشتر ترس ما را می گیرد که امسال کشت کنیم یانه؟، منبع درآمد ما همین کشاورزی است.
وی بیان کرد:صد متری رودخانه کشکان زمین داریم ولی نمی توانیم از آب آن در زمان نیاز استفاده کنیم.

این کشاورز پلدختری با اشاره به اینکه کشاورزی آبی می تواند به زندگی رونق بدهد افزود:با توجه به گرانی و تورم و تنگناهای اقتصادی با همین درآمد کم جوابگو نیست پس بایستی به کشاورزی رونق دهیم.

رضایی از دیگر کشاورزان پلدختری با اشاره به اینکه گرانی نهاده های کشاورزی امان ما را بریده است اظهار داشت:وقتی با هزینه هنگفت کود وسم، هزینه شخم وبذر را تامین می کنیم، نبود آب شاه بیت مشکلات کشاورزان دیم کار پلدختر است.

وی بیان کرد:سد امروز در کنار ایستگاه های آبرسانی نیاز ضروری کشاورزی برای کشاورزان پلدختری است

یکی دیگر از کشاورزان پلدختری اظهار داشت:خروج این همه آب از پلدختر که استفاده ای از آن هم نمی شود فقط حسرت بر دل کشاورزان می گذارد.

فاضلی باغدار معمولانی گفت:تا کی باید شعار سد سازی را بشنویم پس کی شاهد ساخت سد بن لار و زیودار خواهیم بود.
وی تصریح کرد:در تابستان باغات انجیر ما از تشنگی خشک می شوند و مجبور هستیم برای تامین یک ساعته آب، مبلغ هنگفتی پرداخت کنیم.

حسن رضاییان فرماندار پلدختر در گفتگو با بیان روز با اشاره به اینکه پروژه های عمرانی زمان بر است اظهار داشت:در راستای آبی کردن زمین های دیم کشاورزی در دشت های جایدر، واشیان وبن بازه چم مهر، آمیران و جلگه خلج، ملیون، رنگین بان پروژه های آبرسانی تعریف شده که متاسفانه بر اثر سیلاب ۹۸ تخریب شدند و هم اکنون با پیگیری های زیاد فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه میلیون ها مترمکعب آب از پلدختر عبور می کند بیان کرد:احداث سد بن لار، زیودار و زال از مطالبات جدی کشاورزان برای آبی کردن زمین های کشاورزی است.

فرماندار پلدختر ابراز امیدواری کرد:دولت سیزدهم نسبت به کشاورزی پلدختر و سد سازی توجه ویژه داشته باشد.

سید حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در گفتگو با بیان روز با اشاره به لزوم سد سازی در جنوب لرستان اظهار داشت:هنوز خاطرات تلخ سیلاب ۹۸ که خسارات زیادی به شهرستان وارد کرد فراموش نشده و زخم های این حادثه هنوز در شهرستان مشاهده می شود.

وی بیان کرد:جلسات متعددی با وزرای نیرو دولت قبل داشته ام و در سفر آیت الله رئیسی به لرستان، مطالبه به حق مردم را در خصوص سد سازی اعلام کردم و پیگیر هستم.

وی تصریح کرد:احداث سد بن لار، زیودار و زال مطالبه به حق واصلی مردم شهرستان پلدختر، معمولان و سرابحمام است و حق آبه پایین دست سدهای احداثی بالادست برای پلدختر بایستی مشخص و تخصیص پیدا کند.
کاظمی عنوان کرد:با پیگیری های مستمر که داشتیم توانستیم سد چولهول را در جدول اعتبارات ملی قرار دهیم و مطالعات شناخت و فنی آن انجام شده و آن را اجرایی می‌کنیم.

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در حال پیگیری سد زال هم هستیم چون می‌تواند مناطق میانکوه شرقی و غربی را تقویت کند اما در شرایط اقتصادی و پایان دولت ما در حال پیگیری برای مطالعه این سد هستیم که ان‌شاءلله انجام می‌گیرد.

احداث سد در پلدختر که خروجی روان آب های لرستان به سمت خوزستان می باشد به آرزویی دست نیافتنی برای کشاورزان و باغداران رنج کشیده تبدیل شده که تا به حال محقق نشده است و اطلاع رسانی اخبار سد یازی طی سالیان گذشته نتوانسته زمین های دیم تشنه پلدختر سیراب کند.
احداث سد در تقویت سفره های آبی زیر زمینی و خشکسالی، رونق کشاورزی و اشتغالزایی موثر است.

انتهای پیام /

درباره‌ی polnegar

حتما ببینید

بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای گمنام پلدختر

به گزارش پل تگار،سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان از یادمان شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *